dobry den,chcem Vas poprosit o radu.Mojej sestry syn(3 roky) zadrziava kakanie,ked sa mu chce kakat tak si sadne na zem a dvihne nohy,aby to zatlacil naspat.Aj ho zoberieme na WC ale nechce poriadne zatlacit,aby sa vykakal,niekedy ma taky den,ze sa pyta normalne na WC,ci na kakanie alebo curanie,ale inokedy ma taky den,ze sa nepyta ani na WC a vsetko zdrziava,potom sa saj pokaka aj pocika a nie je to len raz za den..Skusali sme hocico,ale stale sa to opakuje.Dakujem Vam za Vasu radu.

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
V tomto veku ešte kakanie a cikanie - teda pýtanie sa cikať a kakať nie je alebo nemusí byť dostatočne vyzreté a tak môže mať dieťa dni, kedy "funguje" a potom sa stane, že sa pociká aj pokaká. Toto spolu s tým, že dieťa sa učí, že môže určité veci ovplyvňovať, teda napríklad zadržať stolicu alebo cikanie, môže vytvárať dojem určitého chaosu a zmätku či problému. Treba k tomu ale pristupovať trpezlivo a s láskou, bez trestania a nátlaku, ako tu stále dokola opakujem. Nátlakom a netrpezlivosťou sa totiž situácia môže skôr skomplikovať.
Podobné otázky
• Kakanie v noci a do plienky
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobrý deň, po prečítaní Vašej poradne som zistila, že nie som jediná, koho trápi problém s vyprázdňovaním syna. Aj napriek tomu, si dovolím popísať Vám "náš" problém a poprosiť o radu, príp. povzbudenie.
Som matkou dvojčiat vo veku 3 roky a 4 mesiace (chlapci). Problém mám s jedným synčekom, ktorý aj v tomto veku stále kaká do plienky a stále iba V NOCI!!! Počas dňa si na nočník aj sadne, príp. na WC, ale keďže má tú "biologickú potrebu vyprázdňovania" nastavenú na noc, obyčajne len posedí a tým to hasne. Čo ma ešte trápi, mám pocit, akoby v sede nevedel potlačiť.
Problém bol spočiatku aj so zapečením, neodhalená alergia na mlieko mu spôsobovala, že ho mlieko zapekalo, na problém sme prišli len vďaka atopickému exzému a krvným testom. Po vynechaní mliečnych výrobkov je už stolica OK, aj viac-menej pravidelná, t. j. každý deň, príp. obdeň, ale akoby PODVEDOME POčAS NOCI.
Stravu má prispôsobenú, zápchy už nie sú, poskytli sme mu pri kakaní súkromie, príp. sme ho dávali s bratom, aby mu šiel vzorom, no bezúspechu.
Pani psychologička, chcem sa Vás opýtať, ako k nemu pristupovať, skúšali sme všetko. Z toho dôvodu má ešte aj teraz na nočné spanie plienku, aby sa nepokakával do pyžamka. Pravdu povediac, mňa ako matku to už dosť trápi. Pediatrička radila ešte vyčkať, "vraj mám byť rada, že má stolicu pravidelnú". Rok už chodil do detských jaslí, problému sme sa však nezbavili.
Naozaj mám mu ešte nechať čas a neznepokojovať sa???Ďakujem
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
V tejto oblasti zvyčajne prílišná snaha či tlak zo strany dospelých narobí zvyčajne viac komplikácií ako osohu. Súhlasím bezvýhradne s pediatričkou - nechajte ho tak, nech hlavne kaká. Postupne sa situácia upraví tak, že sa bude pýtať v noci alebo sa mu kakanie posunie na večer alebo ráno.
(A ak by bol na príčine nejaký iný problém, aj tak si nátlakom alebo represiami nepomôžete, takže najlepšie čo môžete v tejto chvíli urobiť, je veriť, že sa to upraví spontánne - a prípadne sa modliť, aby sa to upravilo.)
• kakanie a nutkanie na vracanie
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobrý deň, mám 2,7 mesačnú dcéru, chodí už do materskej školky 4 mesiace, s pýtaním sa cikať problém nemáme už dávno (cca od 1,5 roka sa pýta na nočník aj záchod cikať), plienku nenosí ani na noc, ale kakať sa pýtať nechce. Párkrát sa pýtala, ale hned ako sa vykakala, ju začalo naťahovať na vracanie a preto sa prestala pýtať. Pokakáva sa do nohavičiek, núkala som jej plienku, ale tú odmieta. Buď stolicu zadrží aj na 2 dni, alebo sa niekde skryje a vykaká sa do nohavičiek. Skúšali sme už všeličo, ale ona má stále strach z vracania. Mne by tie špinavé nohavičky ani nevadili, ale v školke s tým majú problém. Neviem, čím ju presvedčiť, aby sa prestala báť a pýtala sa kakať. Ďakujem veľmi pekne za radu. Prajem pekný deň.
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Napínať na vracanie ju môže aj zo zápachu, ktorý stolica má. Možno by ste mohli skúšať hru na kovbojov (zakryť jej nos a ústa nejakou peknou šatkou, aby pach neprenikal a nenapínalo ju) alebo kakať na balkóne či dvore... :) A ak ju napínalo na nočníku, možno aj záchod by to trochu zmiernil a napínanie by sa neobjavilo...
