Dobrý deň prajem, zaujímalo by ma, aké je riziko "prenosu" narcistickej poruchy osobnosti z rodiča na dieťa a akým spôsobom by sa jej prepuknutiu dalo zabrániť (napr. výchovou a pod.). Ďakujem pekne za odpoveď, K.

Odpovedá: Hrčková & Kundrát
Dobrý deň,
Je oceniteľná už len otázka. Tieto poruchy prenášame, keď sami za seba s nimi nevieme pracovať. Alebo je tam partner s takou poruchou, druhý partner má o to náročnejšiu úlohu. Postarať sa o seba, nenabiehať na narcistické požiadavky partnera a pritom chrániť dieťa. Podstatné je, aby nositeľ tejto poruchy poruchu prijal a pracoval na nej s odborníkom. Keď rozumie súvislostiam, je to veľká úľava, aspoň sa vie postaviť za svoje chyby, čo spôsobí úľavu všetkým zúčastneným, dieťa nenabieha do úsilia zapáčiť sa a vyhovieť neskutočným tlakom spôsobených narcistickým požadovaním. Pracovať na poruche s odborníkom je dlhodobá práca, je to proces, nesmieme tlačiť hneď na výsledok. Už len ten proces je ozdravujúci. Pre všetkých. Narcizmus u dieťaťa však nie je niečo nezdravé, treba ho podporovať, dávať uznanie, nezraňujte tvrdým realizmom, dieťa má právo na svoje narcistické spôsoby. Keď ho uznáte v detstve, nebude dôvod na narcistické kompenzácie v dospelosti. Prajem veľa zdravia a trpezlivosti,
Alena Hrčková