Dobrý deň, mám dcéru, ktorá bude mať v októbri 3 roky, od septembra má začať chodiť do škôlky, no ešte stále máme veľký problém s cikaním a kakaním do nočníka. Na nočník som ju začala dávať od roka a pol, čo bolo zrejme dosť neskoro, no predtým som nemala pocit, že by bola pripravená. Občas sa vyciká do nočníka, ale veľmi málo. V poslednom čase akoby mala nejaký blok, pretože vydrží necikať aj pol dňa, akoby to schválne zadržiavala. A ked už ciká tak to kričí na poslednú chvílu, ked je už neskoro. Nechcem ju nasilu držať na nočníku, ale už neviem ako mám na nu ísť, aby sa začala pekne pýtať na nočník. Asi každú polhodinku sa jej pýtam, či jej netreba cikať alebo kakať, stále mi povie že nie. Plienku jej dávam už iba na noc. Môžte mi poradiť, aké kroky mám ešte podniknúť, pretože si už neviem dať rady. Ďakujem

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Hlavným prvkom v celom tomto procese je trpezlivosť. Dieťa musí byť v prvom rade vyzreté a potom to už ide ako po masle. Keďže vaše dieťa hlási cikanie, hoci ako píšete, na poslednú chvíľu, znamená to, že je na ceste. Už vie, kedy sa mu chce cikať, už vie, že to treba povedať, už to vie čiastočne zadržať. Chce to len trochu času a bude to. Hoci ešte nejaký čas aj tak možno potrvá, kým to bude celkom bez občasného cvrknutia do gatí alebo menších "nehôd", ktoré sa objavujú hlavne vo chvíľach, keď je dieťa niečím zaujaté alebo rozrušené.