Dobrý deň. Mám malú dcérku budeme mat rok ja mam len 18 rokov som mladá mamina a mám pocit že nezvládam výchovu. Moja mama mi nepomáha, priateľ je denno denne v práci takže sme v podstate väčšinu času spolu samé, rozprávame sa hráme sa pomedzi to varím, perem, upratujem a stále mam pocit že sa jej dostatočne nevenujem. Mame v rodine viac takých detičiek v jej veku a všetky sú šikovné veľa toho už vedia a moja mala akoby sa jej nechcelo. Mami tých detičiek mi aj hovorili že sa s ňou mam viacej rozprávať viac jej ukazovať, vysvetľovať len ja sa snažím každým dňom a neviem či na to moc netlačím veď je ešte malička len tie maminy mi dávajú pocit že sa jej malo venujem, asi nemám na to byt dobrou matkou :(

Odpovedá: Hrčková & Kundrát
Dobrý deň prajem, dajte na svoju intuíciu a skúste sa upokojiť, že to, čo robíte, robíte správne, aj keď ste mladučká mamina. Píšete, že sa s dcérkou rozprávate, hráte, no na druhej strane máte pochybnosti, či sa jej venujete dostatočne. To, že sa Vám zdá, že deti naokolo vo veku Vašej dcérky sú šikovné, len tej Vašej sa akosi nechce by som veľmi neriešila a hlavne ju v takomto veku neporovnávala. Ak však máte pocit, že dcérka v nejakej oblasti vývinovo zaostáva, vyhľadajte detského psychológa.
Skôr mám však z Vášho príspevku dojem, že prežívate akúsi neistotu, či ste “dosť dobrou matkou“. Myslím, že ste veľmi empatická mamina, nezabudajte však aj na seba a keď je Váš priateľ doma, doprajte si chvíľku aj pre seba samú. Je dôležité občas vypnúť z každodennej rutiny a venovať sa aj nejakej inej činnosti/záľube. Moja obľúbená fráza: „Spokojná mamina=spokojné dieťa“
Prajem Vám veľa radosti s dcérkou.
Mgr. Jana Zajíčková