Dobrý deň, chcela by som vás poprosiť o radu. Môj syn má 3roky a mesiac a nechce rozprávať. Rozumie úplne všetkému, počuje aj šepot, ale požadované slovo zopakuje len po slabikách a aj to len ,,niečo za niečo,, čiže za nejakú odmenu. Sám povie pár slov ako ďakujem, prosím, mamina, tata, dedo, kaka=starka, zvuky zvierat a ešte nejaké skomolené. Veľké písmena prečíta takmer všetky /nevie len C,F,H,CH,L,V,Z/. Pamäť má myslím dobrú. Po niekoľkých dňoch si pamätá čo sa na konkrétnom mieste stalo alebo čo sa tam nachádzalo. Myslíte si, že by sme mali navštíviť logopedickú ambulanciu? V septembri nastupuje do škôlky. Ďakujem a želám pekný deň. Dana
Podobné otázky
• reč
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobrý deň, mám 2,5 ročnú dcérku,ktorá zatiaľ veľmi nechce rozprávať. Povie len mama, baba, dedo, mimi, nini. V poslednom období ma začala oslovovať mami a mamina. Inak rozumie všetkému, čo od nej chceme, pamätá si veľmi veľa melódií detských pesničiek, ktoré jej púšťame. Ale opakovať slová nechce. Všetky veci vie ukázať rôznymi znakmi.Je v to v jej veku ešte v norme, alebo by sme sa mali poradiť s nejakým odborníkom? Ďakujem za odpoveď.
• dlhy den
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobry, vecer,
mam syna vo veku 1,9mesiacov. Ked je vonku pekne, tak sme stale vonku, obzerame chrobaciky, mravce, vozime sa na motorke, behame, skratka je nam fajn. Horsie je to s uprsanym dnom, ked musime byt doma. Myslim si /ako kazda matka dufa/, ze je sikovny /pozna vsetky casti ludskeho tela a ich ukaze, pozna chrobaky hmyz, napodobni vsetky zvierata aj ZOO, zaujima ho skorpion, pozna velke a male veci, kocky koleca vklada do srpavnych tvarov./ Rozprava zakladne slova.Ked chcem, aby rozpraval a on nema naladu nerozprava, radsej si najde sposob ako mi to ukaze:napr: pozerali sme knizku, kde bolo hasicske auto ako taha rozbite auto--tak hukal a tahal ma za tricko atd...vzdy si najde sposob ako mi to povie, lebo vie, ze ja ho pochopim a nechce rozpravat, ale povie mama tato, bež, nono, dost,,, Ako ho mam zaujat doma, co mam s nim este robit, ked prsi, lebo ak ho nezaujmem, tak len mrnci, je mrzuty, zly, potom hadze kracky o zem a telka ho nebavi. Minule som uz s nim malovala, plastelina, pozerame knizky, obrazky, kreslime, vkladame stavebnice, lego ho nebavi..vsetko len na 2minuty a dost.Ako ho zaujat a rozvijat trpezlivost, aby nebil psa, nehadzal hracky o zem, nezuril,nehadzal sa o zem ako mam reagovat a spravne zakrocit. Ked sa okolo neho vrtim cely den, tak vecer doslpva padam a som zuriva, vycerpana. Som na neho sama a to mysim doslovne!!!! Dakujem

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Ak máte možnosť, využite upršané dni na návštevu materského centra, plavárne, niekde sú aj cvičenia alebo tance pre matky s batoľatami... Niekedy je fajn vymyslieť nejaké pohybové aktivity aj doma, nejakú primeranú prekážkovú dráhu, hádzanie penovej loptičky a jej chytanie do sitka, stavanie bunkra z matracov... Inokedy deti zabaví vnútorný stan, v ktorom sa vedia vyblázniť - chodia dnu a von, zatvárajú a otvárajú vchody, dá sa k nim pridať aj tunel, ktorým sa dá loziť...
