Dobrý deň. Mám 12 mesačnú dcérku, ktorú ešte dojčím. Moja prvá otázka je o dennom spánku. Malá totiž zaspí iba na prsníku. Ked si s ňou ľahnem, poleží 2 sekundy, šibalsky sa na mňa usmeje a už ju naháňam po posteli. Cumle nechce a prst cmúľať nebude, skôr sa ho bude snažiť uhryznúť. Mám ju nechať zaspávať na prsníku ( ak budem môcť, chcela by som kojiť ešte aspoň pol roka ), no ako bude zaspávať potom? Alebo ju mám nechať zaspávať inak už teraz? Pravda je, že si to neviem poriadne predstaviť. Druhá otázka sa týka dojčenia v noci. Dcérka sa budí 1-2krát za noc. Chvíľu ju krmim, ona pri jedení zaspí, dám ju do postielky a idem spať do svojej izby. Mnohí známi, či príbuzní sa čudujú, že to robím. Ich reakcie sú, že je už veľká na nočné krmenie, že sa budí lebo som ju to tak naučila, alebo že jej mám dávať piť čaj a nie kojiť ju. Mne osobne to vstávanie nevadí, za ten rok som si už zvykla. A nie vždy sa rozbehnem do jej izby. Ak je plakanie tiché alebo si lem mrmle, tak počkám a ona väčšinou sama opäť zaspí. No ak je hore a ja by som tam nešla, pri jej hlasivkách by bol o chvíľu hore celý dom a aj celá ulica. Tak sa chcem opýtať, či robím dobre a kedy je správny čas prestať s nočným krmením. Dakujem.

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Ak je nočné kŕmenie pre vás v poriadku, teda vás nevyčerpáva a vy sa dostatočne zotavíte, oddýchnete si, potom to nemusíte riešiť. Je to vaša vec, do kedy dieťa dojčíte aj v noci a nikoho do toho nič. Iné by to bolo v prípade, keby ste boli vyčerpaná, lebo sa dostatočne nevyspíte.
Cez deň je to podobné. Ak to je pre vás v pohode, že malá zaspí pri prsníku, neriešte to. Keď príde čas, bude sa musieť s prsníkom rozlúčiť a keďže bude dostatočne nasýtená kontaktu s vami, bude zrejme schopná sa za nejaký čas (alebo možno aj bez nejakej adaptačnej doby) odpútať. A možno aj sama dá najavo, že už stačilo alebo nejaké "zhody okolností" situáciu vyriešia "za vás" - odcestujete niekam bez dcérky na niekoľko dní a nocí a podobne.