Dobry den.Dna 13.01.2023 sme mali cela rodina autonehodu - ja,partner a 2rocna dcerka.Nehoda sa stala v Povazskej Bystrici, 6 12:30 hod.Isli sme po hlavnej ceste,maximalnou povolenou rychlostou.Cestovali sme z navstevy u mojich rodicov,z nedalekej dedinky.My byvame v centre mesta Povazska Bystrica.Moj otec povodne mal cestovat s nami,ale napokon sa rozhodol,ze nie.Ze nas pride navstivit v dalsi den (potrebovali sme jeho pomoc pri prerabke bytu,ale nemal tak narychlo nic pripravene). Boli sme na hlavnej ceste, len par minut od nasho bytu, ked vodicka z vedlajsej cesty nerespektovala prikaz Daj prednost v jazde, vosla do nasho jazdneho pruhu, cize narazila do laveho boku mojho auta. Sposobila silnym narazom, ze moje auto dostalo smyk a nasledne sa zrazilo celne s autom v protismere. Nakoniec sa mi podarilo zastavit na krajnici. Vyviazli sme so slabsimi zraneniami. Ale odviezli nas na urgentny prijem do blizkeho mesta. Nie do nasho mesta, pretoze nemocnica uz na urgent nechcela prijat viacej ako 4 zranenych. Posadka auta, s ktorym som sa zrazila celne mala 4 cestujucich a ti vzadu neboli priputani pasmi. Na kontrole u pediatricky (nariadenej podla spravy z urgentneho prijmu) odporucila pisomne psychologicke vysetrenie pre nasu dcerku. Je fakt, ze po tej nehode zacala byt viacej agresivna, impulzivna, rozhadzuje s hrackami, zrejme sok po autonehode, je s nou tazko vyjst, casto plakavala zo sna, pocikavala sa, a to bude mat v maji 2023 uz 3 roky, cize je odplienkovana. Ked videla v mojom telefone fotky auta (totalna skoda) povedala FUJ. A vidim, ze vnutorne preziva stale stres. Mozno ma flasbacky. Co moze priniest/ aky uzitok bude mat pre nu psychologicke vysetrenie? Podarilo sa nam objednat uz na 2.februar. Autonehoda, po ktorej je nase auto v totalnej skode, nepojazde, sa stala v piatok 13.1.2023. Aj moj partner je omnoho agresivnejsi. Nechce si sadnut ku mne do auta. Stale ma nejake vycitky. Ani mi "nepodakoval" ze som situaciu ako vodicka zachranila, a ze sme v konecnom dosledku prezili. Dakujem. Marcela Balejova

Odpovedá: Hrčková & Kundrát
Dobrý deň, vnímam, že ste celá rodina utrpeli šok, ešte spracovávate následky. Pediatrička dcérku správne odporučila na psychologické vyšetrenie, kde posúdia, aký vplyv na ňu táto udalosť mala a či je potrebná nejaká intervencia na spracovanie zážitku z toho. Aj sama píšete, že vidíte zmeny u nej, a keďže nás nikto neučí, ako vychovávať deti ani ako postupovať pri takýchto prípadoch, kde je potenciál vzniku traumy, je dobré, že máme k dispozícii odborníkov. Neliečený šok až trauma môže mať ďalekosiahle následky od zhoršenej emočnej adaptácie cez zníženie kognitívnych schopností až po sťažené spoločenské uplatnenie. Schopnosť vyrovnať sa so záťažou sa musíme tiež učiť, a až potom to môžeme naučiť deti, a tie navyše vyžadujú špecifický prístup. Nebráňte sa novým poznatkom, možno sa naučíte tiež niečo užitočné pre vás. V tejto chvíli čelíte obvineniu, že ste zapríčinili tú nehodu – to je zrejme jedno z prvých štádií spracovávania traumatickej udalosti, ešte stále doznieva šok z toho, ako to mohlo skončiť; až následne príde ku slovu objektívnejšie posúdenie. V prípade potreby môžete aj vy s manželom vyhľadať odbornú pomoc, možno bude stačiť len niečo jednorázové.
PhDr.Elena Tomková