Dobry den,
mam 11 mesacnu dcerku, ktoru stale kojim. Do svojich 6 mesiacov spala v kuse aj 4-5 hodin a potom sa budila do rana kazde 2 hodiny. Postupne sa to zacalo zhorsovat a posledne 3 mesiace sa budi kazdu hodinu a ked jej chcem dat len cumel, tak zozuri a musim jej dat prsnik a az pri nom zaspi. Chcela som ju este par mesiacov kojit, pretoze cez den je to pohodlnejsie, nakolko vzdy zaspi pri prsniku, sama v postielke nevie, ani keby som si k nej len lahla. Myslite, ze ked ju prestanem kojit, tak sa to nocne budenie zlepsi? Dakujem

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Nuž, môže sa zlepšiť, ale nemusí. Je to trochu lotéria.
No nočné budenie môže súvisieť aj s inými vecami, napríklad so zubami, príliš vysokou teplotou v izbe, kde spí, potrebou byť pri vás a cítiť vaše teplo a dotyk atď.
Podobné otázky
• nočné budenie
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobrý deň,
chcela by som sa spýtať ako máme s manželom postupovať. Náš problém je v tom, že naša 10 mes. dcérka sa v noci budí niekoľkokrát (3-6) s veľkým plačom, sadne si resp. postaví sa v postieľke a nevie inak zaspať ako nosením na rukách. Na rukách za pár minút zaspí, položíme ju do postieľky a po 20 - 60 minútach sa znova zobudí s veľkým plačom. Tento scenár sa opakuje celú noc. Skúšali sme ju nechať vyplakať, ale bola schopná plakať až 5 hodín vkuse, s tým, že sa trošičku upokojila, keď sme ju v postieľke pohladili a uložili znovu do spiacej polohy. Po pár minútach hladenia sa aj tak rozplakala a chcela ísť len na ruky. Sme už s manželom bezradní, lebo sa nevieme vôbec vyspať, trvá to už cca 1 mesiac - dovtedy sa budila v noci 1 - 2 krát na kojenie. Nevieme sa rozhodnúť, či ju máme nechávať tak dlho extrémne plakať, alebo akou inou metódou ju máme ukludniť a uspať.
Vopred ďakujeme za Vašu radu a názor.
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Ak sa dieťa nevie upokojiť tým, že ho v postieľke pohladkáte a uložíte do spiacej polohy a narieka naozaj dlho, netreba ho nechať vyplakať. Ono sa síce po dlhom čase unaví a zaspí, ale je dosť pravdepodobné, že sa necíti byť v bezpečí, čo je pre dieťa v tomto veku určite dôležité.
Keďže sa nevyspíte, bolo by vhodné uvažovať o striedavej nočnej starostlivosti - jednu noc by ste mohli tráviť pri dieťati vy, druhú manžel a ten, kto nemá práve službu, by spal v inej miestnosti, aby ste aspoň ako tak načerpali sily.
Niekedy deťom pomáha, keď ležia v jednej posteli s rodičom alebo ak majú v postieľke matkinu nočnú košeľu alebo nejaké tričko, ktoré vonia po mame (teda nemalo by byť čisto vypraté, ale aspoň hodinku ponosené).
Niekedy takéto plače súvisia s rastom zubov, niekedy sa vyskytujú v predchorobí alebo pri tráviacich ťažkostiach.
