Dobry den p. doktorka. Mame 16. mesačnú dcérku.Chcem sa vas spytat, ako postupovat v jej vychove. Od narodenia bola velmi uplakane a nepokojne dieta, vyzadujuce si pozornost. Je ziva, neposedi ani chvilku, pri stavani kociek a pod. vydrzi len chvilocku. Ked som s nou v byte, stale ma chyta za ruku a vodi ma, kam chce ona, dava mi do ruky hracky, knizky, nic nemoze sama.Kedze mam aj domace prace, nemozem sa jej stale plne venovat a ked s nou nechcem ist, hrozne sa zlosti, krici, normalne sa urazi a uteka do inej miestnosti, potom sa vrati a chce ma napr. ustipnut do ruky alebo do nohy. Celkovo je dost srdite dieta. Aj vonku, ked ju vezmem od niecoho, co nesmie, velmi sa zlosti. Pri stavani kociek a inych hrach, ked sa jej nieco nedari, tak to smari o zem.Vonku vydrzi napr. chvilu na pieskovisku a potom uteka, kade tade, vzdy smerom, ktorym prave nesmie ist. Chcem sa s vami poradit, ako postupovat. Ja si myslim, ze som dost tvrda nepodlahnut jej placu, lebo sa bojim, ze si tym vsetko potom vydobyje.Ale bojim sa, ci jej tym aj nejako neublizujem, ked jej vo vacsine pripadov neustupim. Napr. to ze ma stale vodi za ruku, co je asi posledny mesiac, moze byt len take prechodne obdobie? Velmi pekne dakujem za odpoved a vas cas. Lenka

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Veľa detičiek v tomto veku je typických tým, že potrebujú stále chodiť s niekým za ruku a zdieľať každú chvíľku svojho života. Je to celkom normálne a vlastne potrebné na to, aby sa dieťa dobre cítilo a bolo dostatočne sýtené vzťahmi a mohlo neskôr ľahšie prežiť odlúčenie od matky či potom v iných vzťahoch.
Domáce práce si musíte rozdeliť s partnerom alebo si ich zadeliť na čas, kedy je s dcérkou niekto iný alebo keď spí. Alebo ich jednoducho nerobiť, ak nie sú nevyhnutné, či robiť ich menej často.
Ak jej nedovolíte to, čo je pre ňu nebezpečné alebo nevhodné, ona sa s tým vysporiada, ak bude vnímať, že ste pri nej aj v takej situácii, keď zúri, keď bude cítiť, že ste jej nablízku, že sa jej nebojíte alebo že nie je zakázané mať aj takéto pocity, že to vy ustojíte.
Podobné otázky
• Nechce piť
, Autor: gloxinia
Važená pani magistra, prosím o radu. Moja 16 mesačná dcérka nechce nič piť. Skúšali sme vodu, rôzne čaje, riedené špeciálne džúsiky. Vypije len umelé mliečko, ktoré jej dávame večer, ráno a po obede. Skúšali sme na ňu rôzne "finty" ako položiť tekutinu do jej dosahu, piť s ňou, dokonca sme nakúpili rôzne fľaše s rôznymi typmi cumlíkov a náustkov...Ako ju máme "naučiť" piť, veď je to základný ľudský inštinkt...!
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Poraďte sa o tom s vašou detskou lekárkou. Možno treba zistiť, či je telesne všetko v poriadku, keď má takú malú potrebu tekutín.