A dôležitá vec tiež je, aby ste hľadali spôsoby, ako by ste si aj vy mohli vydýchnuť - dať ho na hodinku kamarátke s rovnako starým dieťaťom, potom si zobrať inokedy na hodinku aj jej dieťa alebo požiadať niekedy o pomoc starých rodičov, súrodencov (môžu prísť na návštevu alebo vy a mať trochu iný deň ako zvyčajne.
• reč, nočník, vývoj
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobry den,
nas dvojrocny syn takmer vobec nechce rozpravat. Vie napr. mami, tati,... usta sa mu cely den nezavru ako si blaboce ale nic normalne nepovie. Z principu odmieta po nas opakovat. Inak je ale velmi sikovny, ako 1 a pol rocny poznal vsetky dopravne znacky, vlajky europskych statov, pozna cislice, niektore pismena, niektore farby, naprogramuje si radio, klavir... len ta rec chyba... Kedy je treba navstivit logopeda?
A dalsi problem mame s nocnikom, vie ukazat ze deti chodia na nocnik, ze plienky su pre babatka, ale on si tam ani za svet nesadne. Snazime sa ho presviedcat, vydierat, obchodovat... nic nepomaha. On je vo vacsine veci "obchodnik" - vzdy nieco za nieco, ak mi urobite to, ja urobim to...
Rovnako ma trapi, ze nechce sam jest. donedavna si nic sam nedal do ust - je velmi cistotny a ak chytil chrumku do ruk tak mal "spinave" ruky, radsej ma nahanal aj s chrumkami aby som mu dala do ust. Teraz si uz odhryzne, napr. keksik ale vrati ho na stol a ked chce zas tak si pride opat odhryznut ale v ruke drzat nebude... ak od neho chcem aby jedol sam tak radsej nie je hladny.
Neviem, zvazujem ci vsetky tieto "problemy" nevychadzaju z toho, ze nase dieto jednoducho prislo na to, ze je zbytocne sa namahat, ked mama vsetko spravi za neho, rozumie aj jeho znakom... uz som ho chcela kvoli tomu dat aj do jasli, ci sa nenauci skor... DAkujem za radu ako by bolo vhodne to riesit
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Ešte mu pokojne môžete dopriať ten luxus kŕmenia, no lyžicou alebo vidličkou by ste ho mohli nechať jesť - pritom si ruky neušpiní. Udáva sa, že deti, ktoré nejedávajú samé, jedia oveľa menej nejedlých vecí, ako sú hračky, hlina, piesok...
A nočník aj reč sú ešte stále v norme, teda podľa toho, čo píšete. Dieťa sa nemusí vyvíjať harmonicky, teda napredovať rovnako rýchlo vo všetkých oblastiach vývinu. Jeho poznanie sveta môže napredovať oproti reči či hygienickým návykom, no postupne by sa mali "dovyvinúť" aj tie zdanlivo pomalšie oblasti.
• SKOLA
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobry den, moj syn bude mal v septembri 6 rokov.V januari by sme mali ist na zapis do skoly.Problem je ten, ze on s cudzimi ludmi nechce komunikovat. Pozna farby aj vsetko co by mal vediet vie ..len nechce rozpravat aj v skolke mu trvalo 2 tyzdne kym zacal hovorit s pani ucitelkou,s detmi problemi nema s nimi komunikuje.Co mam s tym robit ak nebude chciet pri zapise nic povedat?
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Ak má až v septembri 6 rokov, aj tak bude musieť absolvovať psychologické vyšetrenie a teda bude musieť po nejakom čase nadviazať kontakt. Ak to ide ťažko, môže to byť znak toho, že dieťa ešte celkom nie je sociálne pripravené na školu, prípadne že by škola/ jeho učiteľka musela akceptovať jeho adaptačnú fázu. A to vždy nie je možné, najmä vo veľkých triedach a školách je to ťažšie.
Optimálne bude, ak sa poradíte so psychologičkou, ktorá vás bude vyšetrovať a ktorá bude zrejme poznať aj pomery na škole. Prípadne sa môžete poradiť aj pri zápise s učiteľkami, ktoré budú mať prváčikov.