Dobrý deň, poprosila by som Vás o radu. Mám 2,5 ročného syna, ktorý už nechce naobed spávať. Za posledné 2 mesiace bolo tých dní, kedy nespal naobed viac ako tých kedy spal. Asi tak 2 mesiace pozorujem tento jav u ňho "cez deň nespávania". Tak od 6 mesiaca jeho veku bol tak naučený (zvyknutý), zaspávať v postielke, ktorú máme v spálni zaspávať sám. Som ho tam pekne položila, mal pri sebe oblúbeného plyšáka, dala pusu na dobrú noc a odyšla som s miestnosti. Si tam ešte 20 mimút brbotal a potom sám pekne zaspal. Aj obedňajší spánok a aj večer, sme takto praktizovali zaspávanie. Som ho potom, len skontrolovala, a zakrila aby neosta odokritý. Nikdy "ani teraz nie" by som nespravila takú vec, že ho "idem uspať" ľahnúť si s ním a ešte k tomu na našu veľkú posteľ. Toto ja považujem za úplne nevhodné. Absolútny zlozvyk pre deti, a týmto sa im dáva pri zaspávaní väščia možnosť na vymýšľanie a nie na zaspávanie. Ja mám takýto názor na to. Moja švagriná mi spomýnala: keď jej syn bol v takomto veku chodila ho "uspávať" musela si ona s ním ľahnúť, a že:" trištvrte hodiny som ho uspávala a potom 10 minút naobed spal a bolo po spánku. Skoro ma porazilo, a podvečer bol strašne mrzutý." Najväščí problém, je to, že môj syn už nechce naobed vôbec spať a ani sám už pekne zaspávať.Popri tom a v rodine ani v okolí nijaká udalosť nestala, ktorá by naňho zle vplývala. Všetko je postarom. V ten deň ked naobed nespí, príde naňho o takej piatej, šiestej podvečer kríza, je mrzutý, mrchavý, zlostí sa a šúcha si oči. Vidím naňom, že obedný spánok mu chýbal. Tak asi by som sa ťažko uspokojila, s tým, že keď sa mu spať nechce, tak ten spánok ani nepotreuje. Ja o piatej podvečer na ňom vidím, že je mrzutý, nevyspatý a spánok POTREBUJE! Minimálne na to, aby nemával o piatej podvečer, krízu a mrzutosť. Čo s týmto? A keď sa snažím, ho dať ako predtým do postieľky, pekne pusa a plyšák pri seba, tak sám už zaspávať nechce. Teď chcem odýsť s miestnosti, tak rev, krik, cirkus, nehám ho tak 4 - 5 minút, počúvam za dverami, a potom čo stále reve a húka ho idem pozrieť a ukludniť, tak je celý povracaný. S postieľky sám vyliesť nevie. Za posledný mesiac pri pokusoch o zaspávanie takýmto spôsobom (veď predtým to pekne fungovalo, bol tak zvyknutý), toľko krát sa už povracal od toho, čo reval a húkal, stačilo ho 3 minúty nehať v postielke a odýsť a o 3 minúty idem skontrolovať a utíšiť a on už povracaný. (nie z pokazeného žalúdka ale s revania). Čo s tým? ako to vyriešiť? Naučiť si ho,na zlozvyk že ja ho idem uspať to absolútne odmietam, (od tohto zvyku, žu dieťa neodvyknete), a obedný spánok potrebuje, aby do večera vydržal bez krízi. Ako toto vyriešiť? Dakujem za odbornú radu. Maťa.

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Niekedy sú takéto prechodové obdobia náročné a jediné, čo nám zostáva, je ich prečkať, kým sa posunú inam - napríklad kým dieťa vydrží bez väčších ťažkostí bez poobedného spánku.
Niekedy je vhodné dávať dieťa spať cez obed každý druhý alebo tretí deň. Inokedy zase stačí, ak sa denný program prispôsobí potrebám dieťaťa - ak nechce cez obed spať, no potrebuje oddych, je vhodné po obede zaradiť také aktivity, kedy má dieťa šancu si dostatočne oddýchnuť, aby nemalo podvečernú krízu (alebo aby jej priebeh bol miernejší), no aby nemuselo spať.