VYDÝCHAJTE SA z problémov

VYDÝCHAJTE SA  z problémov
13.10.2017 v kategórii Mama, autor Marika Koscelníková, foto: istockphoto.com

Nádych, výdych...a hlava je opäť čistá. Ako pracovať s dychom, aby sme sa zbavili napätia, hnevu, či stresu.

Automatická, prirodzená, životne dôležitá činnosť. Dýchanie drží naše telo v kondícií.  Pri pôrode je podstatnou súčasťou bezproblémového priebehu, vedomým ovplyvnením vlastného dychu môžeme ovládať svoje  psychické stavy. Napriek tomu väčšina z nás nedýcha správne.   

Môže vás zaujať: Ako vyliečiť sám seba?

"Nesprávne" dýchanie spôsobuje bolesti hlavy

Plytké dýchanie, dýchanie ústami, hrudné dýchanie to sú najčastejšie „chyby“, ktoré neumožňujú nášmu telu dostatočne využiť naplno kapacitu dýchacieho systému. Prejavia sa bolesťami hlavy a chrbtice, emocionálnymi výbuchmi.

Koľkokrát ste už počuli vetu „Zhlboka sa nadýchni a...potom rieš.“ Dostatočným prísunom kyslíka a uvedomením si svojho dychu môžeme regulovať napätie v tele tak fyzické (vysoký krvný tlak) ako aj psychické (stres).

Všimnite si deti, ako dýchajú pri spánku. Vzduch prúdi hlboko do brucha, dvíha sa brušná stena nie hrudník. Takéto dýchanie je správne. Čím sme starší tým viac sme napätí a tým horšie dýchame.

Prečítajte si aj: ZLÁ NÁLADA, blbý deň? TAKTO ju porazíte

správne dýchanie

Uvedomte si svoj dych

Nad správnym dýchaním sa zamyslíme s  inštruktorkou hatha jogy, dahn jogy a cchi kungu, Luciou Šimo.


Nedá sa povedať, že dýchame nesprávne. My si vlastný dych len neuvedomujeme. A pritom je to silný nástroj, ktorý sa dá používať v ktorejkoľvek situácii. Ak ma napríklad veľmi nahnevá dieťa a hnev v mojom tele začne preberať kontrolu, skúsim sa na chvíľu zastaviť a päť krát sa hlboko nadýchnuť do pľúc a vydýchnuť ústami. Osobne som matkou 4-ročného dieťaťa a takéto praktiky mi často pomáhajú.

Ako  dýchať správne?

Ak si to zoberiem zo svojho pohľadu, plne uvedomelý dych znamená, že s nádychom do seba nasávam to čo potrebujem (pokoj, uvoľnenie, energiu, silu,..) a s výdychom, to čo nepotrebujem vypúšťam (tlak, stres, hnev, smútok, strach,..). A v tom je kľúč k správnemu vedomému dýchaniu.

Problémom je ale často si na toto spomenúť, keď sme v konkrétnej situácii prevalcovaní emóciami a tlakmi. Ak som v strese a mám stiahnutú oblasť brušnej dutiny a žalúdka, uvedomím si to, začnem hlbšie dýchať a vydychovať ústami a týmto spôsobom uvoľňovať napätie. Tlak zo žalúdka sa uvoľní. Tak isto to zapôsobí aj na môj emočný stav – uvoľní sa stres a nastane aj väčšia psychická pohoda.

Berme si príklad z detí

Deti sa napríklad veľa hýbu a sú akčné. Pri pohybe dýchajú viac, rýchlejšie a hlbšie. Telo sa im okysličuje, prekrvuje a dodáva im to dodatočnú energiu. Telesné funkcie pracujú. Na psychickej a emočnej úrovni to pôsobí tiež – sú menej nahnevané, radostnejšie, bezstarostnejšie,.. Deti toto robia prirodzene, automaticky. Po akcii prichádza uvoľnenie, spánok, oddych a stav pokoja v tele na všetkých úrovniach.

Náš tip: Viete ako relaxovať tak, aby si vaše telo naozaj oddýchlo?

Deti sú otvorené a nie až tak zablokované, ako my dospelí. Keď sa pozriete na dieťa, všimnite si, že dýcha viac do bruška. Používa to, čo v joge nazývame plný jogový dych – dych do brucha, hrude a až k pľúcnym hrotom.

Čím sme starší, dýchame už viac len do hrude. A keď sa pozeráte na človeka ešte staršieho alebo chorého, tak si môžete často všimnúť, že dýcha už len „do krku“ – k pľúcnym hrotom a takpovediac len lapá po dychu.

V situáciách keď sa nám toto nevedome deje, si to sprítomnime a hlboko sa nadychujme do všetkých oblastí dýchacej sústavy. Budeme ako tie deti, menej unavení, akčnejší, spokojnejší a radostnejší a v konečnom dôsledku akoby omladneme.


Tip pre vás:

Ak ste v strese, sústreďte sa na vlastný dych. Vedome začnite hlbšie dýchať a vydychovať ústami:  nádych, výdych, nádych, výdych, nádych, výdych. Nadýchnite sa na dve doby, vydychujte na doby štyri. Do úplného vyprázdnenia pľúc. Dýchajte bránicou. Popri tom si môžete predstavovať pekné a pozitívne veci. Takéto sebauvedomenie prostredníctvom dychu pomôže zachovať si chladnú hlavu a vnútorné napätie povolí. Či riešite hádku s partnerom, rozhovor so šéfom, alebo obdobie vzdoru s dieťaťom.

Chcete vedieť viac o správnom dýchaní a technikách, ktoré nám pomôžu zbaviť sa napätia? Aj túto tému nájdete v aktuálnom októbrovom vydaní časopisu Mama a ja.

Predplaťte si MAMA a ja a získajte výhody predplatiteľa. Tentoraz si môžete vybrať z 2 možností.

Predplatné MAMA a ja s kávovarom Cafissimo PURE!

Cena predplatného, vrátane kávovaru, je teraz iba 38 €.
Objednajte si predplatné časopisu MAMA a ja na jeden rok v hodnote 20,40 €
spolu s kávovarom Cafissimo PURE v hodnote 79 € v akcii!

ZAPLATÍTE len 38 €.

Predplatné MAMA a ja so zľavou

MAMA a ja si môžete predplatiť na jeden rok za cenu 15,40 €,
vrátane poštovného, bez nároku na kávovar.
Hodnota 12 čísiel je 20,40 €, získate tak 5 € zľavu.

Viac info získate na www.mamaaja.sk/predplatne