Dobry den.
Neviem, ci sa mi to iba zda, alebo je to naozaj pravda, pred nejakou dobou odpovedala na otazky ina detska psychologička, mám pravdu? Nepamätam si meno, len ta fotka sa mi zda ina, keďže som už nejaku dobu nenavštívila Vašu poradňu. A teraz k veci. V lete som písala do poradne ohľadom 3-ročnej dcérky, ktorá je veľmi šikovná - popisovala som činnosti, ktoré vie atď, ale bohužiaľ aj veľmi živá a nemá takú potrebu spánku ako ostatné deti v jej veku. Odpísali Ste mi, že podľa popisu je naozaj veľmi šikovná a bola tam taká poznámočka, aby som nebola prekvapená, keď mi po pol roku dcérka príde domov a začne čítať bez toho, aby som ju to učila. Vtedy som sa nad tým zasmiala. A stalo sa. Dcérka má niečo cez 3,5 roka a cca pred mesiacom som odhalila, že vie odčítavať a sčítavať do 10 (napr. my sme doma 4, keď k nám príde krstná s krstným, koľko nás bude? Keď krstní odíde, koľko nás zostane? atď) a ona odpovedala. Keď som sa jej pýtala, ako to vie, odpovedala, že normálne, veď to je jednoduché. No a teraz sa to stalo. Máme druhé bábo, takže nemám na ňu momentálne čas, v škôlke ich učia nejaké písmená. Dnes som jej kúpila magnetické písmená, ona mi hneď vysypala, ktoré sa ako volá, a že nech si niečo napíšeme. Ja som jej napísala slovo "mama" a opýtala som sa jej, čo je tam napísané. Najprv nevedela, ale povedala som jej,nech to číta po písmenkách a nech sa počúva, čo by to mohlo byť. A ona na to "mama". Ja som neverila vlastným ušiam. Čo vy na to? Fakt neverila som Vám, že takéto niečo môže prísť a mali ste pravdu, prišlo. Máte dobrý odhad.

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
(Som tu stále tá istá psychologička - len fotka sa zmenila, ešte na starej stránke pracovala pani Zlámalová.)
No gratulujem vám, máte naozaj veľmi šikovné dieťa. Skúste uvažovať nad tým, kedy ju dáte do školy, pretože keď už v štyroch rokoch začne skladať slová, keď príde v šiestich rokoch do školy, bude sa tam nudiť. Na požiadanie rodičov dieťa môže nastúpiť do školy aj o rok skôr, musí len absolvovať psychologické vyšetrenie v centre pedagogicko - psychologického poradenstva a prevencie. A, samozrejme, musí byť primerane vyspelé na školu aj v iných veciach, ako keby malo tých šesť rokov. Ale to zrejme dovtedy bude.
Prípadne je vhodné umiestnenie do triedy alebo školy pre nadané deti, ak takú možnosť máte.
Podobné otázky
• zrelosť
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobrý deň, mám 3 a pol ročnú dcéru, ktorá je v škôlke úplne iná ako doma. Doma je to šikovné dieťa, ktoré krásne rozpráva, od dvoch rokov vie povedať r. Má možno bohatšiu slovnú zásobu ako ja. Sama sa učí poznávať písmenká, najnovšie ma núti, aby som ju učila ich aj písať. Ak máme návštevu, nie je hanblivá ale normálne komunikuje a aj sa predvádza. Chce byť jednoducho chválená. Ale akonáhle je v škôlke, len pozoruje deti, veľmi sa do hry nezapája, rozpráva ako ostatné deti..šušle a hovorí "v" namiesto "r". Deti sa s ňou veľmi nechcú hrať. Predpokladám, že kvôli tomu rozpráva ako oni. Učiteľky si o nej myslia, že je to zakríknuté a tichučké dievčatko. Dokonca ju občas aj vynechajú z nejakých aktivít, ako je napríklad maľovanie farbami alebo lepenie nejakých obrázkov. Doma to robíme bežne. Ja chápem, že nevedia, čo v nej je, keď sa sama neprejaví, ale bojím sa, aby sa viac neuzatvorila do seba, alebo aby sa nejako nezanedbala.Alebo mám na to upozorniť učiteľky, alebo to nechať na nich? Nechcem tu pôsobiť ako matka, ktorá si myslí, že má nadané dieťa..aj keď si myslím, že je šikovná a pri správnom prístupe, by mohla vedieť viac. Dá sa zistiť inteligencia u tak malého dieťaťa? Môžem s ňou ísť k detskej psychologičke? Alebo je to ešte skoro...
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Určitá skupina detí, zvyčajne intelektovo dobre vybavených, najprv pozoruje nových ľudí/deti a až keď zistí, ako to medzi nimi funguje, zapojí sa, pridá sa, zaradí sa medzi nich. To môže byť prípad vašej dcéry. No môže to byť aj o jej plachosti, ktorú prežíva vo vzťahoch k ľuďom, ktorých až tak dobre nepozná, ktorí jej nie sú až takí blízki. Verím ale tomu, že postupne sa začlení do kolektívu, oťuká sa a nájde si svojich ľudí.
Inteligencia sa dá zistiť, otázka je, načo by vám bol nejaký číselný údaj. O jej šikovnosti a zvedavosti a učenlivosti niet pochýb. A možno vzťahy sú oblasť, v ktorej potrebuje ešte trošku času, aby sa pustila do nich smelšie.
• čítanie
, Autor: karli
Dobrý deň, máme 3,5ročného syna už dávno vie všetky písmenká abecedy rád sa učí básbičky a pesničky.
Jeho šikovnosť ma samozrejme teší, ale čo ma prekvapuje je že keď si čítame knižky minimálne vždy pred spaním tak on sa ich asi učí naspamäť.
Číta aboby so mnou. Ja poviem začiatok a on sa chytí a rozpráva so mnou alebo tie čo pozná viac mi chytí ústa a hovorí celé vety presne ako idú po sebe.
Príde mi to zvláštne preto ma zaujíma váš názor.
Ďakujem Katka
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Je to úplne v poriadku. Svedčí to o jeho dobrých (a možno viac než dobrých) schopnostiach. Rozhodne mu v tom nebráňte. Len nech si pekne cvičí hlavičku. Dáva mu to zaiste pocit sebavedomia a motivuje ho to k ďalšiemu poznávaniu sveta.