• nočná mora alebo jej obavy
, Autor: Registrovaný používateľ
dobrý deň, prednedávnom sa nám rozrástla rodina o dcérku, jej sestričku sme na to dostatočne pripravili, keď sme prišli domov z pôrodnice, bolo všetko v poriadku, sestričky sa majú radi, v septembri nastúpila staršia dcérka do škôlky.(tešila sa) Ešte stále si zvyká, ale zlepšuje sa to každým dňom. Najviac jej robí problém ráno vstať. Vstáva o 6,10 a do škôlky chodí s manželom. Náš problém spočíva v tom, že už asi týždeň okolo pol noci sa "zobudí" alebo je to skôr zo sna a plače, kope nohami a zaháňa sa rukami. Spáva sama vo svojej izbičke. Keď počujeme, že plače, prídem k nej a snažím sa ju upokojiť, ale je to márne. Vzlyká asi 10-15 minút až potom sa upokojí. Ja sa ju snažím upokojovať hladkaním a hovorím jej, že všetko je v poriadku. Ona kope nohami a potom príde ku mne a chce ma objať. Ja jej to opätujem a postupne plač prejde. Mám z toho všetkého obavy, pretože je to dosť hrôzostrašný pohľad a obávame sa s manželom, čo to spôsobuje. Chcem povedať, že ráno je všetko v poriadku, na nočný plač si dcérka nepamätá. V priebehu dňa, keď prídem po ňu do škôlky sa teší, len býva dosť hladná. A veľa popapá. Mohlo by to byť aj tým, že sa viac napapá na večer? Alebo ako postupovať aby sa to nestávalo?Vopred ďakujem za odpoveď
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Môže sa jednať o dve veci. Jedna sa týka stravy, ktorú vaša dcérka zje pred spaním, resp. vo večerných hodinách. Ťažšie stráviteľné jedlo môže spôsobiť určité ťažkosti so spánkom. Bolo by vhodné prispôsobiť najmä zloženie stravy tak, aby to bolo jedlo ľahšie stráviteľné, hlavne tesnejšie pred spánkom ovocie alebo zeleninu, ktorú žalúdok ľahšie spracuje a rýchlejšie strávi.
No vaša dcérka stretla v tomto období aj významné životné zmeny - pribudol jej súrodenec a začala chodiť do škôlky, čo sa nemusí v dennom živote prejaviť, no môže sa to odzrkadliť počas noci v kvalite spánku, poruchách súvisiacich so spánkom. Teda jej nočné budenie by mohlo súvisieť s adaptačným procesom, ktorým vaše dieťa teraz prechádza. Potrebuje podporu a dostatok času, ktorý spolu trávite, aby sa jej prispôsobovací proces trošku uľahčil. Ak by sa ťažkosti zvýraznili alebo pribudli aj ďalšie, skúste pouvažovať nad skrátením pobytu v škôlke, ak je to možné, prípadne zaradením občasných "dní voľna" od škôlky.
• spánok v noci
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobrý deň, rada by som sa poradila o probléme, ktorý mám so svojím skoro desaťmese ačným synčekom. Je to nočné budenie. Veľmi si zvykol na to, že keď sa v noci obudí, dostane prsník a napapá sa. Lenže toto už vyustilo k tomu, že malý sa budí aj 5, 6 krát do polnoci a potom dalších minimálne päť krát do šiestej, kedy vstávame. Je to neskutočne únavne. alý už ale nechce papať, len sa prisať a tak spinkať. Prosím, poradte mi, ako by som ho tohto zlozvyku mohla odučiť, možno by potom dokázal prespať noc. Keď som to skušala nahradzať vodičkou, tak to sprevádzal strašný plač a nevedela som ho uspať aj ďalšie dve hodiny, lebo sa uplne rozobral. Ďakujem.
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Jedna z možností je, že dieťa budete mať pri sebe v posteli a možno bude oveľa pokojnejší aj bez prsníka. A ak ho v posteli už máte a napriek tomu stále sa budí a pýta prsník, možno by mal spať len s tatinom, aby necítil vašu vôňu a nebudil sa na ňu. Trošku s tým experimentujte, samozrejme za pomoci manžela.
