Dobrý deň s mojim priateľom sme vo vzťahu už asi 3 roky ale medzi tým sme mali menšie prestávky... stále sme sa hádali a jemu sa nič nepáčilo... on stále pil.. aj ked povedal že piť prestane... ked sme sa dali teraz posledný krat do kopy tak mi strasne sluboval ze sa kvoli mne zmeni ze nebude pit a ze nebude vyvolavat hadky...lenze presli dva mesiace plneho pretvarovania sa, bol ako tak na mna mily a nic neriesil lenze poharik sa prelial a my sme sa zase zacali hadat zacal vytahovat veci z minulosti aj ked mi sluboval ze sa ku tomu uz nebudeme vraciat ze na vsetko zabudneme...a kedze ja som citlivejsia osoba tak mu najskor nadam a potom sa rozrevem...neviem poradte mi co mam robit ci snim mam vobec ostavat alebo sa uz na neho vykaslat lebo sme si planovali pracu v zahranici a uplnu buducnost ale tieto jeho stavy ma od toho odradzaju...pred mesiacom ma poziadal o ruku..a neviem ci som spravila dobre ze som povedala ano
za kazdu radu budem vdacna
dakujem uz vo pred :)

Odpovedá: Hrčková & Kundrát
Vo vzťahu je normálne, že si vymieňame názory. Je však dôležité, čo komunikujete vo vašich hádkach. Ak je vo veci nejaký problém a druhá strana chce problém riešiť, pozrime sa na to, či ho naozaj rieši. Ak je problémom výlučne alkohol partnera, to nie je problém vzťahu. Je to problém partnerovho zvládania života. Na takéto tvrdenie nepotrebujete jeho súhlas. Alkohol je „len“ únikom riešení. Ak by mala nastať zmena správania sa v postoji k alkoholu, nesmie tu existovať žiadna obrana alkoholu (vždy sa nájde dôvod, prečo piť, hlavne to je dôvod, lebo tí druhí niečo urobili zlé...). Inak sa zostanú topiť v argumentáciách, prečo neurobiť zásadnú zmenu. Tou je prijať zodpovednosť za svoje pitie, seriózne sa zaoberať svojim zvládaním problémov. Problémy sú, každý má vybudovaný systém zvládania. Ak situácie neriešim, použijem pitie alkoholu, ja sa situáciám, v ktorých by som mala vyjadriť seba konštruktívnym spôsobom radšej uchýlim k alkoholu, používam únikovú stratégiu zvládania, vyhýbam sa, rozlievam napätie v alkohole, s tým obrovským rizikom vypestovania si závislosti na alkohole. Za takéto správanie sa musí postaviť jeho nositeľ. Nie svedok tohto správania. Ten len poukáže, že je to problém (tak ako ste na pitie partnera poukázali). Zodpovednosť čo s tým spraví je výlučne na ňom. Keď sa mu nedarí, nie je to žiadna prehra, má možnosť vyhľadať pomoc odborníka. Musí však zobrať zodpovednosť, že chce nakladať so sebou inak. Určite to nemáte v rukách Vy. Ak je to problém na začiatku, a popieranie alebo zdôvodňovanie prítomnosti alkoholu je predmetom vašich hádok, zostanete sa zúfalo cykliť v probléme obidvaja. A v tomto bode máte v rukách samu seba. Zobrať na seba zodpovednosť, či to takto chcete. Byť zasnúbená ešte stále neznamená, že stav nemá riešenie a pasívne prijmem utrpenie. Ak z toho neviete von, tiež Vám to môže ukazovať niečo, čo poznáte vo svojom živote a na jeho úľavu, zmenu vzorcov môžete využiť pomoc odborníkov psychoterapeutov.
Prajem veľa síl a odvahy,
Alena Hrčková