Strava počas tehotenstva: POZOR na tieto potraviny!

Ing. Katarína Chomová | 31. Jul 2020
Strava počas tehotenstva

V tehotenstve mamička nejedáva len za seba, ale aj za svoje dieťa.

Neznamená to automaticky zdvojnásobenie množstva prijímanej stravy.

Dbať by sme počas tehotenstva mali predovšetkým na kvalitu a pestrosť stravy, až v posledných štádiách tehotenstva sa zvyšuje nárok na množstvo prijatej energie, pričom stačí, keď denný príjem narastie o približne 500 kalórií.

Čo patrí na tanier tehotnej ženy a načo si dať pozor a ako za zorientovať v množstve rád a informácii zodpovie Ing. Katarína Chomová výživová poradkyňa NUTRIADAPT - Weight Management Clinic

Počas prvých mesiacov sa strava tehotnej ženy takmer nelíši od bežnej vyváženej zdravej životosprávy. Denne by ste mali na tanieri mať 2 - 3 porcie ovocia, minimálnej 500g čerstvej a tepelne upravenej zeleniny, celozrnné obilniny a dostatočné množstvo bielkovín (mäso, vajcia, ryby, mliečne výrobky a strukoviny). Stravu je vhodné soliť málo, lepšie urobíte ak jedlo na tanieri ochutíte bylinkami.

Pozorná musíte byť pri príjme kľúčových živín - bielkovín, vápnika, železa, kyseliny listovej, vitamínu D a omega kyselín. 

Káva v tehotenstve? 

Mnohé štúdie a zaoberajú vplyvom kofeínu na tehotenstvo. Neodporúča sa prekročiť príjem 300 mg kofeínu denne, čo je ekvivalent jednej až dvoch káv denne. V tele tehotnej ženy sa rozklad kofeínu spomaľuje a kofeín prestupuje placentou k dieťatku, pričom zvyšuje hladinu stresových hormónov v tele dieťatka. 
Rovnako ako v iných situáciách platí, že žiadny extrém nie je vítaný.

Preto, ak ste boli pred tehotenstvom milovníčkou kávy a pili jej veľa, nesnažte sa zo dňa na deň kávu vylúčiť úplne, urobte tak postupne. 

Čomu sa počas tehotenstva vyhnúť? 

Organizmus matky prechádza počas tehotenstva rôznym zmenami. Niektoré hormonálne zmeny môžu mať negatívny vplyv na imunitný systém.
Telo matky je tak náchylnejšie na ochorenia spôsobené jedlom, tzv. alimentárne choroby, preto je vhodné vyhýbať sa niektorým druhom potravín: 

  • mäsové výrobky - párky, lunchmeat, klobásy (riziko nákazy sa minimalizuje ich tepelnou úpravou, no napriek tomu neodporúčam konzumovať pravidelne, ideálne ich vynechať)
  • mäkké plesňové syry - brie, camembert, niva, ale napríklad aj feta
  • nepasterizované mliečne výrobky
  • sushi, morské plody, surové alebo nedostatočne tepelne upravené ryby a mäso
  • surové vajcia
  • dressingy a majonéza
  • alkoholické nápoje - alkohol je bunkový jed, ktorý prechádza placentou a poškodzuje metabolizmus a vývoj plodu. Abúzus alkoholu u tehotných žien vedie k rozvoju tzv. fetálneho alkoholového syndrómu, ktorý sa prejavuje typickými znakmi - malá hlavička (mikrocefália), tenká horná pera, nízky chrbát nosa, krátkozrakosť a škúlenie, ale i mentálnymi zmenami

Počas tehotenstva sa neodporúča aj mnoho byliniek

Ide o uterotoniká, čo znamená, že zvyšujú napätie maternicového svalu, a môžu spôsobiť predčasné kontrakcie sú to najmä: 

  1. rebríček obyčajný (vyhýbať sa väčším dávkam)
  2. alchemilka končistolaločná
  3. archangelika lekárska (vyhýbať sa pravidelným, alebo väčším dávkam)
  4. zeler voňavý (vyhýbať sa oleju a veľkým dávkam semien)
  5. palina pravá, palina obyčajná (uterotonikum + môže spôsobiť abnormality plodu)
  6. paprika kríčkovitá (vyhýbať sa terapeutickým dávkam)
  7. paruman spanilý, rumanček kamilkový (neprekračovať odporúčané dávky a olej vôbec nepoužívať)
  8. škorica (neužívať terapeutické dávky a olej vôbec nepoužívať)
  9. myrhovník molmolový
  10. fenikel obyčajný (vyhýbať sa väčším dávkam, malé dávky používané pri varení nie sú nebezpečné)
  11. voduľka kanadská
  12. borievka obyčajná (možno užívať len počas pôrodu)
  13. levanduľa lekárska (vyhýbať sa väčším dávkam)
  14. srdcovník obyčajný
  15. prvosienka jarná (vyhýbať sa väčším dávkam)
  16. ostružina malinová (neužívať na začiatku tehotenstva)
  17. šalvia lekárska (neužívať terapeutické dávky, malé množstvo použité pri varení je pomerne bezpečné)
  18. betonika lekárska (vyhýbať sa väčším dávkam, môže sa užívať pri pôrode)
  19. dúška materina, dúška tymiánová (neužívať terapeutické dávky, úplne sa vyhnúť oleju)
  20. senovka grécka (nadzemné časti možno použiť počas pôrodu)
  21. železník lekársky (môže sa užívať len počas pôrodu)

Príznaky tehotenstva sa u jednotlivých žien líšia

Niektoré trpia rannou nevoľnosťou, iné zas hnačkou či zápchou. Pri rannej nevoľnosti pomôže, ak budete mať vedľa postele nachystané sucháre či obilné produkty, ktoré zjete skôr než vstanete z postele. V priebehu dňa pomôžu menšie, ale častejšie porcie. So zápchou si poradí zvýšený príjem vlákniny v ovocí a zelenine, nezabudnite na dostatočný príjem tekutín. S hnačkou si naopak poradia potraviny bohaté na pektín a vlákninu - banán, jablko, ryža či ovsené vločky. 

A na záver len jednoduchá no dôležitá rada, počas tehotenstva nepotrebujete jesť dvakrát viac, ale dvakrát kvalitnejšie. V prípade, že by ste si neboli isté zostavením stravovacieho plánu počas tehotenstva, obráťte sa na naše poradne. 

Teší nás, že sa Vám článok páčil a prečítali ste ho až dokonca. Ako odmenu, sme Vám odomkli prémiovú výhodu klubu Mama a ja a to 45 minútovú konzultáciu s výživovým špecialistom NUTRIADAPT v hodnote 35€ zadarmo. Aktivujete ju kliknutím na: Chcem využiť odmenu

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: