Diskusie

Vytvoriť diskusiu

Integracia znevyhodnenych deti do beznej ZS

Zaujimal by ma nazor mamiciek, ako vnimaju integraciu znevyhodnenych deti do beznej ZS, napr. deti s down. syndromom, deti lahko/stredne mentalne postihnute ci fyzicky hendikepovane deti.

Ako by ste vnimali, keby malo vase dieta takehoto spoluziaka, ci by ste sa obavali, ze vase dieta nedostane dostatocnu pozornost ucitela, ze to bude brzdit ostatnych v napredovani alebo donesie domov nejake neziaduce prejavy odkukane od spoluziaka a pod.

Ci naopak by ste to privitali, pretoze to vasmu dietatu rozsiri obzory, uvedomi si, ze zdravie nie je samozrejmost, nauci sa zit aj s tymito spoluobcanmi, spozna ich a snad im dokaze aj pomoct, ci v detstve ci neskor. Nauci sa empatii a vidiet svet taky ako je, mozno z neho vyrastie clovek co nebude zatvarat oci pred problemamy druhych.

Zaujima ma kazdy nazor, tak piste :-)

A mozte sa pridat aj mamicky integrovanych deti, ake su vase skusenosti.

  • anonym autor
    19.08.2008, 21:45

    Ahojte kočky, uvidíte, keď budete mať so špeciálnym školstvom ešte viac skúseností, budete mnohému viac rozumieť.
    V zákone je presne určené, koľko detí musí byť, aby sa otvorila špeciálna trieda. Koľko detí v špeciálnej škole má mať jeden učiteľ a ešte konkrétne napr. koľko autistov tam môže byť, moja kamarátka učí jedného chlapčeka- autistu u nich doma, každý deň chodí k ním domov a učí ho.
    A strašne veľa detí je v ústavoch, rodičov"nemajú", pri týchto ústavoch sú špeciálne školy.
    Špeciálne školy majú viac druhov špeciálnych tried v jednej je variant A, v druhej variant B, potom variant C- to znamená, že je to rozlíšené podľa vážnosti postihnutia- aj najťažšie postihnuté detičky sú rozličnými technikami schopné naučiť sa isté veci.
    Myslím si, že špeciálne školy sa nikdy nezrušia.
    To, čo sa môže zmeniť je to, že by sa mali určite zlepšiť podmienky vytvárania špeciálnych tried v bežných školách  a zmeniť blbé tabuľky v zákonoch, ktoré určia koľko detí musí byť v tej triede. Lebo jeden rok môže byť jedno dieťa, druhý rok 4 deti, v treťom roku nastúpi 5 prváčikov so špeciálnymi potrebami.
    Keby sa za tými počtami a tabuľkami stále videli ľudia a ich konkrétne rodiny, všetko by bolo iné.

  • anonym autor
    19.08.2008, 22:00

    Prispevok bol vymazany

  • anonym autor
    19.08.2008, 22:25

    Sandra ja som to myslela tak, že zákon teda určí, teraz len hodím príklad, že na otvorenie špeciálnej triedy je potrebné, aby v tom roku nastúpili aspoň tri deti, ale v ten školský rok nastúpia len dve a tí rodičia teda nebudú mať šancu dať podľa svojich predstáv dieťa do takejto špeciálnej školy a budú mať problém, čo ďalej, to som myslela tými tabuľkami, že sa proste v zákone stanoví niečo a potom sa toho už musí fixne držať aj keď to neodráža dopyt praxe.

  • anonym autor
    19.08.2008, 23:05

    V sucasnosti je pocet ziakov v spec. triede minimalne 4. Ja si nemyslim, zeby to museli byt ziaci toho isteho rocnika, kedze aj tak maju individualne plany. Kludne by stacili 2 spec. triedy vramci skoly - 1. stupen a 2. stupen. A tych par ziakov vramci styroch rocnikov sa vzdy najde. Ved aj v spec. skolach nie su ziaci vekovo rovnaki vramci triedy, nie je tak Duska?
    Ja myslim, ze by sa specialne skoly zrusit mohli. Pre deti predsa nie je rozdiel, ci chodia do budovy A (do spec. skoly) alebo do budovy B (do spec. triedy beznej ZS). Akurat riaditel by stacil len jeden, a to je asi problem - v ludoch. Nechcu prist o svoj job.
    Ja len nechapem stat, tolko nakladov by sa usetrilo!