• nočné budenie
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobry den pani doktorka,
mam 14 mes. dcerku, ktora zhruba okolo 10 mesiaca zacala odmietat spinkat vo vlastnej postielke, zacalo to vdaka tomu, ze sme jej ukazali ako chuti spanie v manzelskej posteli medzi nami. Bola totiz vtedy velmi chora a nezvladla som ju nechat plakat od bolesti samu v postielke. Malinka si to vsak velmi zapamatala. Tazke odvtedy spi s nami ale zacala aj vtedy rychlo napredovat v pohybovej aktivite, cvicili sme vtedy vojtovu metodu, takze zacala sa nam sadat, potom stavat atd. a vtedy zacal dalsi problem, prevalovanie sa v posteli a mrnkanie. S manzelom sme sa uz riadne nevyspali ani nepamatam, Lea nas vytlaca a raz je natlacena na jednom raz na druhom popritom mrnka a tak to ide noc co noc. Papka dobre, vecer jej dame kasu a pred spanim mliecko, skusame jej dat aj ked sa zobudi vodu alebo mlieko, potom aj zaspi ale zase koluje okolo posteli. Pani doktorka je to docasny stav? Nemoze to byt vyvolane aj zazitkami, ktore cez den zaziva, tym ze zacala v tom case robit vsetko mozne a este aj zubky a ekzem do toho, nemoze to spracovavat v noci? Za odpoved dakujem
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Mnohé deti "cestujú" po veľkej posteli a mnohí rodičia si nájdu v noci detské nôžky na svojej hlave alebo v bruchu a podobne. Navyše ak má dieťa zdravotné ťažkosti, spánok nemusí byť taký hlboký a kvalitný a pomrnkávanie a budenie v noci môže byť súčasťou zdravotných ťažkostí.
Keďže je to náročné aj pre rodičov, je dôležité, aby ste aj vy dbali o svoje duševné zdravie a plánovali si dni oddychu, raz jeden, raz druhý alebo obaja spolu, ak sa má kto iný postarať o dieťa. Dobre sa vyspať, prísť na iné myšlienky, nemusieť skákať okolo dieťaťa, to sú veci, ktoré si treba z času na čas dožičiť.Postarajte sa o to čím skôr a hlavne pravidelne.
• Nočné budenie
, Autor: henyh
Dobrý deň. Mám 10-mesačného syna a už 3 mesiace sa v noci budí každú hodinu. Do 7 mesiacov spal výborne. Zobudil sa iba 2x, napapal sa a hneď znovu zaspal. Od 8 mesiaca sa jeho spánok veľmi zhoršil. Budí sa každú hodinu. Niekedy má v noci 1-2 hodiny také, že sa zobudí aj každých 15-20 minút. Nepomáha ani keď mu dám dudlík, alebo pohladkám. Znovu zasí iba keď ho zoberiem na ruky a 5-10 minút pohojdám. Za tieto 3 mesiace mal dobré noci zhruba 4 - dobé noci myslím tie, kedy sa zobudil iba 4-5x. Manžel sa snaží mi v noci pomôcť keď sa dá a ráno nejde do práce, ale i tak je to veľmi vyčerpávajúce. Skúšala som aj sirup Sedalia. Prvý krát zabral po 5 dňoch, no keď som ho po 10 dňoch vysadila, boli sme znovu na začiatku. Za 10 dní som mu ho skúsila dať znovu, ale to už nezabral vôbec. Denný režím má pravidelný, takže nespavosť z nedostatku režímu to nie je. Cez deň spí 2x po 1 až 1 a 1/2 hodine. Prosím, poraďte čo môže byť príčinou jeho nespavosti, prípadne na akého odborníka sa obrátiť. Ďakujem.
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Predovšetkým sa poraďte s vašou detskou lekárkou, ktorá posúdi jeho celkový zdravotný stav a navrhne riešenia.
Zhoršený spánok u detí môže mať vo všeobecnosti mnoho príčin. Často je to v predchorobí, keď rastú zuby, nie je vhodné prostredie, kde dieťa spí (prekúrené, nedostatočne vyvetrané...)...