Diskusie

Vytvoriť diskusiu

Integracia znevyhodnenych deti do beznej ZS

Zaujimal by ma nazor mamiciek, ako vnimaju integraciu znevyhodnenych deti do beznej ZS, napr. deti s down. syndromom, deti lahko/stredne mentalne postihnute ci fyzicky hendikepovane deti.

Ako by ste vnimali, keby malo vase dieta takehoto spoluziaka, ci by ste sa obavali, ze vase dieta nedostane dostatocnu pozornost ucitela, ze to bude brzdit ostatnych v napredovani alebo donesie domov nejake neziaduce prejavy odkukane od spoluziaka a pod.

Ci naopak by ste to privitali, pretoze to vasmu dietatu rozsiri obzory, uvedomi si, ze zdravie nie je samozrejmost, nauci sa zit aj s tymito spoluobcanmi, spozna ich a snad im dokaze aj pomoct, ci v detstve ci neskor. Nauci sa empatii a vidiet svet taky ako je, mozno z neho vyrastie clovek co nebude zatvarat oci pred problemamy druhych.

Zaujima ma kazdy nazor, tak piste :-)

A mozte sa pridat aj mamicky integrovanych deti, ake su vase skusenosti.

  • anonym autor
    02.08.2008, 10:08

    Bubu, presne tak to v praxi chodi. Skola peniaze nema (nerozumiem preco, ked sa vraj daju ziskat peniaze na integraciu navyse, okrem toho za dieta so specialnymi potrebami dostava skola 2 alebo 3-nasobok penazi ako na zdrave dieta - koho teda z tych penazi plati?)...

    No a kedze rodicia nemaju na financie skoly dosah a chcu dieta integrovat, tak si to bud zaplatia sami (asistenta) alebo sa musia uspokojit so specialnou skolou. :-(

    Mozno keby som robila riaditelku nejakej skoly, tak by som to pochopila, kde je diera, preco je problem....ale veru momentalne to nechapem a vnimam to ako neochotu a pohodlnost ludi.

    A nielen praca ucitelov nie je zaplatena, ale ani praca specialnych pedagogov, ja ked vidim, kolko oni vkladaju do svojej prace, ja by som to nedokazala, klobuk dolu.

  • anonym autor
    02.08.2008, 10:11

    tatranka-stat nedava dostatok penazi do skolstva.ver mi.nie je to  o tom,ze riaditelovi sa nechce zdvihnut zadok a zhanat tie peniaze.ved su skoly kde je budova pomaly na spadnutie a nedostanu peniaze.
    ci ma rodic postihnuteho dietata nema pravo umiestnit svoje dieta do normalnej skoly?neviem ti na to jednoznacneodpovedat...keby som mala postihnute dieta-asi by som to videla inac-mozno.ako ucitelka vidim,ze  ucitel by to nestihal,venovat sa este aj mentalne postihnutemu dietatu.zase to napisem-ucitel ma dost problermov a nervakov aj s "normalnymi" detmi,fakt nemozno nikoho nutit,aby si vzal dalsie"bremeno",ak sa na to neciti.aj mi ucitelia sme len ludia,ta nie"svätci",ver mi,sme unaveni aj po vyucbe"normalnych deciek".ako som uz pisala-telesne postihnute dieta-pre mna by to osobne nebol ziaden problem.
    keby som mala mentalne postihnute dieta-nedala by som ho do normalnej skoly.lebo by som vedela ze ucitelka by nanho nemala dostatok casu,mohlo by sa stat ze moje dieta by posobilo rusivo na vyucovani-ucitelka by ho za to "neznasala",deti by sa mohli kruto spravat k mojmu dietatu-takze koli tomu by som pravdepodobne moje dieta do normalnej skoly nedala.ale jasne ze to je vsetko len teoria lebo nemam postihnute dieta.
    este tolko-postihnutych ludi mi je strasne luto,sucitim s nimi.

  • anonym autor
    02.08.2008, 11:43

    Anairda, v jednom sa zhodneme. V sucasnosti nie su vhodne podmienky pre integraciu deti, takze rodicom casto neostava ina alternativa ako ustupit zo svojich poziadaviek a vzdat sa svojho prava aby dieta navstevovalo skolu v mieste bydliska. Su sice vynimky a integracia sa uspesne zadari, ale to su take lastovicky a cest vsetkym pedagogom, ktori sa na to podujali napriek nepriaznivym podmienkam. :tup:

    Nezhodneme sa vsak v tvojom pasivnom pristupe, ze je to proste tak a bodka. Nebudeme sa tym zaoberat, nebudeme to riesit, rodicia nech pochopia, ze to NEJDE.

