Dobrý deň prajem,
Chcela by som Vás pekne poprosiť o radu, či je vhodné a po psychickej stránke aj v poriadku pre jeden a pol ročného chlapca, aby nastúpil do jasličiek. Ak áno, ako ho môžem na to pripraviť?
Ďakujem.

Odpovedá: Hrčková & Kundrát
Dobrý deň,
v rôznych kultúrach a aj v rôznych generáciách jednej kutúry sú iné pohľady a zvyky,
kedy je vhodné dať dieťa do kolektívneho zariadenia. Zároveň aj každé dieťa inak
reaguje na zaradenie do kolektívu. Čiže odpoveď nevie byť jednoznačná.
Ako Váš syn zvláda, keď nie je s Vami? Vie byť aj bez Vás? Keď to zvláda, je to prvý
predpoklad. Ako sa správa, keď sa po odlúčení vrátite? Ak sa poteší, že Vás vidí,
pritúli sa a potom sa ide ďalej hrať, tiež by to mohol byť predpoklad.
Je pre Vašu rodinnú sitáciu nástup do jasličiek potrebný? Ak áno, tak potom je to
samozrejme tiež predpoklad na nástup do jasličiek.
Ako prípravu na nástup do kolektívu, by som navrhovala ako prvé občasné pobyty s
niekým známym bez Vás, potom možno skúsiť menší kolektív na pár hodín a potom
to postupne predlžovať. Samozrejme, že nástup do jasiel bude zmena a treba sa na
ňu adaptovať, ako dlho to bude trvať je tiež individuálne. Tiež by som navrhla po
nástupe (ale kľudne aj pred nástupom) do jasličiek zaradiť rodinné rituály (napr.
rozprávka na dobrú noc, hra na mojkanie...), ktoré môžu posilniť vzťah a pocit istoty
a bezpečia.
Mgr. Marta Lazíková Merešová