Bývalý manžel spáchal samovraždu keď mal syn 6 rokov.Syn vie,že otec zomrel,ale nevie,akým spôsobom.Dnes má 13 rokov,je na svoj vek vyspelý.Ale nie som si istá,či by pochopil,že jeho otec nechcel žiŤ,a ani neviem,ako mu to mám povedať.Mohli by ste mi prosím Vás poradiť?Ďakujem pekne. S pozdravom čitateľka Ľuba

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Keďže sa pýtate, ako máte svojmu synovi povedať, že jeho otec si vzal život sám a neviete, či by to pochopil, možno by bolo vhodné, keby ste na tom popracovali najprv vy. Čo tým myslím: vy niekde máte strach, že ak poviete synovi, čo sa stalo, ako jeho otec odišiel z tohto sveta, a syn to nepochopí, niečo bude nasledovať, nejako sa to bude ďalej vyvíjať, bude to mať nejaké dôsledky alebo dopad. Čo presnejšie to znamená, že by to nepochopil? Čo najhoršie by sa mohlo stať, keby ste synovi povedali, ako to bolo? Aké "scenáre" vás napadajú?
Druhá oblasť by potom bola: v akom veku by to bolo podľa vás vhodnejšie? Čo by mu vo vyššom veku pomohlo, aby danú skutočnosť vedel lepšie uchopiť, aby to pochopil?
Uvedomujem si, že v sebe vnímam silnú tendenciu napísať vám, že by bolo vhodné sa stretnúť so psychológom a podrobnejšie preskúmať vaše vlastné obavy a to, čo s nimi súvisí a zaoberať sa tiež tým, čo vám bráni hovoriť o tom teraz a prečo a aký vek by teda bol vhodný a prečo. (Tá vaša otázka vyzerá na pohľad jednoducho, no odpoveď na ňu je oveľa komplexnejšia a je dôležité, aby ste ju našla vy v sebe, napríklad aj za pomoci psychológa. V prvom rade vy musíte cítiť, vnímať v sebe, že to je dôležité povedať synovi a že to je vhodné povedať teraz alebo o x rokov, napríklad vtedy, keď to budete vnímať ako vhodný čas, vhodnú príležitosť atď.)