Poradňa detského psychológa

1,435 otázok

Na otazky odpovedá psychologicka.

ARCHÍV: Poradňa uzamknutá 

Poznámka: Poradne odborníkov nemôžu v plnom rozsahu nahradiť osobnú návštevu lekára či priamu intervenciu odborníka.

  • rozvoj reči

    , Autor: odbornik2

    Dobry den, mam 3 mesačnú dcerku, narodila sa však o 4 tyždne skor. Je velmi vnímava, smeje sa na nás, žužle si ručičky a aj všetko čo má v rukách, snaží sa pretočiť a pod. Chcela by som sa vsak opytat ci nie je problem ze zatial nevravi g, b a podobne, zato vsak víska, híka a robí rôzne zvuky. Vsade sa vsak uvádza ze dieta v jej veku by to uz malo vediet. Dakujem za odpoved

    Odpovedá:

    Veky, v ktorých by malo dieťa vedieť to či ono sú orientačné, hrubé. Napríklad chodiť by dieťa malo zhruba okolo roka, no deti začínajú chodiť už v deviatich mesiacoch (niektoré ešte skôr) a aj v pätnástich mesiacoch. A všetko je to v norme, všetko to patrí do to "zhruba okolo roka").
    Nerobte si starosti, ak nejaké veci nezvláda "presne" na čas. Ak by sa neobjavilo džavotanie ani do konca piateho mesiaca, vtedy to konzultujte s detskou lekárkou. No možno výrazne džavotať ani nebude, prejde možno rovno na slabiky...

Podobné otázky

  • rozvoj reči a intelektu

    , Autor: odbornik2

    Dobrý deň, obraciam sa s prosbou o radu ohladom mojho syna, ktorý práve dovŕšil 5 rokov.
    Moje obavy spočívajú v jeho reči a myslení. Začal velmi neskoro rozprávat a ešte v dnešnej dobe skomolí nejakú vetu, slovo a nesprávne určí rod. Ale pripisujem to životu v zahraničí. Takže doma hovoríme slovensky, škola anglicky a kamaráti česky aj polsky. A myslím si, že má z toho úplný guláš v hlave. V zahraničí žijeme už 3,5 roka. Keďže tu je povinná školská dochádzka od 4 roku života dietata už má uspešne za sebou 1. ročník. Koli problému reči sme navštíli v 3 rokoch logopéda, ktorý zhodnotil stav, že malý je v poriadku, zručný, šikovný a postupne reč by sa mala upravit / komunikáciou, cvičením ...../. Ani obvodný lekár nevidel nejaký závažný problém. Teraz preferuje používanie angličtiny - pravdepodobne je to pre neho jednoduchšie pretože nou hovorí v škole, školke a dokonca aj medzi slovenskými detmi. Ale čo je moj vačší problém zdá sa mi ako keby nerozmýšľal. Opýtam sa ho bežnú otázku, kde bol a čo robil - a on 5 minut rozmýšľa. Ako sa volajú kamaráti - znova rozmýšľa - nieje to automatické. Ale v ostatných oblastiach sa mi zdá šikovný, zaujímajú ho planéty, dinosaury. Školu zvládu super - vie celú abecedu písať, čítať, počít -učitelka ho chválila že všetko zvláda na 1. Ale bežné konverzácia viazne - keď má hovoriť, kde bol, čo robil- zdá sa mi akoby neužíval mysel .... Ale keď má z určitej udalosti obrovský zážitok napr. kino - to si zapamatá. alebo napr. pamatá si udalost spred 2 rokov, že našiel vtáčika na tom a tom mieste, čo robil - všetko okolo toho. Ale stále mi u neho chýba nejaká bežná komunikácia, zlepšenie krátkodobej pamati. Dakujem

    Odpovedá:

    Deti v tomto veku nezvyknú rozprávať až toľko o bežných udalostiach dňa. A nemusí to znamenať, že nevedia požívať rozum alebo že by mali problémy s krátkodobou pamäťou.

  • Komunikacia

    , Autor: odbornik2

    Dobry den,mam dcerku,ktora bude mat 14.3. 3 roky.Ale nie velmi komunikuje.Vsetko co pocuje,iba zopakuje,sama nevie zlozit ziadnu vetu.Napr.,ked s niecim nesuhlasi,povie nechceš a nie nechcem,cize hovori len tak,ako pocuje,no podla mna by uz mala zacinat sklonovat.Napr.aj ked nieco dostane,nepovie nikdy dakujem,ale ak nieco niekomu dava ona,tak povie dakujem vzdy:) Pocuje dobre,pretoze si spieva vsetky pesnicky,ktore pocuje v radiu,reklamy z televizie a samozrejme,ked jej spievam,alebo recitujem basnicku,dokaze sa ich dost rychlo naucit.Nepouziva osbne zamena,ja,ty..Nepouziva ziaden suhlas,nikdy som ju nepocula povedat ano,ked s niecim suhlasi je ticho,ak nie,povie -nechces.Ani zdravit sa jej nechce,povedat,ako sa vola,hoci to vsetko ovlada.Tak isto je to problem pri nocniku,lebo sa nikdy nevypyta.Plienku ma iby na noc,cez den iba skusam kedy asi jej treba a posadim ju.Vie vydrzat dlho,aj 4 hodiny,ale ked ju nedam v spravny cas,tak sa proste pocika a aj pokaka.A tiez nie vzdy spolupracuje,ked jej chcem nieco povedat,hovorim na nu,no ona si vtedy napr. spieva,alebo hovori naucene vety sama so sebou a musim s nou aj zatriast,aby ma zacala vnimat.Cize neviem preco hovori iba ako pocuje.Chcela by som ju dat v marci do skolky,ak bude dovtedy bez plienok,no ak nezacne nromalne komunikovat,tak to bude asi problem.