    Okolite staty su dokazom, ze to ide, a vlastne aj tie nase lastovicky. Len je potrebne tie podmienky vytvorit. Dalo by sa, keby ludia chceli. Ale kedze sa ich to netyka, tak to neriesia, kaslime na tie deti, maju smolu, je nam to luto, ale nepomozeme im. Cely zivot nech ziju v ustrani a nech sa nam nemiesaju do "normalneho" zivota.

    Ak si niekto zvoli pracu ucitela, mal by v prvom rade ucit a nie vyberat si koho bude ucit...a ked sa to neda zvladnut, tak je niekde problem (mozno v tych podmienkach?). Ani lekar si nevybera, ze niekoho neosetri. To su skratka povolania, ktore by nemali byt robene kvoli zarobku.

    Ak by sa zriadili specialne triedy vramci beznych skol, bezny pedagog by v podstate nemal starost navyse, zvyknu sa spajat len vychovne predmety, ostatne predmety sa deti ucia individualne pod vedenim specialnych pedagogov. Ale pocas prestavok a vychovnych predmetov a jedalne a druziny atd....su aj hendikepovane deti v normalnom prirodzenom prostredi, nie su izolovane. Chapes? Ak sa deti pohybuju medzi zdravymi detmi, velmi ich to posuva vpred, ucia sa odkukavanim, napodobovanim a hlavne sa ucia existovat v realnom svete. A ti zdravi maju tiez realnejsiu predstavu o zivote.

    Ja neviem fakt preco sa specialne skoly nezrusia, ved by sa usetrilo na nakladoch keby to bolo vramci jednej skoly.

    Stale je tu kopec ludi, ktori sa radsej strania a tvaria sa, ze tu taki ludia nie su.

  • bubu2
    02.08.2008, 12:49

    tatranka máš pravdu , že povolanie učiteľa nemá byť o peniazoch, je to tiež nechcem robiť pre peniaze, a ani som to nerobila pre peniaze, veď som vám uviedla tú smiešnu sumu, za ktorú som sa "nervačila" s autistami, ALE je pre mňa nekonečne frustrujúce, že taký nechcem uraziť sedlák , ktorý nemá dokončenú ani ZŠ sa ide vyťahovať aký má on plat a ja nech zaleziem do myšacej diery s tou almužnou, ktorú zarobím napriek tomu, že som vysokoškolsky vzdelaný človek a snažím sa niečo naučiť a vychovávať tie decká.  :*-( kam ten svet speje, keď dobreže "dušu nevydáš v tom boji divokom" (myslím tým VŠ štúdium, lebo kto ním prešiel vie , že to nie je sranda, hoci neviem ako je to na dennom, lebo ja študujem externe a mám ročné dieťa, domácnosť a teraz sme kúpili a prerábame aj domček, takže mám teraz veselý život :-S ) a žiadna skvelá budúcnosť ťa nečaká. Učitelia a lekári vobec nie sú uznávaní, ale nech si už konečne uvedomíme, že sú to doležité povolania, lebo bez zdravia a vzdelania a výchovy sa veru ďaleko nedostaneme!

  • anonym autor
    02.08.2008, 20:37

    tatranka,aky pasivny pristup???chod aspon na jeden den ucit do "normalnej"skoly,a prosim ta potom hodnot ucitelov.
    a potom ries-ak vies.
    nemas pravdu v tom,ze k si niekto vybral pracu ucitela tak ma ucit hocikoho.ty fakt nechapes ze postihnute deti potrebuju iny pristup a ucitelia v "normalnej" skole nestudovali specialnu pedagogiku?a ze ucitelstvo nema byt koli zarobku???to akoze ucitel ma zit z coho?z pocitu dobre vykonanej prace???si smiesna...nesla som ucit pre peniaze,samozrejme ze som vedela ako su ucitelia plateny,takze koli platu sa tu stazovat nejdem.ale ako tu bubu pise,peniaze nie su ani na zabezpecenie zakladneho chodu skoly.
    akurat ten tvoj napad so zriadenim specialnych tried v ramci beznych skol sa mi zda rozumny.lenze to nezavisi od ucitela,uvedom si!!!
    a uz som pisala,mne osobne by telesne postihnuty ziak vobec nevadil,pomahala by som mu,tak si vyprosujem oznacenie "pasivny".ty si co urobila za integraciu deciek?predpokladam ze pises peticie,zakladas nadacie-ze?

  • anonym autor
    02.08.2008, 22:57

    Anairda, po precitani tvojho posledneho prispevku si nie som ista, ci si citala tie predchadzajuce... :roll:

    Od zaciatku pisem o tom, ze deti so specialnymi potrebami by mali byt vzdelavane v specialnych triedach, pripadne v beznej triede s asistentom ucitela. Nikde nepisem, ze to ma zvladat bezny ucitel popri 25 dalsich detoch.

