9 jednoduchých pravidiel: Pestujte u detí vzťah k zdravému jedlu

Redakcia | 12. jún 2022
Zdravá strava

Nenazývajte jedlá „dobré“ a „zlé“, každé jedlo má svoje zastúpenie v jedálničku. Naučte ich radšej, ktoré jedlá sa jedia „pravidelne“, „niekedy“ a „príležitostne“.

Zdravá strava by nemala byť niečo výnimočné, mala by byť pravidelnou rutinou a samozrejmosťou.
Základy stravovania, ktoré svojim deťom dáte, si ponesú po celý svoj život.

9 jednoduchých pravidiel

  1. Vyvážená strava by mala byť samozrejmosťou a mala by tvoriť väčšinu vašich jedál. Občasné „zhrešenie“ je potom v poriadku.
  2. Zapojte deti do nakupovania potravín a výberu receptov. Vezmite ich do obchodu alebo na trh a nechajte ich vybrať ovocie, zeleninu či iné zdravé potraviny.
  3. Rozprávajte sa o jedle a vysvetľujte im, na čo slúžia jednotlivé zložky ich jedla. Ktoré potraviny im dávajú vitamíny a ktoré potrebujú pre rast svalov či pevných zubov a kostí.
  4. Nenazývajte jedlá „dobré“ a „zlé“, každé jedlo má svoje zastúpenie v jedálničku. Naučte ich radšej, ktoré jedlá sa jedia „pravidelne“, „niekedy“ a „príležitostne“.
  5. Veľkosť porcií je dôležitá, prejedanie sa a následná potravinová „kóma“, kedy ležíte polomŕtvi na gauči s rozopnutými nohavicami, nie sú pre deti najvhodnejším príkladom.
  6. Sladkosti nezakazujte, dosiahnete tak iba opačný efekt. Vysvetlite deťom, že sladkosti síce chutia dobre, ale môžu telu narobiť mnoho škôd. Porozprávajte sa o tom, aké množstvo sladkostí a v akom čase je prijateľné. Miesto dezertov podávajte viac ovocia či ovocných šalátov.
  7. Počas jedenia vypnite televízor a iné rušivé podnety. Odvádzajú pozornosť od prirodzených signálov hladu a sýtosti, ktoré potrebujeme počúvať.
  8. Buďte príkladom! Ak odmietate jesť zeleninu vy, nečakajte, že ju budú jesť vaše deti.
  9. Jedzte spolu ako rodina. Posilníte nielen zdravé stravovanie, ale aj celú vašu rodinu.

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: