Dobry den
kontaktujem Vas ohladne mojej dcerky ktora bude mat v oktobri 3 roky. Striedaju sa u nej obdobia vzdoru s kludnejsimi obdobiami no teraz mame problem s vyzliekanim sa uz asi 1,5 tyzdna. Cely den funguje oblecena najcastejsie v elastakoch...volne nohavice nemala nikdy rada iba ked tak rifle aj to opnute. No ked ide spat na obed a vecer tak neznesie na sebe nic ani volne pyzamko ani kratasy ani len gatky. Chce spat od pasa dole naha. A je to dost problem kedze byva v noci chladno aj ked je leto....Prikryta taktiez nebude. Vrchnu cast-tricko atd... akceptuje no dole nic. Skusali sme vsetko odmeny ked ostane oblecena ale aj strasenie ze pride sused atd....aj ked ju nezvykneme strasit s nicim a to co moze mat po voli tak sa jej dovoluje no ale toto uz hranici so zdravim a sme zufali....Nic nezabera aj ked sme uz velmi prisny a nasilu jej chceme nechat spodnu cast tak chyti strasny hisak(pomaly prestava dychat) no ked jej to stiahneme hned je klud... niekedy uz mame pocit ze chce pocuvat ale akoby jej to vyslovene neda a musi si to nakoniec tesne pred spanim vyzliect...Ked zaspi tak sa nam ju niekedy podari obliect ale to musime cakat a stale vystihnut ten spravny moment kedy spi uplne tvrdo...nad ranom ked sa vypiska do nocnika a opat ide spat tak uz to zvacsa nie je mozne ju obliect na spani stale sa vyzlieka ....Prosim poradte co s tym.Dakujem

Odpovedá: Hrčková & Kundrát
Dobrý deň, podľa toho čo píšete to vyzerá tak, že Vaša dcéra v tom má úplne jasno ako jej je príjemné spať a je v tom dosť vytrvalá. A Vy máte úplne legitímne obavy o to, aby dcéra neprechladla. Nedalo by sa v tejto situácii nájsť vhodné spoločné riešenie? Dlhšia nočná košeľa by nepomohla? Spací vak je dostatočne voľný? Vyhriata izba na noc?
Ak to tak cítite, že vo Vašej situácii je nosenie pyžama naozaj nevyhnutné, môžete to zadať ako hranicu/ pravidlo („v noci nosíme pyžamo“). Vôbec nemusíte strašiť, iba opakovať pravidlo, rovnako neutrálne ako napr. „pred jedlom si umývame ruky“. Môžete zadávať toto pravidlo trojkrokovým spôsobom (1. Vyjadriť porozumenie pocitom 2. Zadať hranicu/ pravidlo 3. Nájsť vhodnú alternatívu.)
Vo Vašej situácii mi napadá napr. takáto vetička: „Veľmi by si chcela spať bez pyžamka, ale v noci nosíme pyžamko, oblečieš si ho sama alebo ho oblečiem ja?“ (Prípadne: oblečieš si ho sama pred spaním alebo Ti ho oblečiem ja keď zaspíš?)
Keď, ako píšete dieťa dostáva „hisák“, je dobré už iba tlmiť emócie. Napr. tak, že sa zostane iba pri bode 1 – akceptovanie a pomenovávanie a pochopenie emócií („je ti to veľmi nepríjemné, keď ti chcem dať pyžamo“), prípadne telesným kontaktom, objatím, v zmysle rozumiem Ti. Prajem Vám veľa trpezlivosti.
Marta Lazíková Merešová