  • anonym autor
    03.08.2008, 14:13

     

    Muj nazor je asi takovy, ze integrace je fajn, pomohla by obema stranam, ale integrovat postizene dite je opravdu velmi tezke. Zalezi to od lidi a pokud proste nechteji, tak rodic se muze snazit sebevic, nepohne s nimi. Mam zkusenost, ze meho syna sem do dediny nechteli vzit a to se zatim jednalo jen o skolku. Chtela jsem ho dat na pouhe dve hodinky, dvakrat do tydne. No bezuspesne a to jsem navrhovala i to, ze bych tam s nim klidne byla, aby ucitelky nemeli praci navyse-jen tak bez platu samozrejme. Slo mi jen o to, aby byl syn mezi detmi, mezi zdravymi detmi.

    Pokud se skola rozhodne integrovat nejake postizene dite, tak v dane tride ma byt mene deti a ne 25. Mel by mit k dispozici asistenta a individualni plan. Takze ja si myslim, ze ucitel by nemel az tolik prace navyse. Ale jsou ucitele a ucitele. Ne kazdy by se na toto dal, z jedne strany je chapu no z druhe strany mi je to lito. Na integraci musi byt dite vhodne, pokud vim, tak absolvuje sezeni u psychologa a ten zhodnoti, ci je vhodne dane dite integrovat anebo ho radeji dat do specialni skoly.

    Preji vsem rodicum, aby dotahly sve cile dokonce, ikdyz to je dost tezke.

    Jinak mozna si to mnoho lidi ani neuvedomuje, ale je to opravdu obohacujici zkusenost mit mezi s sebou i "jine"deti, lidi a poznavat je i jejich problemy.

  • anonym autor
    03.08.2008, 15:09

    Mizuu - dúfam, že aj vám svitne na lepšie časy a Tomáško bude šťastný medzi svojimi rovesníkmi. ;-)

    Aj mne je ľúto, že niekde sa to dá a niekde nedá (integrovať takéto dieťatko) - a nie vždy je to otázka financií. Žiaľ - veľakrát to závisí od ľudí - od ich ochoty (alebo skôr neochoty) vyjsť v ústrety. :(

    S tou Tvojou poslednou vetou, Mizuu do bodky súhlasím - no kto nezažil, nepochopí... Aj dieťa so špeciálnymi potrebami vie človeka nesmierne obohatiť. :wink: Jasné, že každý rodič by bol najradšej, keby jeho dieťa bolo zdravé - no nie vždy je to možné... :s

    Bubu - nemôžeš mi, prosím, aspoň formou SMS prezradiť, kde si pracovala? Díky.

    Tatranka - aby som neodbočila od témy - a odpovedala na Tvoju otázku: záleží veľa od dieťatka - či je pre neho vhodnejšia špeciálna škola (kde sa mu pedagóg bude intenzívnejšie venovať) - a rodič bude pozorovať a tešiť sa z jeho pokrokov alebo integrácia - ale to len v prípade, že sú vytvorené podmienky... individuálny plán, nepreťažovanie učitaľa... myslím, že pri 25 deťoch v triede je to priam nereálne, skôr v triede s nižším počtom detí. ;-) Integrovať za každú cenu nemá zmysel. Zmyslom našej snahy má byť pomoc dieťatku - a v klasickej škole s -po odbornej stránke- nevyškoleným personálom je to skôr sen. Učiteľ takéhoto žiačika by, podľa môjho názoru, mal mať aspoň základy špeciálnej pedagogiky. :wink:

  • anonym autor
    03.08.2008, 22:34

    Prispevok bol vymazany

  • bubu2
    03.08.2008, 23:43

    suhlasim so Sandrou, ze sme kvoli deťom mali hory a hory papierovačiek a to znechutí asi každého. Vysledok žiadny ,podpora žiadna len rob a píš všelijaké správy a osnovy ....  Viera, v tej škole už trieda nie je , zrušili ju a prebrala ju Specialna sukromna škola pre autistov v tom sitom meste. Aspon ze nemusia tie detičky cestovať, lebo si ich neviem predstaviť  v hromadnej doprave. ak chceš veeeeľmi vedieŤ kde  som robila daj vediet ako ti dam vediet. Nechcem takto verejne, nech si nemyslia, že ohovaram alebo podobne. len som chcela vyličiť , že veľakrat je to o peniazoch, ale nechcela som uražať.

