Dobrý večer,
chcela sa opýtať ako je možné pracovať s mojou citlivosťou. V živote ma zvyčajne každá ťažká situácia ktorá súvisí s utrpením seba aj iných položí na kolená. Mám problém tie situácie spracovať. Všetko sa mi javí veľmi kruté .Cítim sa v mnohom veľmi zraniteľná a bezmocná. Kvôli tejto mojej stránke osobnosti som sa začala neznášať a ako keby som samú seba neprijala. Existuje niečo čo by mi mohlo v mojom prípade pomôcť ? Dá sa to nejak ovplyvniť ?
Ďakujem veľmi pekne za Vašu odpoveď

Odpovedá: Hrčková & Kundrát
Dobrý deň,
Z toho, čo u seba popisujete, by mohlo ísť o hypersenzitivitu – tá je buď vrodená, alebo vzniká ako reakcia na prílišný stres až traumu. Prípadne to môže byť kombinácia obidvoch príčin.
Nepíšete, koľko máte rokov; totiž s pribúdajúcimi rokmi vieme so svojimi danosťami zachádzať lepšie.
Údaje o výskyte vrodenej hypersenzitivity uvádzajú, že v nejakej miere sa vyskytuje až u 20% populácie (zaujímavé sú výskumy potvrdzujúce toto číslo aj u rôznych druhov zvierat). To znamená, že sa s tým len musíme naučiť žiť , teda nastaviť si pravidlá svojho správania podľa toho, koľko znesieme my, a nie ako nám hovorí okolie „ to musíš zvládnuť“; „ nebuď taký precitlivelý“.... Takže sa najprv skúste prijať s touto vlastnosťou – má svoje dobré stránky – napríklad viete vycítiť náladu okolia a pripraviť sa na to, čo príde; ste pravdepodobne hĺbavejšia a empatickejšia ako iní – a okolie vás za to môže oceňovať.
Treba sa naučiť aj u seba vycítiť, kedy máte dosť – podnetov, záťaže - a dostatočne skoro, aby ste sa zasa potom nemuseli dlho regenerovať. Je potrebné na svoju ochranu naučiť sa odmietať žiadosti ľudí – načo vy zdanlivo zachránite niekoho, keď potom bude treba zachraňovať vás?
Tie rôzne životné boje sú kruté vtedy, keď so nich vstupujeme nepoučení a nevyzbrojení – už len samotný postoj k stresu robí veľmi veľa, a podobne.
To len stručne som načrtla túto problematiku, to štádium, v akom opisujete že ste sa ocitli, už by bolo zrejme lepšie prebrať aj s nejakým odborníkom. Chcem vás len ubezpečiť, že existuje cesta von, ak spracujete doterajšie zážitky a naučíte sa lepšie zachádzať so svojimi danosťami.
Elena Tomková