Niekedy je dobrá finta nad zlato.
• Na prechádzku a návštevu len s plienkou
, Autor: Registrovaný používateľ
Mám 3,5 ročného syna s diabetes melitus. Ak sme doma tak cikáme do nočníka, no ako náhle ideme vonku, na návštevu tak len s plienkovými slipkami. On riadne slipky vôbec nechce, lebo si uvedomuje, že by boli mokré a on je čistotný. Cez noc mu tiež dávam plienku ale väčšinou ak má glykémie OK, tak je suchá, no ak sa glykémie počas spánku rozkolíši ešte nevie sa prebudiť a ísť sa vycikať do nočníka. Naša detská lekárka tvrdí, že je veľmi šikovný, vnímavý a práve to je preň mínusom, lebo vie že tak je mu to pohodlnejšie. Rozmýšľala som aj nad návštevou psychologičky, no on je pri lekároch veľmi ustráchaný, bojazlivý. Nedostanete oo neho ani slovíčko. Ako by som mala postupovať?
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Ak je schopný sa doma pýtať, postupne sa zaiste bude pýtať aj vonku alebo na návšteve. Má možno trošku bariéru sa vypýtať vonku alebo sa hanbí, no to môže v tomto veku ešte tak u niektorých detí byť. Okolo piateho roku by už dieťa malo byť bez plienok úplne a malo by zvládať cikanie a kakanie takmer na sto percent, teda veľmi zriedkavo sa môže ešte vyskytnúť nejaká nehoda.
• pokakávanie
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobrý deň,
moja 3-ročná dcerá od 2 rokov chodí samostatne na malú potrebu. Neboli s tým žiadne problémy. Problém má však s kakaním, stáva sa jej to pravidelne počas poobedňajšieho spánku. Pred spaním ide vždy na WC, ale kakať nechce a trvá na tom , aby mala na spanie plienku. Do polhodiny sa vždy pokaká. Ak má náhodou niekedy počas dňa hnačku , vypýta si plienku /nepokaká sa/, o noćníku alebo záchode nechce ani počuť.Prosím o radu, ako ju naučiť chodiť kakať na WC?
Ďakujem!
ZUZANA
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Podľa toho, ako často sa takáto situácia objavuje tu v poradni, si myslím, že u niektorých detí je to akoby prechodový stupeň medzi kakaním do plienok a používaním, resp. pýtaním sa na záchod či nočník. Dieťa už teda vie, že sa mu chce kakať, vie to povedať, no chce ešte kakať do plienky, nie do záchoda/nočníka.
Podľa niektorých teórií má kakanie do plienky svoj význam v psychickom vývine dieťaťa a plní určité funkcie. Preto by som odporúčala, aby ste na dieťa netlačili, aby kakalo do záchoda alebo nočníka. Vyprázdňovanie vie byť veľmi citlivé na tlak okolia a tak je lepšie nasledovať potreby dieťaťa a "iba" mu ponúkať aj iné možnosti.
• porucha vyprazdnovania
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobry den, nas syn bude mat tento mesiac 3 roky. 5 mesiacov sa pyta cikat na zachod. Zacal spontanne, nenutili sme ho. Na kakanie si vsak este stale popytal plienku. Kakal ale bez problemov. Pred mesiacom mal prvy krat zapchu, po 6 dnoch bez kakania pomohol len glycerinovy cipok. Potom mal stolicu tyzden kazdy den a situacia so zapchou sa zopakovala. Teraz sme zistili, ze sa nejedna o zapchu ale o zadrziavanie stolice (maly stiahne dupu a nechce pustit stolicu von, place, je spoteny...). Nepomaha ani cipok, po jeho zavedeni hodinu place a potom zaspi, vykaka sa cca po 16 hodinach. Kakanie sme s nim pritom nijak neriesili, nenutili sme ho na zachod ani nocnik. Maly chodi od svojich 20 mesiacov do jasli a prave pred mesiacom nastupil do skolky. Jedna sa o to iste sukromne zariadenie, ucitelky su rovnake, takze z tohto pohladu by nemal byt problem... Ale maly kazde rano place (v jasliach aj skolke). Hovori mi, ze nechce chodit do skolky, chce aby som s nim bola doma. Ked pride domov zo skolky chvali sa tym, co sa naucil, co cely den robil a nasiel si aj kamarata. Mam obavy, ze zadrziavanim stolice riesi to, ze nechce chodit do skolky. Premyslam, ci mam nechat pracu alebo by sa situacia dala vyriesit aj inak. Alebo moze zadrziavanie suvisiet s niecim inym? Stravu a tekutiny sme uz s nasou pediatrickou riesili, mame to pod kontrolou (i ked v skolke samozrejme nie...). Pani doktorka prosim vas o radu, ako dalej. Dakujem, Pavla
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Áno, je možné, že váš syn podvedome rieši zadržiavaním stolice svoju situáciu. Možno sa na vás aj hnevá, no má zábrany dať svoj hnev najavo (aspoň podľa niektorých teórií by to tak ohlo byť).
Niekedy pomáha opačný prístup - zakázať dieťaťu, aby teraz kakalo alebo vyjadrenie toho, že to je na ňom, kedy bude kakať.