Dobry den. Potrebovala by som poradit, mam 11 mesacneho syna a trosku problem. Akonahle nie je po jeho, pripadne sa mu nieco nepodari ako si predstavuje v momente reakcia hnev a hadzanie sa cely telom dozadu, pripadne ked lezi na brusku tak sa hlavou dozadu slahne o zem. Robi to vzdy len v situacii, ked nie je po jeho a ked sa mu nieco nepodari. Ako to riesit? Musim stale byt pri nom a istit ho, nemozem ho ani posadit na zem bez toho, aby som ta neho nedala vankusiky, lebo akonahle sa na nieco nahneval by sa celou silou slahol dozadu o zem z hnevu. Ako to dieta odnaucit? Dakujem

Odpovedá: Hrčková & Kundrát
Dobrý deň, Svetlana. Afekty hnevu dieťaťa potrebujú ustavičnú láskavú prítomnosť rodiča. Rozumieme, že je ustavičná prítomnosť veľmi náročná, nie náhodou sa ako maminy vieme pozastaviť nad označením "materská dovolenka". Cez náš materský (rodičovský, opatrovateľský) trpezlivý prístup sa dieťa uisťuje, že je ľúbené bezpodmienečne. Afekty hnevu odídu prirodzene. Každé dieťa si tým obdobím musí prejsť. Nestrácajte lásku, priviňte, hojdajte, tíšte. Všímajte si ho. Keď sa hodí v situácii, keď niečo chce, čo nedostal, nie je zmyslom mu všetko dať a vyhovieť mu. Vtedy sa dieťa hnevá, našou úlohou je prijať jeho hnev v móde rozumiem ti, ľúbim ťa, viem, že sa hneváš, je v poriadku, že sa hneváš a v sebe si hovoriť ustojím to, prejde to, nevysvetľujte mu dookola prečo to nemôže.... Stačí raz. Dieťa rozumie, a vašou vierou vo svoje správne rozhodnutie upokojujete svoje dieťa. Vaša láska a pokoj reguluje dieťa. Je na vás naviazané. Nepochybujte o sebe. Skôr ako meniť prejavy dieťaťa, obráťte sa na partnera, iného dospelého, ktorý môže na dohodnutý čas suplovať vás a vy zatiaľ načerpať silu aktivitou sebe najlepšou. Vystriedanie sa pri starostlivosti je liekom v každom vzťahu. Po krátkej definovanej pauze sa navraciate k dieťaťu opäť plnohodnotná. Prajem veľa trpezlivosti, Alena Hrčková