Dobrý deň,
Mám 2 ročnú dcérku (+3 mesiace), s ktorou som nonstop od narodenia. Maximálna doba odlúčenie bola 2 hodiny. Doma sa bežne mazneme, stískame, bozkávame. Keď je mrzuta, chce sa jej spať...mrnká - maminka, maminka. Tatík ani nemusí existovať vtedy. Bezo mňa má problém zaspať.
Momentálne som hospitalizovaná v nemocnici a o dcéru sa stará otec. Keď si voláme cez videohovor, správa sa normálne a nemá problém sa rozlúčiť, zakrývať mi. Pri návšteve sa na mňa nelepí, nestíska ma, nebozká (ako by sa dalo očakávať). Len štandardne. Neplače za mnou ako by sa dalo očakávať. Na jednej strane som rada, že je spokojná a neplače. No na druhej strane mrzí. Ako by som jej vôbec nechýbala. A neviem to pochopiť. Deti predsa zvyknú plakať pri odlúčení. Môžete mi prosím pomôcť pochopiť túto situáciu? Nechýbam dcére?
Ďakujem.

Odpovedá: Hrčková & Kundrát
Dobrý deň, ide o častú otázku, tak si pomôžem staršou odpoveďou, keby ste sa v tom nenašli, napíšte.
Pre také malé dieťa je „strata“ rodiča existenčná, nevie si vysvetliť rozumovo – a z biologického hľadiska ani nemôže, že mama odišla len na chvíľu. Biologický program prežitia v nás diktuje ísť k tomu, kto je dostupný a stabilný. Dávať tomu nálepky vzdoru alebo nevďaku Vám len odďaľuje návrat k normálnemu vzťahu. Skúste sa len naďalej správať konzistentne prijímajúco, ubezpečte dieťa slovami aj správaním (môžete si vyčleniť nejaký čas len pre neho) že ste tam pre neho. Dajte bokom výčitky jemu aj sebe, ak si niečo vyčítate.. je to náročné obdobie pre všetkých. Veľa zdaru prajem.
PhDr. Elena Tomková