Dobrý deň. Prosím poraďte mi čo robiť lebo to už prestávam zvládať. Mám 2,5 ročného syna. Očividne prechádzame obdobím vzdoru. Je veľmi bystrý, šikovný, rozpráva už úplne všetko. Veľký problém je u nás nočník. Urobí na ňom veľkú aj malú potrebu ale sám sa nevypýta a keď mu vravím aby šiel alebo sa ho pýtam či potrebuje tak odmieta. Väčšinou je to boj ho presvedčiť aby šiel. Veľakrát to urobí do slipov. Plienku na doma už odmieta. Takto bez plienky fungujeme už 4 mesiace. Viem, že to je proces a musím byť trpezlivá ale prosím poraďte ako reagovať ak sa popišá. On to totiž urobí “naschvál” a ešte sa v tom aj začne niekedy čľapkať keď si to všimnem. Ďalšia vec je obedný spánok. V posteli začne skákať, biť ma, proste vystrája a pritom vidím, že je unavený. Kým hovorím rozprávku tak leží a aj oči už niekedy priviera a potom vyskočí a už vystrája. Veľakrát mi prasknú nervy, kričím, aj dám pozadku niekedy. Viem, že toto nie je správne a veľmi sa snažím kontrolovať ale vlastne ani neviem ako reagovať. Nemôžem ho predsa nechať aby si robil čo chce.
Veľmi vás prosím o rady lebo je to pre mňa veľmi ťažké a neviem čo robiť. Nechcem kričať a násilím si presadzovať svoje.
Ďakujem

Odpovedá: Hrčková & Kundrát
Dobrý deň,
Popisovanie správania Vášho chlapčeka je úplne knižné na toto obdobie. Máte veľkú snahu počínať si čo najlepšie, zároveň je na mieste byť unavenou, frustrovanou. Na to, aby ste mali silu čeliť vzdoru a nebrať ho ako osobné zlyhania, potrebujete svoje sily obnovovať. Pri dieťati sa snažte prestriedať s niekým. Požiadať o pomoc iných dospelých. Ak je tam aj partner, venovať sa aj vzťahu, v ktorom načerpáte z pocitov milovanej.
Odplienkovávanie dieťaťa ste krásne zvládli. Teraz, vo fáze vzdoru dieťaťa prebieha fáza spoznávania reakcií vlastných i reakcií rodiča, milovanej mamy, dieťa sa snaží o jej pozornosť. Takto prirodzene dieťa spoznáva svet. Vždy si praje byť milovaný. Nerobí veci v príčine a dôsledku byť odmietnutý. Aj keď sa nám môže zdať, že robí veci akoby naschvál, nie je to tak. Robí ich, aby niečo chránil. Častokrát sa stáva, že ak sa mamina zaoberá niečím iným (zahŕňa akékoľvek zaujatie inou vecou, inou osobou, inou radosťou, príp.iným problémom), dieťa v dobrom úmysle púta pozornosť, lebo si žiada byť tým jediným, milovaným. Je to prirodzené. Nemôžeme mu to vyčítať. Potrebujeme sa nastaviť, že je to prirodzený detský mechanizmus. Skrýva v sebe toľko lásky, a strachu, že by o ňu prišiel. Zotavujte sa a zostávajte trpezlivá a láskavá. Aj na nevydarené použitie nočníka. Ukážte mu, že ho ľúbite aj s nezdarom. Je to cesta na všetky ďalšie obdobia.
veľa trpezlivosti prajem,
Alena Hrčková