Dobry den, sme s manzelom rozvedeni. Syna (6 rocny)mam vo vylucnej starostlivost a k svojmu otcovi syn chodi v parny tyzden na 5 dni. Problem je ten ze syn ked pride domov je nezvladnutelny,vsetko chce nepocuva,nepomohol ani krik alebo po zadku tak som to zacala riesit trestami ako zakaz telky alebo zakaz citania rozpravky na dobru noc. Ked mu nieco zakazem krici ze ma nema rad ze chce ist k otcovi lebo on mu vsetko dovoli. Som uz z toho dost vycerpana mam pocit ze ho ex manipuluje viem ze mu vsetko dovoli,kupi a robi vsetko podla syna nie podla seba,skratka ho rozmaznava preto chce chodit k otcovi a mna potom neznasa. S ex velmi nekomunikujeme a ak tak nieco o synovi a po chvili uz sa hadame a nadava mi,cize co sa tyka vychovy s ex 0 bodov nevieme proste komunikovat. Neviem vsak co so synom ak mi take zacne vykrikovat ze chce ist k otcovi a ze ma nema rad ja uz som z toho na nervy a neviem ako reagovat a co robit.
Alena

Odpovedá: Hrčková & Kundrát
Dobrý deň,
chápem, že situácia je pre Vás ťažká, rozvod sám o sebe patrí medzi najstresujúcejšie životné udalosti. Okrem toho ste doteraz vychovávali syna v jednej domácnosti spolu s bývalým manželom a zrazu sú tie domácnosti dve s odlišnými pravidlami a vy ste na tú svoju výchovu sama. Neviem ako čerstvý je Váš rozvod a ani aké vysvetlenie dostal Váš syn ohľadom ukončenia vášho vzťahu. No zdá sa, že váš syn sa takýmto bojovným spôsobom vyrovnáva s novou situáciou aj v jeho živote. Každé dieťa reaguje na rozvod inak, jedno pripútaním sa na niektorého rodiča, druhé zvýšeným vzdorom (ako Váš syn), tretie utiahnutím sa do seba atď. Skúste vnímať správanie syna nie ako útok voči Vám a spochybnenie vašej vzájomnej lásky a vzťahu, ale skôr ako prejav jeho neistoty, ba až chaosu. Doteraz ste boli pre neho obaja najväčšími neomylnými autoritami, na ktoré sa mohol spoľahnúť. Je to jeho spôsob vyrovnávania sa s novovzniknutou situáciou. Ide o prechodné obdobie, ktoré raz skončí a je tak isto náročné pre vášho syna ako aj pre Vás. Nepochybujem o tom, že vy svojho syna milujete a on Vás tiež. Skúsenosti nám ukazujú, že deti vedia fungovať v dvoch domácnostiach s odlišnými pravidlami. Vedia sa pekne adaptovať, len tiež na to potrebujú čas a láskavý, chápajúci a trpezlivý postoj rodiča. Namiesto zákazov, bitky a kriku pokračujte skôr vo vysvetľovaní, upokojovaní a prejavovaní lásky. Ja viem, že je to veľmi náročné, vo vypätých situáciách takmer nemožné, ale je to jediná efektívna cesta, ktorá podporí Váš vzťah. Naďalej zadávajte s pokojným hlasom hranice. V krátkosti jasne a stručne mu vysvetlite, prečo je pre Vás oboch dané pravidlo dôležité. Výchovu a benevolentnosť vášho bývalého manžela negatívne nekomentujte. Na to sú deti veľmi citlivé. A neustále ho utvrdzujte v tom, že ho máte rada, aj keď na Vás kričí. Dajte mu pochopenie, že chápete, že sa chce napr. naďalej hrať či pozerať TV. Tak isto uznajte jeho hnev, má naňho právo. „Rozumiem tomu, že sa hneváš.“ Musíte byť vo svojich pravidlách pevná, no na druhej strane nezabúdajte byť aj chápajúcou a láskavou mamou, ktorá dieťa objíme, keď je mu ťažko. Buďte k nemu úprimná. Nehanbite sa mu povedať, že aj Vás to mrzí, že sa vaša rodina rozpadla. Vytvoríte tým bezpečný priestor aj preňho, kde sa Vám môže zveriť so svojimi starosťami. Praktizujte čo najčastejšie radostné spoločné aktivity so synom, ktoré podporujú každý vzťah (spoločná hra, obľúbený šport, obľúbené miesto, návšteva príbuzných/kamarátov, ktorých má rád atď.). Takýto prístup časom upokojí vášho syna najviac.
V tomto náročnom období ale nezabúdajte ani na seba. Zlyhania v odporúčanom prístupe si nevyčítajte. Dôležitejšia je snaha a vytrvalosť. Nájdite si určite aj pravidelnú aktivitu, pri ktorej sa viete uvoľniť (šport, umenie, fyzická práca atď.). Rozprávajte sa o vašom prežívaní s rodinou či kamarátkami. Odmeňte sa niečím drobným za vašu snahu.
Držím Vám palce pri budovaní dobrého vzťahu s vašim synom.
Lucia Závacká