Polročné vysvedčenie: Nebojte sa známok
Spokojní so známkami?
Možno si poviete, že to mohlo byť aj lepšie. Že predsa vaše dieťa urobilo dosť, alebo práve naopak, mohlo sa viac snažiť...
Hodnotenie vedomostí známkou?
Samotní učitelia pristupujú k hodnoteniu vedomostí rozdielne. Sú takí, pre ktorých je priemer známok určujúci, ďalší hodnotia individuálny prístup žiaka k predmetu a jeho reálne vedomosti, iní dávajú váhu najdôležitejším známkam so súhrnných testov, je to naozaj rôzne. Faktom je, že často má dvojkár len smolu a predmet ovláda lepšie ako ten, kto sa pýši jednotkou. Dôležité je, aby ste vy ako rodičia dali dieťaťu spätnú väzbu, ktorá bude motivujúca a nie hanlivá.
Nezabúdajte na ňu ani pri jednotkároch, aj keď berieme skvelé známky ako samozrejmosť, dieťa potrebuje vedieť, že oceňujeme jeho prácu v škole.
Ako deti reagujú na známky? 5 tipov žiakov a rady pre rodičov
Nielen v škole sa deti učia
Mohli by sme polemizovať o tom, či to, čo sa deti učia v škole v rámci jednotlivých celkov je pre nich prakticky využiteľné, ale s obsahom učiva sa musí zoznámiť každý žiak. Škola mu ponúkne vedomosti, ktoré zodpovedajú jednotlivým ročníkom, vy ako rodičia zoznamujete s tými, ktoré tento obsah presahujú. Deje sa tak počas návštevy múzea, divadla, výstavy, výletov, turistiky, sledovaním zaujímavých programov, čítaním kníh, rozhovormi... A táto nadstavba je pre dieťa veľmi dôležitá. Nielen v škole sa totiž deti učia a je prinajmenšom krátkozraké viniť len školu za to, čo vaše dieťa a čo nevie.
Možno aj vy máte doma trojkára, ktorý vie ale všetko o astronómii, pretože ho nesmierne baví a venuje sa jej vo svojom voľnom čase, alebo dvojkárku s úžasným zápalom pre divadelný krúžok. Skvelé! Ak dieťa má oblasť, ktorá ho baví a vyniká v nej, podporte ho.
Učiteľka odkazuje rodičom: Známka neurčuje hodnotu vášho dieťaťa
Známky, nech je akákoľvek, sa netreba báť
Neurčujte hodnotu vášho dieťaťa - toto je fakt, ktorý by si mali uvedomiť rodičia i samotný žiak. Tak si dnes spolu preberte prvý polrok tohto školského roka a otvorene si povedzte, čo sa zmení v tom druhom a prečo by sa to malo zmeniť. Diskutujte a ak dieťa potrebuje pomoc s určitým predmetom, nebojte sa konzultácií a doučovania. Riešte problém s dieťaťom a nenechajte ho v tom samé - tak toto si opravíš - ak tušíte, že to nie je v jeho silách.