  • anonym autor
    20.08.2008, 06:25

    JA sa čisto laicky spýtam, je aspoň jeden variant A,B,C, zhodný s osnovami bežnej školy? To znamená, že dieťa sa učí svojim tempom, ale vedomostne dosiahne úroveň bežného žiačika, ak samozrejme mentálne na to má? A ešte sa chcem opýtať či naozaj by sa nedalo nájsť dosť detí na zaplnenie jednej triedy, keĎ vezmem že by ich tam malo byť min. 4. Sú aj napr.dysgrafici a dyslektici, ktorý asi navštevujú bežné triedy a pre nich by bolo lepšie tiež navštevovať špeciálnu triedu.

  • anonym autor
    20.08.2008, 11:53

    K pôvodnej otázke...  ako matka zdravých detí by som uvítala prítomnosť znevýhodneného dieťaťa. Určite by som nemala obavy, či moje dieťa nebude strádať, alebo také niečo. :roll:  Už tu boli spomenuté dôvody, prečo by som bola aj ja za, nebudem opakovať. 

    Prečo to nie je v praxi také bežné, ako by títo rodičia potrebovali? Častým dôvodom sú peniaze /nie sú peniaze na asistentov, školy nie sú prispôsobené pre vozíčkárov, triedy v mestách sú preplnené a handicapované dieťatko sa počíta za viac detí, tým pádom by sa prekročil strop a trieda by sa musela rozdeliť, čo už je pre školu finančne neúnosné.../.  Často aj títo rodičia sú ochotní prispieť, hoci dane platia tak ako my – rodičia zdravých detí. Učitelia sú tiež len ľudia a sú takí aj takí. Niektorí nie sú ochotní robiť „navyše“, niektorým robí problém mať v triede aj dysgrafikov a deti s individuálnym vzdelávacím plánom, ale tie nemôžu odmietnuť, tak tíško hundrú a ľutujú sa. Je s nimi ťažká práca, viem o čom hovorím, ale tieto deti sú tu a treba s nimi robiť.

    Ale sú aj učitelia, ktorí berú svoju robotu ako poslanie a hľadajú cesty, ako to ide. Niekde nemajú špeciálnych pedagógov, vtedy sa integrujú deti do triedy s asistentom. Ak je špeciálny pedagóg, ten preberie triedu,. do ktorej patrí integrovaný žiak. Napriek tomu, že to predsa len ide, prípady integrácie sú ojedinelé, pretože ešte stále existujú predsudky v spoločnosti, či  už medzi rodičmi zdravých detí, medzi učiteľmi... a rodičia znevýhodnených detí možno už ani nevládzu bojovať... ak bojujú, často s neúspechom...

    Počula som názory, že načo integrovať tieto deti, že nepôjdu študovať ďalej... nehorázna hlúposť!!!  poznám dieťa ťažko telesne i mentálne postihnuté, ktoré chodilo s asistentom do bežnej MŠ a rodičia i ich psychológ potvrdili pokrok vo vnímaní dieťaťa, bolo šťastné a začalo sa viac zaujímať o svoje okolie.  Neviete si predstaviť radosť rodičov, určite to stálo za to. Ako v tom príbehu, keď rybár hádzal nejaké morské živočíchy do mora, ktoré ich vyplavilo. Všetci mu hovorili, že to nemá význam, že sa pri tom narobí  a aj tak ich všetky nezachráni, ale on oponoval, že ak len jedného sa mu podarí zachrániť, malo to význam.

    Na Slovensku momentálne nie je reálne integrovať všetky deti, ktoré by si to zaslúžili a majú na to právo, ale ak to umožníme aspoň niektorým z nich, boli by sme šťastní. Ja osobne som presvedčená, že treba integrovať všetky deti, ak nie aj v škole /nie každé postihnutie dieťaťa to dovoľuje/, určite v mimoškolských aktivitách.
    Prajem si, aby sa rodičia nevzdávali a bojovali za to, na čo majú právo, za vzdelanie ich detí v takej forme, aká im patrí! Žiaľ, musia bojovať, lebo im to štát nedáva automaticky.  

    O tejto téme by sme mohli dlho diskutovať ako naši chlapi o futbale, skúsme nájsť však aj cestu... Tatranka, teraz majú školy možnosť získať finančné prostriedky z rôznych fondov, boli na to vyčlenené financie a čaká sa na projekty podávané školami. Viem, že bojuješ zo všetkých síl a prekračuješ polená a neviem, či ešte máš silu vrátiť sa tam, kde tie polená hádzali... skús osloviť Vašu blízku školu, ako vypracovať projekt na získanie finančných prostriedkov napr. na utvorenie nultého ročníka, alebo triedy vyrovnávacej, kde by našli špeciálneho pedagóga, alebo... máš v tejto oblasti skúsenosti a možno aj nápady...

