Dobry den, ja som sa uz raz na Vas s prosbou o radu kvoli spanku obratila. Teraz je vsak situacia so spanim mojej 16 mesacnej dcery este tahsia, tak Vas prosim o radu este raz. dlhy cas sme fungovali tak, ze dcera zaspala, ked si niekto lahol k nej a tvaril sa, ze spi. Teraz vsak nefunguje ani toto. Ci poobede alebo vecer zaberie uspavanie min. hodinu a neraz sa stava, ze si ideme lahnut okolo 13.00 a Kajka este o 16.00 beha po postielke. moze byt akokolvek unavena, ale ked vie, ze ma ist spat, dostane zrazu kopec energie na to, aby sa hadzala, metala, snazila sa doslova "zdrhnut" z postielky. Je to skutocne unavne a stresujuce drzat si nervy na uzde. niekedy to vskutku neviem a som z toho nervozna. navyse mi velakrat bolo povedane, ze ako som si mohla malu tak zle naucit a nech ju od toho oducim. Priznam sa, ze netusim ako. ved ona sama si musi lahnut a zavriet oci. to si nicim nevynutim. z vasich rad mam naopak pocit, ze uspavanie deti beriete ako normalnu a prirodzenu vec. takze neviem, co je spravne.kedze som uz z tohto kazdodenneho uspavacieho maratonu unavena, rozmyslam, ci to jednoducho nenecham tak a prestanem ju nutit cez den spat. bojim sa vsak, ci jej vyvinu to nejak neuskodi. taktiez uvazujem, ci je taketo nespanie v poriadnku a ci sa nemam obratit na neurologa.

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Ak sa vaša dcéra dobre vyspí v noci, to znamená, že spí cca 9 hodín, môže jej to stačiť. Deti nie sú stroje, ktoré zaspia podľa príručky. Z vlastnej skúsenosti viem, že dieťa aj v takomto nízkom veku nemusí mať potrebu popoludňajšieho spánku, prípadne ak občas chce spať aj poobede, zaspí bez väčších uspávacích procedúr.
Keď ju teda ukladáte popoludní spať, berte to len ako pokus - buď to vyjde alebo nie. Ak nezaspí do pol hodiny (max. do hodiny), skončite s pokusom (alebo si vy sama určte časový limit). Štyri hodiny uspávania sú celkom zbytočné a treba to vzdať už oveľa skôr a urobiť si pekný deň.