Leto deťom svedčí, ale na priame slnko pozor!

Leto deťom svedčí, ale na priame slnko pozor!
6.6.2017 v kategórii Dieťa, autor Eliška Fričovská, foto: istockphoto.com

Leto sa blíži a s ním aj voda, oddych a zábava. Dávajte pozor a vyvarujte sa hroziacim nepríjemnostiach, aby ste ho prežili v pohode.

Osvieženie vo vode milujú malí i veľkí

Kúpanie v mori, prírodných či umelých kúpaliskách máme radi azda všetci. Pokiaľ dávate prednosť prírodným vodným nádržiam, sledujte kvalitu vody.

Kliknite si napríklad na stránku Úradu verejného zdravotníctva (www.uvzsr.sk), kde nájdete aktuálne informácie o hygienickom stave vôd. Podceňovanie týchto informácií môže spôsobiť vám, no najmä vašim drobcom, nielen kožné problémy, ale najmä hnačkové ochorenia či zápaly ušiek.

Voda v aquaparkoch či umelých kúpaliskách je pravidelne dezinfikovaná chlórom, ktorý pokožku značne namáha. Najcitlivejšia na chlór je pokožka detí do 5 rokov.

Kupujte si preto krémy na opaľovanie s vodeodolným účinkom a drobca natrite aj pred vstupom do vody, aby bola jeho pokožka viac chránená – nielen pred slnkom, ale aj „agresivitou“ vody.

Na kúpaliskách nezabudnite deťom obúvať gumové topánky, ktoré si dieťa vyzuje až pred vstupom do bazénu. Chránia ho pred plesňovými ochoreniami nôh či bradavicami. Po návrate od vody sa nezabudnite osprchovať a ošetriť pokožku vhodným krémom.

Prečítajte si: Deti a opaľovanie: 6 tipov, aby bol pobyt na slnku bezpečný

Slnečný kúpeľ

Napriek neustálemu apelovaniu odborníkov na fakt, že opaľovanie nie je zdraviu prospešné a slnku sa treba vyhýbať najmä medzi 11. – 15. hodinou, je medzi dospelákmi stále veľa vyznávačov „opekania sa“ a na pláži dokážu stráviť celý deň. 

U detí by mali pri opaľovaní platiť celkom iné pravidlá

Deti do jedného roka na priame slnko nepatria. Von sa snažte ísť ráno, do 10-tej hodiny alebo podvečer. Bábätko nenechávajte v kočíku na priamom slnku, vanička sa veľmi rýchlo rozpáli a mohlo by dôjsť k prehriatiu dieťaťa.

Batoľatá či škôlkarov by ste mali natierať detským krémom na opaľovanie s vysokým faktorom. Zároveň však dodržiavajte všetky ostatné pravidlá pre pobyt na slnku – nosenie slnečných okuliarov, čiapočky (najlepšia je šiltovka i s krytom krku), aplikáciu krému pravidelne opakujte (najmä po pobyte vo vode).

Vyhýbanie sa slnku počas kritických hodín! Na kúpaliskách si dávajte deku radšej do tieňa. Dbajte na pitný režim.

Krém na opaľovanie natierajte ešte pred odchodom von! Aplikujte ho, aj keď je „pod mrakom“ – slnečné lúče totiž prenikajú i tak. Navyše, ak ešte povieva svieži vetrík, tak si bez ochranného krému koledujete o poriadne spálenie pokožky.

Prečítajte si: 14 bodov zdravého opaľovania

Vyberte správny krém na opaľovanie

Dôležité je, aby krém chránil proti UVA i UVB lúčom. UVA žiarenie poškodzuje kožné bunky a podporuje starnutie pokožky, UVB zasa spôsobuje jej spálenie.

Číslo ochranného faktora (OF alebo SPF – Sun Protection Filter) predlžuje dobu, po ktorej pokožka prirodzene sčervenie vplyvom slnečného žiarenia, čiže predlžuje dobu bezpečného pobytu na slnku. Správny krém by ste si mali vyberať aj s ohľadom na to, aký ste fototyp pokožky.

FOTOTYPY POKOŽKY

Typ I. Keltský typ

Vyznačuje sa nápadne svetlou pleťou, pehami, ryšavými vlasmi a svetlomodrými očami. Tento typ pleti je naozaj mimoriadne citlivý, takmer nikdy sa neopáli, nechránená pokožka už po 5 – 10 minútach sčervenie.

Spálenie býva ťažké a veľmi bolestivé. Používanie ochranných  prostriedkov je nevyhnutné, odporúča sa pobyt v tieni.

Typ II. Európan so svetlou pleťou

Svetlá pleť, občasné pehy, svetlé vlasy, modré, zelené alebo sivé oči. Opáli sa len veľmi málo, veľmi rýchlo opálená pokožka sa často ošúpe. Nechránená pokožka po 10 – 20 minútach sčervenie. Spálenie býva ťažké a bolestivé. Používanie ochranných prostriedkov je nevyhnutné, odporúča sa pobyt v tieni.

Typ III. Európan s tmavou pleťou

Svetlohnedá pleť, hnedé vlasy, hnedé alebo sivé oči. Nechránená pokožka sčervenie po 20 – 30 minútach, neskôr zhnedne. Spáli sa len zriedka, väčšinou iba mierne.

Typ IV. Stredomorský typ

Hnedá pleť, tmavé vlasy, tmavé oči. Nechránená koža sčervenie až po 40 minútach pobytu na slnku. Vždy sa dobre opáli a spáli sa iba naozaj výnimočne.

Prečítajte si: Prvá pomoc pri vyčerpaní z tepla a prehriatí organizmu

Pozor na zapareniny

Teplé počasie spôsobuje, že sa viac potíme a to vie narobiť problémy najmä na citlivej detskej pokožke. Potničky i zapareniny nie sú v lete ničím výnimočným...

Najmä u dojčiat, ktoré majú plienky sa plienková dermatitída, teda zapálený zadoček objaví raz-dva. Snažte sa preto natierať citlivú detskú pokožku dostatočným množstvom vhodnej masti pri každom prebaľovaní.

Keďže ju aplikujete niekoľkokrát denne, vyberajte si takú, ktorá je bez parfumácie, zbytočných prísad, ale aj dráždiacich či dezinfekčných látok. Mala by udržiavať optimálnu vlhkosť pokožky a byť bez obsahu zinku, ktorý pokožku zbytočne vysušuje. 
 
Tip MAMA a ja:

Nechajte občas detský zadoček „vyvetrať“ a dieťatko nechajte len tak bez plienky. Pokožka si oddýchne a deti pocit bez plienky milujú.

Následok prehriatia spôsobí na detskej pokožke drobné začervenalé vyrážky, ktoré sa objavujú najmä na krku, trupe, ale i vo vlasatej časti hlávky. Môžu sa však objaviť aj ako drobné číre pľuzgieriky pripomínajúce kvapky vody.

Ich povrch praskne, miesto sa vysuší a koža sa začne olupovať. Pokožku dieťatka umyte, dôkladne osušte, oblečte ho do vzdušného bavlneného dojčenského oblečenia (napr. body, dupačky a tričko s krátkym rukávom).

Pokožku zbytočne nemastite a nekrémujte. V žiadnom prípade potničky nepotierajte liehom – extrémne vysúša pokožku!

Ak používate igelitové podložky do postieľky, v lete ich vynechajte. Vyvarujte sa pobytu v horúcom a vlhkom prostredí. Pokiaľ výsyp do dvoch dní nezmizne, konzultujte stav dieťaťa s pediatrom.

Prečítajte si: 5 overených rád, aby drobčeka netrápili zapareniny