    Hovorili ste tu o tom, že bežný učiteľ nemá vzdelanie zo špeciálnej pedagogiky. Je to tak, na fakultách sa učia učitelia len základy z tejto oblasti. EU teraz poskytla financie na vzdelávanie učiteľov v cudzích jazykoch /pretože je ich žalostne málo, v školstve sa bohužiaľ nezdržia dlho/, prihlásilo sa ich podľa mojich informácií 5000, možno by bolo dobré vzdelávať takouto formou učiteľov, ktorí by pôsobili niečo ako špeciálni pedagógovia.
    [
    QUOTE] tatranka napísal:
    Ja myslim, ze sa zhodneme na tom, ze najvhodnejsia forma je specialna trieda v beznej ZS. Ak individualna integracia (s asistentom), tam uz musi byt ozaj stastie na vyber triedy, ucitela, asistenta....je to omnoho narocnejsie a riskantnejsie a svojim sposobom pre dieta nevyhovujuce, lebo ma stale v patach asistenta, nie je v rovnakej pozicii ako ostatni a to ich moze vzdalovat od seba..  [/QUOTE]  
    Súhlasím, aj keď mnoho detí je schopných za pomoci asistenta vzdelávať sa v bežnej triede /opäť hovorím z vlastnej skúsenosti/, cez prestávku asistent akoby neexistoval a dieťa zapadne medzi ostatných a žije “bežným životom bežných detí“. To je úplne ideálny variant pre deti telesne postihnuté, bez mentálneho postihu.  

    P.S: Písala som vo Worde, lebo ma tu viackrát vyhodilo a vymazalo, preto sa môžem zdať bezemočná, ale verte, že mi táto téma nie je ľahostajná.  

  • anonym autor
    20.08.2008, 11:55

    Upravovala som odseky, nie text, hodilo mi to z Wordu na jednu kopu. :roll:

  • anonym autor
    20.08.2008, 12:17

    Tatranka, poznám dedinskú školu, kde je jedna špeciálna trieda  a sú v nej žiaci od prvého ročníka po deviaty. Takže ide to. Učí tam moja známa, popri tom sa zdeláva ďalej, na začiatku školského roku  vypracováva časovo-tematické plány pre každého žiaka osobitne, t.j. pre každého žiaka na každý predmet osobitne a aj za to ju obdivujem :tup:. Chodia tam nielen deti z tej obce, ale z blízkeho okolia, ktorých rodičia odmietali ŠŠ.

    Juliška, už takmer v každej triede sú deti s poruchami dysgrafia, dyslexia, dysortografia, dyskalkúlia... kedysi ich učitelia častovali nadávkami, že sú leniví a hlúpi a presúvali ich do vtedajších osobitných škôl. :-(Oni len prosto nedokážu poňať gramatické javy, matematické operácie a pod, ale v iných predmetoch môžu byť výborní. Pre nich by nebolo dobré dať ich do týchto tried.
    Niekedy sa tieto poruchy skĺbia s poruchami pozornosti, hyperaktivitou, prípadne so slabšou intelektovou úrovňou..., možno vtedy by bolo vhodné uvažovať o tomto variante. Takýchto detí je tiež na každej škole viac.
    Ale niekedy sa objaví len jedna dys-porucha a pri znížených nárokoch na dieťa /časovo neobmedzené úlohy, menší počet viet v diktáte, písomných prácach, na hodine.../ a individuálnom prístupe je toto dieťa veľmi úspešné aj v bežnej triede. :wink: 
    Žiaci s dys-poruchami  sa počítajú len za jedno dieťa, za tri deti sa počítajú žiaci s individuálnym vzdelávacím plánom - to sú spomínané prípady, keď sa stretne viac porúch a vzdelávanie vyžaduje ešte výraznejší individuálny prístup.

  • anonym autor
    20.08.2008, 12:36

    Urcite by bylo fajn, kdyby kazda skola mela jednu specialni tridu se specialnim pedagogem. No specialni skoly bych nerusila. Berme do uvahy i deticky hluchoneme, slepe, vsak ne kazdy specialni pedagog ovlada posunkovou rec ci slepecke pismo- takoveto dite jednoduse potrebuje specialni skolu s takouto vyucbou. Stejne jako je potrebna intergrace ci uz primo ve tride zdravych deti anebo ve tride na bezne ZS(SS), tak je i potrebna specialni skola.

    Penize z fondu jsou hezka vec, ale opet je to o lidech...ci reditel dane skoly bude chtit penize ziskat zrovna na specialni tridu. :s

  • anonym autor
    20.08.2008, 15:24

    Mamita, dakujem za pohlad do ucitelskej praxe. Co sa tyka tych fondov, ja myslim, ze nie je velky zaujem zo strany pedagogov ist tymto smerom. Ked aj ako Duska napisala, vsetci riaditelia a ucitelia beznych skol ktorych navstivili, sa vyjadrili proti integracii.
    Rodic ma proste len taku moznost, ze bude individualne bojovat a hladat ochotnych ludi. Totiz...ani neviem ci ma vyznam tlacit napr. na Ministerstvo, pretoze zakony, vyhlasky a metodicke pokyny su vydane a aj tak maju slucky, kadial mozu riaditelia vykorculovat a v konecnom dosledku rozhodnut proti integracii :-(.