    Odpovedá:

    V zásade škôlka môže podporiť rozvoj reči u dieťaťa, pretože cudzí ľudia "nevedia čítať jej myšlienky", ako to je často doma, kedy rodičia a obzvlášť matky veľmi presne vedia už z pohybov a mimiky dieťaťa vyrozumieť, čo chce povedať.
    Pýtanie sa na záchod je ešte u niektorých detí v tomto veku nezrelé a v podstate až do 4. - 5. roku sa ešte vyvíja, dozrieva, upevňuje sa.
    Dôležité je, že dcérka rozpráva, vie opakovať celé vety, básničky, pesničky a možno jej čas na samostatné rozprávanie ešte len príde. A to isté by mohlo platiť aj o vyprázdňovaní.
    Ak ju dáte do škôlky a mali by ste dojem, že ani po pol roku na nej nebadáte žiadne zmeny, reč sa nevivíja ďalej atď., môžete sa obrátiť na detského psychológa, ktorý s vami podrobne situáciu zhodnotí a zváži, či je všetko v norme alebo treba začať robiť ešte iné kroky na podporu rozvoja dieťaťa pod profesionálnym vedením.

  • reč

    , Autor: odbornik2

    Dobrý deň pani doktorka
    Chcela by som sa vás spýtať na radu ohľadom rozvoja reči.
    Moja dcérka má 12 mesiacov a vie povedať slová mama, tata, baba, dede, ne, daj a rôzne skomoleninky. Keď sa jej spýtam kde je tata ukáže... no jednoducho povedané rozumie skutočne takmer všetkému. či jej poviem prines bábo - prinesie, kde je žabka - chytí žabku. Poviem jej odnes papier do koša - odnesie, umy s handričkou zem - pekne umýva s handričkou zem. Veľmi šikovná je čo sa týka chápania toho čo jej hovorím ja. Ale chcem sa spýtať aká slovná zásoba by mala byť v tomto veku. Prekvapia ma pani doktorka, keď vravela, že niektoré deti už vedia napodobňovať zvieratká... Ja s ňou aj ostatní členovia rodiny, veľa čítame. Najradšej má knižky o zvieratkách a vždy keď ukážem zvieratko poviem napríklad toto je kravička a robí múúúúúúúú. Vlastne moja otázka smeruje hlavne k tomu ako by som mohla podporiť vývoj reči u mojej dcérky. Snažím sa aj aby po mne opakovala, ale neopakuje po mne nič, len sa vždy zasmeje :o)))).
    Vopred ďakujem za odpoveď

    Odpovedá:

    Z vašich slov mám dojem, že robíte veľa vecí, ktoré rozvoj reči podporujú - čítate si, rozprávate sa spolu, ponúkate ju opakovať po vás. To včetko je v poriadku. Všetky aktivity zamerané na rozvoj reči by mali byť hravé, nemalo by to pripomínať dril a učenie. Akékoľvek spoločné spievanie, hra na zvieratká s vydávaním zvukov, riekanky, knihy, hra so slovami len tak pre zábavu, to všetko podporuje dieťa v rozprávaní. Treba ale podotknúť, že napredovanie je veľmi individuálne a záleží aj na iných faktoroch, než je dostatok vonkajších podnetov. Buďte teda trpezlivá, dieťa nie je stroj a má svoje jedinečné tempo. Neskôr budú určite aj také chvíle, kedy si budete želať, aby sa jej tá pusa aspoň na chvíľu zavrela... :)

  • Rozvoj reči - zlá výslovnosť

    , Autor: odbornik2

    Dobrý den,moj syn ma 2 roky a 7 mesiacov a rozpráva pomerne dost, vsetko opakuje. Problem je, ze rozprava dost necisto, nevie povedat vela spoluhlasok (napríklad v, z, ž, f, ch, r, l) a tie bud vynecháva alebo ich nahradza pismenom "j". Vo viacerych slovach si tiez zamiena slabiky (napriklad "čakaj" povie "kačaj", "cikat" je unho "kicat"). Takto rozprava uz niekolko mesiacov. Na vsetko, co povie, poviem "ano, spravne" a este raz to spravne zopakujem ale takmer nebadam zmenu.
    Syn ide od septembra do skolky a trochu sa obavam, aby sa tam necitil byt frustrovany, ak mu deti nebudu rozumiet. Vsetci nasi kamarati v rovnakom veku totiz rozpravaju pomerne cisto. Ked im syn nieco rozprava a oni nerozumeju, "prelozim" im to ale v skolke uz bude na to sam. Myslite, ze sa mu rec do septembra vylepsi? Mozem mu v tom este nejako pomoct?
    Dakujem

    Odpovedá:

    Má ešte nárok rozprávať nečisto, postupne sa jeho reč vyčistí. Deti v škôlke ho možno tým, že mu nebudú dobre rozumieť, budú stimulovať k tomu, aby sa vyjadroval čistejšie, aby sa snažil. A druhú časť urobí jeho mozog a tréning, teda rozprávanie...