Dobrý deň, trpím ocd. Momentálne mám dosť stresové obdobie a stres prežívam veľmi ťažko. Nedokážem jesť, ako náhle mám niečo zjesť tak ma začne napínať na zvracanie, bolesti žalúdka a pod. Začínam sa potiť. Beriem xanax a sertralin už vyše 6 rokov. No mám pocit, že už nič nezaberá. Vedeli by ste mi poradiť ako riešiť tieto stresové stavy?

Odpovedá: Hrčková & Kundrát
Dobrý deň,
je veľmi ťažké odpovedať a odporučiť niečo, čo Vám pomôže len jednorazovou intervenciou. Ako píšete, trpíte už dlhšie roky, beriete psychofarmakologické tablety. Určite by som odporučila kombinovať Vašu liečbu s psychoterapiou. Nielen sa učíte zvládať stres, ale vôbec seba chrániť, seba spoznať čo sa deje vo vnútornom prežívaní, pracovať na nevedomých konfliktoch, čím prichádza k uvoľneniu a celkovému novému fungovaniu so sebou. Nie je nenormálne byť v stresovom móde, ale práve Vaše ochorenie dostáva najviac zabrať, a prejavy OCD sa môžu výrazne zhoršovať. Aspoň v krátkosti odporúčame nájsť si pokojné miesto, prejsť situáciu (vybrať jednu z mnohých), ktorá Vás priviedla do stresu, vnímajte svoje telo kde v tele stres cítite, pozorujte ho a dýchajte si na to miesto. Dýchajte zhlboka, nádychov môže byť v počte 8x, zaraďte ešte jeden hlboký nádych a výdych, vnútorným zrakom si opäť prejdite svoje telo, aké je to na tom mieste, ktoré veľmi tlačilo/pálilo/bolelo... v procese dýchania ide o mentálnu pozornosť a sebaošetrenie v zmysle vzťahu k sebe, sebalásku. Pokračovať, kým sa bolesť neutíši.
Prajem pevné zdravie,
Alena Hrčková