Dobry den,
mam 4.rocneho syna, ktory od septembra t.r. navstevuje skolku. Spociatku sa do nej tesil, ale posledne tyzdne tam nechce. Medzi recou nam povedal, ze jeho, ale i ine deti biju dvaja chlapci. Riesili sme to s ucitelkami, vraj na problem upozornili rodicov chlapcov. Minuly tyzden vsak syn povedal: "Dnes som mal dobry den, lebo ma spoluziaci nebili." Opat sa zacal pocikavat, dokonca dnes aj v skolke. (Neviem, ci to spolu suvisi.) Neviem, ake stanovisko zaujat, co synovi poradit. Ale nechcem, aby bol bity, aby jedneho dna "neprevzal" rolu bitkarov a tiez nechcem, aby mal zo skolky traumu. Co mozem v tejto situacii urobit, ako pomoct synovi.
Dakujem.

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Je dôležité, aby dieťa vedelo, že ho nikto biť nesmie a že môže vyjadriť svoj nesúhlas s takým správaním - môže na chlapcov, ktorí ho idú biť alebo bijú, kričať, že sa mu to nepáči, môže sa brániť, môže utekať za pani učiteľkou, ak sa cíti ohrozený alebo ak ho bijú (lepšie pred bitkou). Dieťa by malo vedieť, že to má hneď povedať učiteľke alebo rodičom. Vy by ste si mali byť istí tým, že škôlka vedie deti podobným smerom, že vyžadujú od detí, aby im o násilí povedali, že bitkári sú pod dohľadom viac ako iné deti, že rodičia bitkárov podstúpia kroky, ktoré situáciu vyriešia - napr. navštívia psychológa...
V prípade, že máte syna kam preložiť a situácia v škôlke sa moc nemení, preložte ho do inej škôlky. Prípadne trvajte na tom, aby bitkárov vylúčili zo škôlky, ak rodičia nechcú pracovať na zmene situácie.
Niekedy sa ale osvedčujú celkom opačné riešenia - skamaráťte sa s bitkármi, pozvite ich aj s rodičmi na stretnutie, do parku, na ihrisko, na oslavu... Bližšie vzťahy môžu významne zmeniť aj vzťahy medzi deťmi.