Deti sa učia tým lepšie, čím viac zmyslov si pritom trénujú: Hry na rozvoj vnímania

Mgr. Jarmila Hýroššová | 28. január 2024
Deti sa učia tým lepšie, čím viac zmyslov si pritom trénujú: Hry na rozvoj vnímania

Každý deň je príležitosť spoznať, ochutnať, naučiť sa rozumieť svetu. Inšpirujte sa tipmi na hry, ktoré rozvíjajú sluch, zrak, hmat, čuch, reč aj rovnováhu.

Objavujte svet pomocou zmyslov

Julka sa prechádza so svojimi rodičmi po lese. Pšššt! Jej ocko si kladie prst na zatvorené ústa. Julka vie, čo to znamená: Treba napnúť uši. Čoskoro nato začuje aj ona tichý štebot vtáčika vysoko v korune mohutnej jedle.

Spolu s mamou a ockom dnes urobilo päťročné dievčatko ešte jeden objav. „Vonia to tu ako Vianoce,“ konštatuje Julka v jedľovej húštine. Na zemi nájde šišky, preberá sa v nich a vyberá len tie najkrajšie. Pri behu opreteky s mamou sa vzoprie vetru, ktorý celou svojou silou fúka v protismere. Večer môže Julka les dokonca ochutnať. Podáva sa totiž omeleta plnená hubami. Tie nazbierali mama s ockom počas predchádzajúcej jesene a zavarili do pohárov.

Keď sa to tak vezme, tento deň bol pre Julku podnetným pre všetkých šesť zmyslov. Mimochodom, je dokázané, že deti sa učia tým lepšie, čím viac zmyslov si pritom trénujú. Ako keď dieťa pečie s mamou koláče v tvare písmen, môže ich nielen vidieť, ale aj cítiť, voňať i ochutnávať a s každým ďalším zmyslom sa naučené ukladá hlbšie do pamäti.

V nasledujúcich riadkoch vám ponúkame podnety a hry na rozvíjanie sluchu, zraku, hmatu, čuchu a rovnováhy. 

1. SLUCH

Sluch a reč sú vzájomne úzko spojené. Až keď dávajú slová po mnohých opakovaniach dieťaťu zmysel, začne ich samo používať. Je dobré, keď sa rodičia s dieťaťom veľa rozprávajú. Ešte lepšie je, keď spolu počúvajú hovorené slovo z rádia. Lebo pri neustálych vedľajších rušivých zvukoch zvonka musia deti a dospelí svoje uši poriadne napínať.

Zvuková reťaz

Jeden hráč vytvára určitý zvuk: tlieska rukami, dupe nohami alebo udiera lyžicou o hrniec. Nasledujúci hráč zopakuje zvuk a pridá k nemu nový. Zvuková reťaz je stále dlhšia a dlhšia. Ten, kto zabudne nejaký zvuk, vypadáva. Vyhráva ten, kto vydrží až do konca.

Slepé kino

Posaďte sa s dieťaťom pred okno. Zatvorte obe oči a napnite uši. Ten, kto vie identifikovať nejaký zvuk zvonka, povie, čo počul. Napríklad: štebot vtákov, auto, detské hlasy, zatvárajúce sa dvere, dážď, ktorý udiera na obločnú dosku.

2. ZRAK

Ten, kto sa chce naučiť čítať, musí mať dobre vycibrený zrak. Preto je dôležité, aby rodičia svoje deti pri pozorovaní kvetov a zvierat upozorňovali na rôzne detaily – na lienke spočítali bodky a nožičky, alebo do detailov pozorovali list zo stromu a popísali, ako sa odlišuje od iných a pod. To je dôležitý predpoklad pre neskoršie písanie slohových prác.

Ukryté vtáčiky

Vystrihnite z tvrdého papiera malé vtáčiky vo farbe konárikov, ktoré sa nachádzajú vo vašej záhrade alebo okolí. Upevnite 20 vtáčikov na kríky a konáriky. Dieťa sa musí poriadne zahľadieť, lebo vtáčiky sú perfektne maskované. Nájde všetkých 20?

Čo sa zmenilo?

Dieťa si vás musí poriadne poobzerať. Potom ide za dvere. Medzitým na sebe zmeňte dva-tri detaily, napríklad: zložte si okuliare, dajte vlasy do gumičky, zapnite si sveter, rozviažte šnúrku na topánke, odstráňte opasok a pod. Potom dieťa opäť zavolajte dnu a buďte napätí, či objaví zmeny. Môžete sa tiež vymeniť.

