Riziká virtuálnej popularity
Mnoho detí a mladých ľudí má v súčasnosti novodobú túžbu – byť známym youtuberom. Je trendom dnešnej doby natáčať rôzne videá a zverejňovať ich online na internete. Nielen deti a tínedžeri natáčajú rôzne videá, ale čoraz častejšie i samotní rodičia natáčajú svoje deti a tieto videá potom verejne zdieľajú.
Prečítajte si: Kyberšikana (virtuálna šikana): čo môžete urobiť ako rodičia?
Poznáte základné termíny v tejto oblasti? Aká je motivácia tých, ktorí videá sledujú alebo sami natáčajú? Na čo si treba dať pozor?
Youtuber
Youtuber je osoba, ktorá na internetovom serveri Youtube nahráva videá, ale taktiež dlhodobo sleduje videá ostatných. Pre známych youtuberov s mnohými fanúšikmi je táto platforma vďaka príjmom z reklamám aj živnosťou. Väčšinu youtuberov sledujú tínedžeri, ktorí ich preferujú pred tradičnými celebritami.
Život na sieti
Video blogger (alebo vlogger) vytvára a zverejňuje videá na rôzne témy. Glosuje a paroduje udalosti i videá ostatných.
Tvorca let's playov (tzv. let's player) komentuje a dopĺňa svoje poznámky a hlášky k hraniu počítačových hier.
Pre tento typ youtuberov bola vyčlenená platforma YouTube Gaming, ktorá okrem videí podporuje live streaming z obsahu hry.
Beauty youtuberky (vlogerky) sú väčšinou ženského pohlavia a točia videá s líčením a kozmetikou.
Prankestery sú používatelia, ktorí robia tzv. „pranky“, t. j. videá, v ktorých sa snažia zábavným spôsobom nachytať ostatné osoby, alebo vykonávajú rôzne sociálne experimenty.
Stand-up comedy zaznamenáva video cez livestream a baví ľudí online, hrá hry, rozpráva príbehy z osobného života (väčšinou vtipné) a potom ich následne nahrá na svoj Youtube kanál.
Virtuálna popularita
A tak už aj deti, inšpirované sledovaním videí iných youtuberov, natáčajú rôzne videá, či už svojich záľub, zážitkov a príbehov, nápadov, alebo návodov na počítačové hry, žartíky a pod.
Na túto vlnu prezentácie naskočili aj mnohí rodičia, ktorí takto zverejňujú videá z vlastného súkromia.
Neprehliadnite: TOTO majú kráľovské deti George a Charlotte zakázané!
Motiváciou je často pocit uznania, ohodnotenia, úspechu, popularity. Počtom lajkov akoby sa zvyšoval pocit vlastnej hodnoty. Ten je však v tomto prípade veľmi závislý od hodnotenia zvonka, dokonca od ľudí (sledovateľov), ktorí autora videa často ani osobne nepoznajú.
Tu narážame na riziko virtuálnej popularity. Pocit uznania je potom veľmi prchavý a krátkodobý, a poháňa človeka snažiť sa viac, snažiť sa ďalej, získavať väčší obdiv, viac sledovateľov, dosiahnuť väčší úspech. Niekde v pozadí však človek vníma, že nie je ocenený za to, kým v skutočnosti je, ale za to, ako sa vo videách prezentuje. Je to len malý výrez, úsek jeho života, jeho osobnosti.
Nejde o plnohodnotné prijatie a ocenenie človeka takého, aký je.
Ak človek buduje pocit vlastnej hodnoty na základe hodnotenia svojich príspevkov na internete, ľahko skĺzne do začarovaného kruhu virtuálnej popularity, avšak s rizikom bolestnej prázdnoty vo svojom vnútri.