  • anonym autor
    05.08.2008, 10:36

    Dakujem za vase prispevky, z pohladu ucitela....Sandra napisala, ze tie papierovacky navyse atd...ze to vsetko robila ZADARMO. Ja by som to definovala inac. Zadarmo si to nerobila, plat dostavas. Len je neadekvatny. Lenze ten je neadekvatny u vsetkych ucitelov ci spec. pedagogov. Urcite sa najde kopec ucitelov, ktori ani nemaju integrovane dieta, no zlozenie triedy maju tak narocne, ze sa namakaju aj bez toho. No nepovedia, ze tie deti by tam byt nemali (lebo su menej chapave, ci vyrusuju, ci robia problemy, ublizuju, su agresivne a pod.), stazuju si len na nizky plat.
    Ak maju integrovane dieta, stazuju si na kopec roboty "navyse" a ze by tam to dieta byt nemalo. Co este je praca v norme a co uz je navyse pokial ide o pracu ucitela? V kazdom zamestnani by sa nasla praca "navyse", ved vacsinou to nie je odtial potial, pokial teda nerobite uctovnictvo :-).

    Tie deti predsa nemozu za to, ake platy maju ucitelia. :s

    V CR sa snazia o rozsirenie osnov na pedagogickych fakultach aj o zaklady spec. pedagogiky, aby aj bezny ucitel vedel aspon orientacne o specifikach hendikepovanych deti. Vsade vo svete je trend zaradovat tieto deti/ludi do spolocnosti. Je mi jasne, ze u nas to este potrva, ale samo sa to nespravi.

    A myslim ze je dolezity aj pristup kazdeho jedneho ucitela, aj ked si mysli, ze s tym nema nic spolocne, lebo nerozhoduje. Aj more tvoria len kvapky.

    Toto ma vazne mrzi, ze vacsina ucitelov sa snazi tychto vyziev zbavit, namiesto hladania cesty, ako by to ist mohlo....aj ked zdanlivo je to na prvy pohlad neovplyvnitelne.

    A tak ako pisala Mizu, tie deti su prinosom pre ostatnych (aj pre ucitela), ale kto nezazil, bude to vnimat len ako frazu.

  • anonym autor
    05.08.2008, 10:38

    Este chcem dodat, ze ta integracia u nas "na kolene" ako to Sandra nazvala, je trefa do cierneho. A casto je potom skor na skodu ako prinosom.
    Ale vsetko nejak zacina a robia sa aj chyby. Treba ich brat do uvahy a najst sposob, ako to bude vyhovujuce pre vsetky strany.

  • anonym autor
    05.08.2008, 14:17

    Prispevok bol vymazany

  • anonym autor
    05.08.2008, 15:00

    Sandra, ano, na jednej strane je smutne, ze jeho zaclenovanie medzi rovesnikov bolo na ukor vzdelania. Do urcitej hranice by som to este akceptovala (ze sa nauci trochu menej ako v specialnej skole, ale nauci sa socialnemu kontaktu). No ak ma vyucko presediet, tak je ozaj otazne, co je pre to dieta prinosnejsie.
    Pocula som o pripadoch, ked sa z integrovanych deti stavali terce na odpadky a pod. :s ..ale potom ozaj neviem kde mali oci pedagogovia a hlavne rodicia.

    Pretoze ozaj poznam aj pripady uspesnej integracie a tie su motivaciou.

    Ked sa tak zamyslim, mam 3 male deti, takze u nas ficia kadejake rozpravky...a velmi casto uz rozpravky vychovavaju nase deti k akceptacii odlisnosti. Rozpravkovi hrdinovia, ktorych sa najprv vsetci strania kvoli ich odlisnosti, no nakoniec su z nich bud hrdinovia, alebo su jednoducho prijati medzi ostatnych. Sob Rudolf, Skarede kacatko, slon Dumbo...a keby som rozmyslala, urcite by ma napadlo kopec dalsich rozpravkovych hrdinov.

    To len na margo toho odpadkoveho kosa, som presvedcena, ze niekde robime chybu my dospeli, ked sa nase deti k druhym spravaju s takym opovrhnutim.

  • bubu2
    05.08.2008, 23:22

    hej ,je to v nás dospelých. My musíme našim deťom vysvetliť, že sú aj tekéto detičky a že sú hodné našej lásky, porozumenia ... ale mnoho dospelých sa ich stráni. Žeby strach? zažila som to na vlastnej koži, keď sa autistický chlapček priblížil k dospelej žene, lebo čakal, že dostane cukrík a tá ustupovala a evidentne sa ho stránila , bála sa. :-S pritom sa chudáčik usmieval, takže ani náznak agresie hnevu a veru on teda vedel agresívne zaútočiť.( aj to som zažila)

+ -
Príspevkov: 87