3. HMAT

Naša koža obsahuje milióny senzorov, ktoré reagujú na vonkajšie podnety. Hlásia mozgu, či je niečo studené alebo horúce, hladké či drsné, tvrdé alebo mäkké. Väčšina týchto senzorov sa nachádza na rukách a v ústach. Preto malé deti rady ohmatávajú predmety rukami aj ústami zároveň. Malé rúčky sa rady hrabú v piesku alebo vlhkej zemine. Trhajú trávu a sedmokrásky a pri tom si zároveň trénujú jemnú motoriku.

Chytré nohy

Budete potrebovať veľa vrchnákov zo škatúľ od topánok. Každý vrchnák vyložte iným materiálom, napríklad pieskom, okruhliakmi, listami, machom, kožušinou, pokrčeným papierom, senom a pod. Vrchnáky budú tvoriť cestu. Veďte ňou vaše dieťa so zatvorenými očami a bosými nohami. Čo cíti? Uhádne dokonca nejaký konkrétny materiál?

Šalát z topánok

Na zemi ležia rôzne topánky – malé a veľké, na suchý zips alebo šnúrky. Vy a vaše dieťa sedíte so zatvorenými očami pred touto kopou. Každý sa pokúsi nájsť len za pomoci hmatu čo najviac párov.

Nevidiaci pekár

Miesenie a vaľkanie cesta trénuje hmat. Vykrojte spolu s dieťaťom napríklad z lineckého alebo medovníkového cesta rôzne tvary – hviezdičky a srdcia. Po upečení a vychladnutí musí dieťa so zatvorenými očami ohmatať hviezdičky i srdcia a roztriediť ich.

Deti sa učia tým lepšie, čím viac zmyslov si pritom trénujú: Hry na rozvoj vnímania

4. ČUCH

Nos nám sprostredkováva príjemné aj nepríjemné vône. Tie súvisia s pozitívne alebo negatívne vnímanými situáciami, ale i s ľuďmi. Ak napríklad cítime ihličie z jedličky a sviečky alebo vanilku a škoricu, myslíme na Vianoce. Vôňa čerstvo pokosenej trávy v nás prebudí spomienky na pekné letné prázdniny. A pri vôni levandule myslia mnohí spontánne na bielizník starej mamy s levanduľovými vrecúškami. Vône našich obľúbených jedál v nás prebúdzajú chuť. Pach zhoreniny naopak signalizuje nebezpečenstvo.

Malý stopársky pes

Budete potrebovať veľa papierových vreckoviek a silno voňajúce koreniny alebo bylinky, napríklad kamilky, mätu, vanilku, škoricu, muškátový orech, levanduľu, tymián a pod. Dajte vždy do dvoch vreckoviek rovnaké korenie. Zaviažte vreckovku šnúrkou a vytvorte z toho vrecúško. Vrecúška ležia porozhadzované po zemi. Dieťa dostane jedno vrecúško a ovonia ho. Potom chodí ako stopársky pes po miestnosti a hľadá vrecúšku pár, ktorý vonia rovnako ako to, čo drží v ruke. V zjednodušenej verzii môže druhé vrecko hľadať napríklad z uzatvorenej nádobky. 

Voňavá prechádzka

Podniknite z času na čas s dieťaťom voňavú prechádzku, napríklad na tržnicu. Ovoniavajte rôzne druhy ovocia a zeleniny i bylinky. Ako to voňalo pri stánku so syrmi či kyslou kapustou? Kúpte jeden alebo dva plátky z rôznych druhov syra a nechajte ich doma dieťa ovoniavať i ochutnávať. 

Citrónový ježko

Urobí deťom radosť a podnieti malé nošteky k pričuchnutiu: Napichajte spoločne citrón (prípadne pomaranč) voňavými klinčekmi. Spodnú stranu a „tvár“ vynechajte. Zastrčte ešte dva špendlíky s čiernou hlavičkou ako oči, nohy vyrobte zo špáradiel a ježko je hotový.

5. CHUŤ

To, či niečo chutí sladko, kyslo, slano alebo horko, sa dozvedáme prostredníctvom chuťových pohárikov, ktoré sú umiestnené na jazyku. Hmatové a teplotné vnemy jazyka umožňujú spolu s čuchovými vnemami ešte presnejšiu definíciu a posúvajú ju do mozgu. Dôležité je, aby deti jedli pestrú stravu. Lebo iba vtedy si môžu zušľachťovať svoje chuťové vnímanie.

Bar s džúsmi

Vytlačte z rôznych druhov ovocia a zeleniny malé porcie šťavy. Naplňte každú šťavu do jedného pohárika a odkrojte malý kúsok z príslušného ovocia alebo zeleniny. Dieťa musí ochutnávaním zistiť, aká šťava sa hodí k danému kúsku ovociu alebo zelenine.

