Moja 7,5 r.dcérka má problém pred zaspávaním,každý večer ju trápia zlé myšlienky,že sa niekomu z nás stane niečo zlé, a bojí sa že tie predstavy sa vyplnia.Dohovárala som jej,nech si tie myšlinky nevšíma a myslí na niečo pekné, skúšala som aj čítanie rozprávok a rozprávanie o niečom príjemnom, nepomáha. Musím jej aspoň 6X povedať, že sa nič nestane až tak zaspí. Už to trvá pár mesiacov.
Ďakujem
Monika

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
V tomto období môže byť dieťa zvýšene úzkostné, lebo sa môže intenzívnejšie (aj keď podvedome) zaoberať témou smrti. Je to prirodzené vývinové štádium, každé dieťa sa so smrťou a jej konečnosťou vysporadúva viac alebo menej nápadne či viditeľne.
Môže byť ale v pozadí aj niečo iné, takže by bolo dobré vyhľadať odborníka alebo odborníčku - detskú psychologičku alebo psychoterapeutku a požiadať o starostlivosť, aby sa zistilo, o čo ide, prípadne aby pomohla vašej dcérke spracovať to, čo ju trápi.
Vy môžete urobiť to, že si ju pritúlite, podržíte ju v objatí, dáte jej "pocítiť", že ste pri nej a prípadne jej poviete, čo chce počuť (všetko je v poriadku, som tu, pri tebe...).