Dobrý den, rada by som Vas poziadala o radu, nakolko si sama rady neviem. Dcerka ma 2 a pol roka. Priblizne po prvom roku zacala odmietat moju mamu. Myslela som si,ze to suvisi s tym,ze sme v tom case travili spolu vela casu a ze je len "prejedena". Ale odvtedy to striedavo oblacno trva dalej. Ledva sa pozdravi, babka sa nu ani pozriet nemoze lebo hned pride, ze len maminka moze toto a hento. Cudziemu cloveku sa tak zdravi az nevyskoci z koze. Ostatni stari rodicia s nou ani zdaleka netravia tolko casu ako moja mama ale s nimi nema najmensi problem, tesi sa im ked pridu, nema problem s nimi hocikde ist. Snazila som sa o tom s nou rozpravat ale na otazku preco sa tak chova, dostanem odpoved "lebo" a v zapati,ze ona lubi babku. Neviem ako reagovat ako to zmenit a hlavne ma to mrzi za mamu,lebo sa jej toľko venuje a mala ju takto zranuje.dakujem za precitanie

Odpovedá: Hrčková & Kundrát
Dobrý deň, od takéhoto dieťaťa nedostanete odpoveď prečo, lebo sama nevie,.. takže treba skúmať len pokus omyl, čo v babkinom správaní ju odťahuje, hoci inak ju má rada. Napadá mi nerešpektovanie hraníc, potrieb dieťaťa, vnucovanie niečoho. Keď dospelý nevníma, nechápe dôležitosť hry dieťaťa, že dieťa má svoj vlastný svet a ten je preň všetkým, môže mu vnucovať to, čo je podľa dospelého preňho dobré, a tak vznikajú nedorozumenia. Prípadne dospelý nenechá dieťa dokončiť činnosť, nedá dosť času na prechod k ďalšej činnosti. Tiež nemusí byť príjemné fyzické vnucovanie sa (objatia, bozky), čo nie každé dieťa dobre znáša – všeobecne máme radi istotu, keď vieme čo sa bude diať a kedy, a najlepšie keď to vieme regulovať. Takže dať dostatočne dopredu vedieť, čo sa bude diať, dať dosť času na prechod, prípadne pomôcť ukončiť činnosť; a rešpektovať hranice dcéry pri fyzickom kontakte.
Čokoľvek ste zaznamenali alebo Vás oslovilo z uvedených riadkov, nepýtajte sa viac dcérky "prečo...". Nepestujte pocity viny u dcérky. Ona si vyberá, jej správanie vôbec nie je nezvyčajné. Dospelý musí ustáť aj odmietnutie zo strany dieťaťa. Nechajte to plynúť, keď dieťa pocíti slobodu, že mu nie je vyčítané, pripomínané...samé sa priblíži. Nechajte mu vybrať si.
PhDr. Elena Tomková, Mgr. Alena Hrčková