Nosovo-jazykový experiment

Experiment pre malých bádateľov. Natrite malé kúsky chleba  rôznymi potravinami, napríklad medom, paštétou, taveným syrom, nutelou a pod. Potom dieťaťu zaviažte oči a kŕmte ho rôznymi kúskami chleba. Malo by si pritom ešte aj držať noštek. Takýmto spôsobom vôbec nie je jednoduché odlíšiť od seba tavený syr a nutelu. Lebo chuť bez čuchu nefunguje úplne stopercentne. 

Deti sa učia tým lepšie, čím viac zmyslov si pritom trénujú: Hry na rozvoj vnímania

6. UDRŽIAVANIE  ROVNOVÁHY

Bez zmyslu pre rovnováhu by sme nevedeli sedieť, stáť ani chodiť. Rovnovážny orgán vo vnútornom uchu neustále informuje mozog o pohyboch nášho tela. Ak ich vie dať do súvislosti s podnetmi z iných zmyslových orgánov, riadi pohyby tak, aby sme udržali balans. Ak sa informácie z rôznych zmyslových orgánov nezhodujú, strácame rovnováhu. To môže viesť k závratom a nevoľnosti. Príkladom je čítanie pri jazde autom. Niektorým ľuďom príde nevoľno, lebo ich oči nedokážu vnímať pohyb. Zmysel pre rovnováhu sa najlepšie trénuje behom, skákaním, lozením a hojdaním sa.

Tanečníci na lane

Nechajte dieťa balansovať podľa jeho ľubovôle: po malom múriku v záhrade, cez kmene stromov, na stoličkách uložených za sebou v obývačke alebo po prázdnych umelohmotných prepravkách otočených naopak.

Lozíme a hojdáme sa

Nasledovné činnosti trénujú zmysel pre rovnováhu: šplhanie po lane alebo švédskej rebrine, jazda na kolobežke, bicykli, státie na jednej nohe a poskakovanie na nej, kotrmelce, hojdanie a pod.

7. REČ

Pozorovateľňa

Posaďte sa doobeda, keď chodia mnohí z domu na nákupy, s deťmi k oknu. Pozorujte spolu ruch na ulici a dávajte neznámym ľuďom veselé mená, napríklad Miška Gombíčková, Peťko Mrkvička a pod. Môžete aj tipovať: Kto býva v tom dome, ktorý je pri ceste k obchodu? Vaše dieťa povie meno, vy vymyslite priezvisko, ktoré sa k nemu rýmuje. Napríklad: Karolína Mandarína, Peter Sveter a pod.

Objavovanie ľudí

Vystrihnite spolu s deťmi zo starých časopisov rôzne postavy s rôznymi výrazmi tváre: usmievajúcich sa alebo smutných, veselých či nahnevaných, ľahostajných alebo vyčerpaných ľudí. Najlepšie bude, ak tieto postavy nalepíte na tvrdý papier, aby boli stabilnejšie. Vymyslite s deťmi týmto ľuďom mená. Potom si každý vyberie jednu postavu a nechá ju rozprávať: Je vydatá/ženatý? Má deti? Aké je jej/jeho povolanie? Aké má záľuby? Cestuje rada/rád – a kam? Aké je jej/jeho obľúbené zviera? A potom sa obe postavy spolu zhovárajú. Takéto rolové hry deti nielen zabavia, ale tiež podporujú ich komunikačné zručnosti.

Jazykolamy

Na veselých jazykolamoch sa dá poriadne zabaviť. Tu sú príklady:

  • Brontosaurus, brontosaurica a brontosauríčatá sa hádajú, ktorí z nich je najbrontosaurovatejší.
  • Kvapka kvapla, klapka klapla.
  • Všetky húsky sa poprekoprcovali po priekope.
  • V našej peci myši pištia, v našej peci psík spí.
  • Išiel pštros s pštrosicou a pštrosíčatami Pštrosou ulicou.

Schôdzka s Pipi Dlhou Pančuchou

Vhupnite na chvíľu do roly obľúbenej rozprávkovej alebo detskej postavy. Nesmiete však vyzradiť do akej. Dieťa musí počas hry pomocou dômyselných otázok zistiť, kto ste. Môžete sa premeniť napríklad na Pipi Dlhú Pančuchu, vodníka, malú čarodejnicu, zbojníka alebo Snehulienku. Takéto hry podporujú myseľ i jazykové schopnosti.

Žiaden hrniec bez pokrievky

Ide o zábavnú slovnú hru, ktorú môžete hrať napríklad po večeri. Jeden hráč začína napríklad so slovami: Žiaden hrniec bez pokrievky. Ďalší hráč pokračuje: Žiaden štetec bez farby. Alebo: Žiadna kefa bez štetín. Alebo: Žiadne auto bez kolies a pod. Koniec je vtedy, ak už nikomu nič viac nenapadá.

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: