Dobrý deň, chcela by som sa poradiť ako zvládať so synom určité situácie. Syn má 2 roky a bije ostatné deti, niekedy preto lebo niečo chce/nechce, alebo mu niekto niečo zoberie prípadne keď nechce niečo požičať. Niekedy je to aj bezdovodu. Je to také tapnutie po ruke, pleci pripad. hlave. Skúšala som vysvetľovať v kľude, kričať, vziať mu za trest hračku, niečo zakázať, dať aj po zadku alebo zopakovať tak isto ako on aby videl že to ostatné deti bolí. Pred každou návštevou mu opakujem že to nesmie robiť, a vždy mi odkyvne že to už neurobí ale efekt žiadny. Je mi to už nepríjemné a neviem ako mu to vysvetliť že sa to nesmie robiť.

Odpovedá: Hrčková & Kundrát
Dobrý deň, ospravedlňujeme sa za neskorú odpoveď, píšem už aj len pre informáciu ostatným. Dieťa sa len postupne učí regulovať svoje správanie a emócie, pomôžeme mu tým, že pomenujeme možné príčiny jeho správania – „ bojíš sa, že ti niečo zoberie?“ napr. Dieťa reaguje inštinktívne, prípadne tú reakciu už niekde odpozorovalo. Trestať dieťa za to, že ešte niečo neovládlo je skôr kontraproduktívne, pomáha pochváliť za čiastkové úspechy, ak vidíte, že sa ovládol. Z teórie učenia: posilňujeme a odmeňujeme žiadúce správanie, a nechcené si nevšímame (lebo pozornosť ktorú dáme tomu nežiadúcemu ho paradoxne môže spúšťať).
PhDr. Elena Tomková