Fyzioterapeutka radí: Prečo mamy bolí chrbát

Marika Koscelníková | 4. Jun 2020
Prečo mamy bolí chrbát

Je to nesprávnymi návykmi? Ako ich zmeniť?

Odpovedala fyzioterapeutka Kristína Kováčiková z kliniky fyzioterapie a rehabilitácie Medella, Púchov.

Materstvo je záťaž  na chrbticu - pri ktorých činnostiach (okolo domácnosti a detí), je chrbtica najviac zaťažená? Prečo vlastne mamy tak často bolieva chrbát?

Bolesť chrbta u mám je opodstatnená tým, že hneď ako otehotnejú sa ich organizmus mení, postavenie orgánov a rast dieťatka predstavuje záťaž, až kým sa dieťa nenarodí. 

Bolesť chrbtice - a to si mnohí neuvedomujeme - často zhoršuje zlá poloha pri spánku. Okrem matraca na to vplýva aj to, ako spíme. Vedeli ste napríklad, že po pôrode nie je vhodné líhať si na brucho, pretože takýmto spôsobom chrbtica trpí najviac?

V neposlednom rade sú to činnosti v domácnosti: 

  • Nosenie dieťa na jednom boku,
  • vysávanie jednou rukou (v druhej má matka dieťa),
  • takisto varenie
  • a nosenie dieťaťa na boku. 

Dáte nám jednoduché tipy, ako nesprávne držanie tela "opraviť"?

Tak ako doba modernej techniky, aj doba pohybu nám ponúka rôzne techniky a cvičebné jednotky. 

Za najideálnejší spôsob považujem a vrelo odporúčam Školu chrbta -  predstavuje  spôsob ako predchádzať problémom s chrbticou, prináša informácie o možnej liečbe, správnom sedení, návykoch  a pohybových stereotypoch - je nielen preventívna, ale aj terapeutická.

Na Školu chrbta je ideálne navštíviť fyzioterapeuta, ktorý bude v tomto prípade fungovať ako "učiteľ" a naučí, ako  zmeniť pohybové návyky v rámci sedenia na stoličke alebo gauči, ako dvíhať bremená (v tomto prípade ťažký nákup, deti) a ďalšie veci. Využívajú ju  ľudia, ktorí si chcú osvojiť správne pohybové návyky a predísť ťažkostiam s pohybovým aparátom. Využíva výučbu, prácu s telom a praktické uplatnenie ergonomických zásad. 

Ďalším spôsobom sú dychové cvičenia – vhodné na posilnenie hlbokého stabilizačného systému. 

Dýchanie do brucha je veľmi ideálne, dá sa to spojiť napr. s činnosťou, ako je fúkanie balónu alebo fúkanie do papiera, ktorý si chytíme do rúk a musíme sa nadýchnuť a s výdychom akoby vvfúkneme vzduch do balóna/papiera a vtedy pocítime aktivitu vnútrobrušnych svalov.  

Kedy vyhľadať odborníka - čo už nie je "normálne" pri bolestiach pohybového aparátu? 

Bolesť – slovo ktoré nás donúti zo začiatku najprv len skúmať, zisťovať no nakoniec je to stav, ktorý donúti každého z nás vyhľadať odbornú pomoc. Bolesť sa zo začiatku prejavuje  len mierne a zmizne, človek vie fungovať naplno ako potrebuje.

Avšak akákoľvek bolesť typu: mravenčenie v horných končatinách alebo dolných končatinách, prípadne bolesti  hlavy, krku v rámci pohybového aparátu, vedia nejednu mamu potrápiť a nepovažujeme ju za normálnu. Aj keď každý má iný prah bolesti.

Aké nesprávne návyky prenášame na naše deti (sed za PC, skláňanie sa nad mobilom a pod.) a ako ich odstrániť?

Pohyb je súčasťou správneho vývoja detí. V dnešnej dobe  plnej technológii, práci doma (homeoffice) ,deti sa  hýbu čoraz menej a viac času trávia pri tabletoch, televízore alebo počítačoch. Výnimkou nie sú ani mobily.  Zároveň im často práve od ich rodičov chýba dostatočná motivácia a hlavne stimul k pohybu.

Netvrdím, že každé dieťa má byť športovec, to nie, každý má talent na niečo iné. Ale všetci vieme vykonávať jeden pohyb a tým je chôdza, ktorá bola, je a aj bude považovaná za najprirodzenejší pohyb človeka. 

Slabá motivácia rodičov môže však  viesť k vytvoreniu nesprávnych pohybových návykov. Veľmi známa býva u detí skolióza, ktorá je častá stále viac a viac. Pre deti je najideálnejšia forma pohybu hra, a preto by mala tvoriť akýsi základ/ kmeň pohybovej aktivity u detí v predškolskom veku.

 

Moderné technológie nám síce  zabezpečia prácu,  komunikáciu s druhými, možnosť vyhľadať na internete informácie akéhokoľvek typu, avšak veľká a časovo neohraničená  aktivita nesprávneho sedenia za počítačom môže  byť dôsledkom získania zlého a nesprávneho stereotypu sedenia .

Dlhé hodiny trávenia času na telefóne bývajú dôsledkom preťaženého zápästia a neskôr sa to vie vystupňovať aj do bolestí predlaktia. 

Máte aj vy otázky, ktoré sa týkajú fungovania vášho tela, máte bolesti a nepoznáte ich príčinu? Pošlite svoju otázku do poradne a naši odborníci sa vám budú snažiť pomôcť svojim názorom a odporúčaním.
Poradňa fyzioterapeuta TU:

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: