Dobry den,
V prvom rade dakujem za moznost klast otazku a za pripadnu odpoved.
Tyka sa to mojej dcery,ma 5r, ked jej nieco nedovolim alebo urobim co sa jej nepaci,povie mi Chcem inu mamu.
Velmi ma to rani aj ked viem , ze je to len dieta ale myslim, ze ona uz vie,co hovori.
Mam to ignorovat alebo vysvetlovat?
Vopred dakujem..

Odpovedá: Hrčková & Kundrát
Dobrý deň,
Máte zdravú dcérku, dovoľte jej vyjadrovať čo cíti. Posilnite seba, nereagujte zo zraneného miesta. Aj keď samozrejme, je príjemné počuť chválu, spokojnosť, prijímanie všetkého, čo pripravíme. Druhý má právo na odmietnutie, prípadne inú chuť. Robíme chybu, keď si to vzťahujeme na seba, že keď druhý odmietne, beriem to ako vlastné zlahanie. Toto sa deje v reakcii na odmietnutie dospelou osobou. Keď prejaví svoju vôľu/nevôľu dieťa, obzvlášť sa musíme vyzbrojiť pevnou nemennou láskou voči nemu. Dieťa krásne čitateľne ukazuje, ako s niečím nesúhlasí. Učte ho vyjadrovaniu nesúhlasu. To nemá nič spoločné s tým, že vás miluje, potrebuje, ste jediná jej láska, ktorej môže povedať všetko aj nepekné a Vy, maminka ju neprestanete ľúbiť. Je to formovanie v bezpodmienečnej láske. Ide o princíp – niečo ste jej nedovolili a ona reaguje „si zlá, nechcemŤa...“. Odpoveď je „ ja Ťa ľúbim“ Napríklad nedovolili ste sladkosť pred obedom. Ona Vás označila, že ste zlá. Vaša reakcia je úsmev a slovíčko „rozumiem Ti“. Vôbec nevysvetľujte viac. Len dôverujte sebe, že Vaše rozhodnutie je pre ňu to najlepšie čo jej môžete dať. Láskavo sa usmejte (nie vysmejte!). Viac nemusíte hovoriť. Môžete ju pohladiť, prikývnuť v zmysle „viem, že by si to chcela ináč“. Dieťa sa zmieri. Po chvíli, ale zmieri