Dobry den,dcera ma 7 rokov a ma nevhodny zlozvyk/tik alebo ako to nazvat. Na stolicke ked sedi, tak sa hybe tak, ze si drazdi cikulu…robi to aj v skole.robi to uz od svojich cca 3 r. Neviem co je spustacom. Od jej narodenia som bola nervozna, liezlo mi na nervy ked plakala v noci, bojim sa, ze za tuto poruchu moze moje spravanie, ze som kricala napr. Ja som trochu vybusna, kriciaca povaha:( ako jej vyhovorit tie pohyby? Mohla prezit traumu nejaku? O nicom konkretnom neviem…co je spustacom ? Vravela mi, ze jej to robi dobre…zatial sa uci na 1tky, no robi to aj doma, ked ide spat…da si paplon medzi nohy a šúcha ho medzi nohami…ako sa to da liecit? Je to vobec liecitelne? Dakujem

Odpovedá: Hrčková & Kundrát
: Dobrý deň, z môjho pohľadu nie je vlastne čo liečiť. Dcéra objavila príjemné pocity z dotýkania sa svojich intímnych partií – u detí sa objavuje takéto správanie zhruba od tých troch rokov. Môže slúžiť aj na ukľudnenie – keď ju niečo rozruší, alebo pred spaním, ak nemá dostatok pocitov istoty zvonka. Treba len vysvetliť, že je to niečo, čo robíme v súkromí- určite nechcite úplne odstrániť takéto správanie. To, ako sa k tomu teraz postavíte a ako jej to vysvetlíte, môže výrazne ovplyvniť jej budúci postoj k sexualite a všetkému, čo s tým súvisí. Keďže sa takéto správanie u dcéry opakuje, a deje sa aj na verejnosti, zrejme by potrebovala viac upokojiť zvonka. Teda napríklad pred spaním navodiť príjemnú atmosféru, skľudnenie, mať najlepšie ten istý opakujúci sa rituál, ubezpečiť ju, že je všetko v poriadku a aj ona že je v poriadku taká aká je.... Alebo porozmýšľajte, čo by pomohlo Vám reagovať pokojnejšie ?
PhDr. Elena Tomková