    Neviem ako su vzdelavane deti v statoch, kde specialne skoly nemaju, ale viem ze minimalne tie nase (s DS) su bezne integrovane.

  • anonym autor
    20.08.2008, 15:36


    Bohužiaľ, máme asi aj v školách stále predsudky a bojíme sa nepoznaného. Myslím toho, ako by sa nám darilo, či by sme nezlyhali...  Aj tak som optimista a verím, že sa nájdu nejakí nadšení ľudia, ktorí by boli ochotní prijať dieťatko napr. s DS do bežnej triedy. Veľmi  Vám prajem, aby sa to aj Vám čo najskôr podarilo. :wink:

  • anonym autor
    21.08.2008, 11:36

    Ahojte.
    Tatranka- vo všetkých špec. školách, kde sme boli boli deti normálne rozdelení do všetkých ročníkov.
    Tatranka, ja neviem, či aj v bežných školách sú riaditelia proti integácii, iste nie. ja som písala len o riaditeľoch špeciálnych škôl, že nie sú za integráciu ich detí, ktoré už u nich začali.
    Na bežných školách by sa podľa mňa možno dali spojiť dva ročníky trebárs.
    Presne ako mamita píše, integrácia istých postihnutí, teda istých detičiek so špeciálnymi potrebami je jednoduchšia. Napr. telesný handicap- tu vidím problém len v tej nie v každej bezbariérovosti školy, ale aj to sa dá prekonať.
    Taranka, máš pravdu, v zahraničí je veľa detí s DS integrovaných do bežných škôl. Keď budem mať akékoľvek informácie, napíšem Vám.
    My sme boli aj na učilištiach pre deti so špeciálnymi potrebami. Chcem ešte raz podotknúť, že ja stále píšem o deťoch s mentálnym postihnutím, lebo to je môj odbor aj všetky tie exkurzie boli v zariadeniach škôlkach, školách pre mentálne postihnuté deti.
    A tie varianty sú rozdelené podľa vážnosti postihnutia- sú aj veľmi veľmi vážne, kde sa deti učia špeciálnymi metódami, neviem si predstaviť, že by tieto, veľmi ťažko postihnuté detičky mohli byť integrované. Presne ako mizu píše špeciálne školy sa nemôžu zrušiť, to sa jednoducho nedá. Ale nám všetkým ide nie o rušenie niečoho, ale o zlepšenie možnosti , prístupu dieťaťa so špeciálnymi potrebami ku škole a ako tatranka zdôrazňuje do bežného života, "medzi vlkov."
    Myslím si, že špeciálnemu pedagógovi je jedno, či bude pracovať v bežnej škole, alebo v špeciálnej škole, alebo bude ako taký poradca rodičom, ako rozvíjať jednotlivé stránky vývinu dieťatka.
    A ešte sa je dobre opýtať asistentov učiteľa, mám spolužiačky asistentky a nerozprávajú veľmi pekne o prístupe k ním, radšej sa dali na štúdium, už nechcú byť asistentkami.

  • anonym autor
    21.08.2008, 12:03

    Našla som niečo na internete. Verme, že také niečo nie je možné len v Bratislave.
    http://www.radost.sk/tiptyzdna.php?show=more&action=show&IDrow=271&IDpage=1&IDorder=1

  • anonym autor
    21.08.2008, 12:22

    Tu to začína síce detičkami s poruchami správania, ale je tam aj o tej spomínanej Inklúzii- lepšie vysvetlenie. A je tam aj niečo o tom ako je to s integráciou mentálne post. detí v zahraničí, no ja to skúsim pohľadať priamo na zahraničných stránkach a preložím, keď nájdem.
    http://www.antiskola.eu/referaty/index.php?page=show_detail&come_from=list&id=21119&cast=1

  • anonym autor
    21.08.2008, 14:53

    Duska, tu pani osobne poznam, aj jej syna, dokonca sme spolupracovnicky v obc. zdruzeni...no  od napisania toho clanku uplynulo par rokov a oni znova bojuju za integraciu. Je to nekonecny boj a ja neviem, kolko sily nam rodicom na toto treba, ale jedno viem isto, mnohi z nas to proste vzdaju a energiu nasmeruju niekam inam, tam kde to ma zmysel.
    V poslednom case sa casto stretavam s rezignaciou rodicov :-(

+ -
Príspevkov: 87