Dobrý deň, mám predčasne narodeného 10 mesačného syna, korigovaný vek 8 mesiacov. Pred nejakým mesiacom začal pekne, už tak komplikovanejšie džavotať, potom ostal chorý - infekčná choroba a horúčky. Od tej doby ho počuť len málo, aj to len tak jednoducho. Alebo vykríka.. Mám to nejako riešiť, alebo treba vyčkať, treba mu nechať čas. Ďakujem za Váš čas a odpoveď

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Choroba môže na čas dieťa oslabiť a to sa môže prejaviť aj tak, ako píšete. Pri rozvoji reči je dôležité, aby s dieťaťom matka komunikovala - zrkadlila mu to, čo dieťa hovorí a ponúkala mu aj ďalšie možnosti. To by znamenalo, že keď dieťa hovorí napr. ba-ba-ba, matka to zopakuje, prípadne povie ešte obmenu, napr. ma-ma-ma alebo ta-ta-ta (ak sú to len hlásky samostatne, opakuje hlásky samostatne a pridá iné hlásky alebo iné slabiky, napr. a-a-a a pridá ta-ta-ta). Toto zrkadlenie napomáha rozvoju reči aj neskôr, keď už dieťa rozpráva slová.
Podobné otázky
• rozvoj reči
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobry den, mam 3 mesačnú dcerku, narodila sa však o 4 tyždne skor. Je velmi vnímava, smeje sa na nás, žužle si ručičky a aj všetko čo má v rukách, snaží sa pretočiť a pod. Chcela by som sa vsak opytat ci nie je problem ze zatial nevravi g, b a podobne, zato vsak víska, híka a robí rôzne zvuky. Vsade sa vsak uvádza ze dieta v jej veku by to uz malo vediet. Dakujem za odpoved
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Veky, v ktorých by malo dieťa vedieť to či ono sú orientačné, hrubé. Napríklad chodiť by dieťa malo zhruba okolo roka, no deti začínajú chodiť už v deviatich mesiacoch (niektoré ešte skôr) a aj v pätnástich mesiacoch. A všetko je to v norme, všetko to patrí do to "zhruba okolo roka").
Nerobte si starosti, ak nejaké veci nezvláda "presne" na čas. Ak by sa neobjavilo džavotanie ani do konca piateho mesiaca, vtedy to konzultujte s detskou lekárkou. No možno výrazne džavotať ani nebude, prejde možno rovno na slabiky...