Vyvíjajúca sa osobnosť
Ak ide o dieťa, je táto téma ešte pálčivejšia. Jeho osobnosť sa stále vyvíja, a preto ľahšie podlieha tlaku (hoci virtuálnej) spoločnosti. Môže naraziť aj na vlnu kritiky útočných virtuálnych komentárov, ktoré sú pre pisateľa bezpečné v rámci anonymity. Pre autora videa, ktorý je zaň skritizovaný, to môže byť ťažko zahojiteľná rana. Ak do neho vkladal veľa úsilia a záleží mu na prijatí zvonka, môžu sa objaviť aj pocity zlyhania, neschopnosť vysporiadať sa s kritikou, otáčanie kritiky proti sebe.
Prečítajte si: Mobilné telefóny deťom do rúk nepatria
Vidina zárobku
Motiváciou býva často aj predstava zárobku. V prípade veľkej sledovanosti je možné prostredníctvom reklám získať za túto činnosť aj finančné ohodnotenie. To býva motiváciou najmä pre staršie deti – tínedžerov, pre ktorých je to spôsob získania financií zábavnou formou, spolu so získaním popularity a uznania u rovesníkov.
Rady a návody
Na internete nájdete množstvo rád a tipov, ako natočiť dobré video, ako si zvýšiť sledovanosť videí, ako sa stať populárnym. Pramálo sa však dozviete o rizikách, opatrnosti, o ochrane súkromia. Každý youtuber totiž zverejní to, čo sa slobodne rozhodne zverejniť. Pozor však, aby ste sa nestali nedobrovoľnými účastníkmi týchto videí.
Preto je potrebné s deťmi komunikovať. Komunikovať najmä o vhodnosti obsahu videí, aj o ochrane súkromia. O tom, že ak chce zverejniť video, v ktorom sú prítomné tretie osoby, musí od nich získať súhlas. Taktiež vy by ste nemali zverejňovať videá, v ktorých vystupujú vaše deti, bez ich súhlasu! Je to individuálne, ale väčšina detí v školskom veku už vníma svoje súkromie ako niečo intímne a dôležité, a ako rodičia by sme to mali rešpektovať. Ochranu súkromia by sme v tomto prípade mali brať ako právo každého, aj nášho vlastného dieťaťa.
Dopad na budúcnosť
Rodičia, ktorí zverejňujú videá svojich ratolestí, by si mali byť vedomí aj toho, že ich dieťa má otvorenú budúcnosť. To, čo sa im môže zdať v súčasnosti ako nevinný a vtipný žart, môže dieťaťu v budúcnosti pripraviť náročné chvíle. Nikto totiž nevie, či práve jeho dieťa nebude úspešným vedcom, uznávaným odborníkom v nejakej oblasti alebo či sa nebude angažovať v politických funkciách. Aj zdanlivo banálne video, v ktorom je pre neho ťažké ráno vstať z postele, môže v budúcnosti bulvár nepekne využiť v jeho neprospech.
Poznáte svoju motiváciu?
Aj vy radi zdieľate videá z vášho života? Skúste si položiť niekoľko otázok – Čo je mojou vlastnou motiváciou, keď zdieľam videá z vlastného súkromia? Čo potrebujem – chcem sa pochváliť šikovnosťou svojho potomstva, alebo radosťou z dobre vykonanej práce? Chcem, aby ma druhí ocenili? Aké pocity vo mne vyvoláva hodnotenie od iných?
Zmyslom kladenia týchto otázok je len uvedomenie si svojich motívov, spoznanie seba samého. Zdieľate videá zo svojho súkromia aj s uvedomením si možných rizík (ochrana súkromia detí, vlastného súkromia, možného zdieľania a pod.)?
Silný základ
Základom je stabilný pocit vlastnej hodnoty. Ak človek sám seba vníma ako plnohodnotnú bytosť hodnú lásky a nepotrebuje si tento pocit sýtiť zvonka, môže byť jeho virtuálna prezentácia obohatením. Stabilným pocitom vlastnej hodnoty totiž neotrasú ani ostré a kritické komentáre, s ktorými v prípade verejných prezentácií treba rátať.