dobry den. prave som zistila, ze vcera som polozila otazku nespravnej dospelackej psychologicke. tak este raz , spravne.
mam doma 4 deti. 6-rocneho syna, dvojicky - chlapec, dievca ( 2 roky a 9 mesiacov) a najmladsia dcera ma 1 rok.
miska ( jedno z dvojiciek) sa mi pocikava. oducat sme zacali niekolko mesiacov po 2 rokoch, kedze sme mali doma male babetko. az teraz uz dokazem vsetky deti naozaj vnimat, az nedavno som zacala naozaj stihat. a uvedomila som si, ze miska vlastne nikdy necikala naozaj spravne. vacsinou ked isla na nocnik uz mala cvrknute. zvycajne vecer, ked bola unavena sa komplet pocikala. potom sa to zlepsilo, casto mala cvrknute. a teraz sa vyrazne pokazila. ked ide na nocnik uz ma mokre nohavicky aj teplaky. uz ma skvrnu ako dlan. ked ju prilis ignorujem popri ostatnych detoch pocika sa mi naschval. ked ju ktosi nahneva, zacne plakat a vzapati aj cikat. ked ju volam na nocnik, zachod odmieta tam ist. je velmi tvrdohlava. mam pocit, ze teraz pochopila, ze to jej pocikavanie ma naozaj hneva a mam pocit, ze sa uz pocikava naschval. vcera som jej uz dala naspat plienku. ako mam postupovat aby sa to uz konecne dosledne naucila ? manzel ma chut jej uz za pocikavanie davat na zadok. viem ze je to velmi nepedagogicke a nepsychologicke. uz neviem ako na nu. ked sa zriedkavo spravne vycika, pochvalim ju , zatlieskame ja i ona . ukaze si, ze je jednotka. ale pravdu povediac spravne cikanie je zriedkave. nocnu plienku ma uz asi mesiac suchu. a okrem toho rozprava velmi slabo, povie len par slov. inak sa mi zda byt velmi inteligentna, bystra. vonku sa hrava s 8 rocnymi detmi. je velmi sarmatna, stale usmiata, spolocenska. komunikuje "posunkami".

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Každé dieťa je iné a inak vyzrievajú aj jeho rozličné funkcie. Tak to je aj s cikaním. Možno ešte nevie dobre moč zadržať, ovládať zvierač. Pri nejakom emocionálnom vypätí sa to môže prejaviť práve tak, že sa pociká komplet, pri bežnej situácii len tým, že si viac či menej cvrkne.
Rozhodne netreba na ňu ísť s bitkou. To jej nepomôže ovládať zvierač, len jej to prinesie strach okolo cikania. A to nie je vhodné.
Ak si svrká často, pokojne jej dávajte plienku a ponúkajte ju na nočník. No nerobte žandárku, ak nechce ísť na nočník alebo ak má plienku mokrú. Nikomu tým nepomôžete. A nedávajte jej za príklad niekoho "šikovnejšieho".
Podobné otázky
• Pokakávanie a pocikávanie sa u 6-ročného dieťaťa
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobrý deň,
chcela by som Vás poprosiť o radu, som v koncoch. Máme dve deti, staršieho syna a 6-ročnú dcéru. S dcérou máme problém s pocikávaním cca od 4 rokov. Pocikáva sa občas cez deň, no väčšinou v noci, bez toho, aby si to uvedomovala či už cez deň alebo v noci. Boli sme na nefrologii, tam je všetko ok, na urologii tak isto, nasadili jej Ditropan, zaberal mesiace, no vrátilo sa to. Posledné týždne sa pridružilo aj nočné pokakávanie, niekedy aj 2x za noc. Chodíme s ňou aj k psychologičke, no tá tvrdí, že tam je všetko v poriadku, nevidí tam príčinu, vraví, že to musí byť fyzický problém. Na neurológii nás poslali na magnetickú rezonanciu, všetko je ok. Vraj je to psychika. Nevieme si rady. Dcéra začína byť z toho veľmi nešťastné, nezvláda to ráno... Ako jej pomôcť? Jedni vravia je to psychika, druhí, že nie. Čo ďalej? Veľmi Vás prosím, poraďte.
Ďakujem.
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Niekedy je to psychika, niekedy je príčina telesná, niekedy je ťažké prísť na niečo, čo by sme nazvali príčinou. Možno by ale bolo vhodné pracovať na tom so psychologičkou, lebo to nejako ovplyvňuje váš rodinný život, jej sebavnímanie a sebavedomie atď. bez ohľadu na to, čo je na príčine.
• nočné pomočovanie
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobrý deň, mám problém so synom, ktorý má takmer 11 rokov a stále trpí na nočné pomočovanie. Skúšali sme už všetko možné (lieky, budenie v noci, bylinky, zapisovanie suchých a mokrých nocí) a nič nepomáha. Syn veľmi tvrdo spí, keď mu nedám plienku a pociká sa v noci, nezobudí sa ani na poci vlhka pod sebou, spal by až do rána aj v mokrej posteli. Inak je veľmi inteligentný, v škole sa učí dobre, má kamarátov, nemá nejaké problémy so správaním alebo niečo také. Pocikáva sa od narodenia, nikdy nemal obdobie "sucha". Už ozaj neviem, čo by som vymyslela. Poradíte mi? Ďakujem.
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
V takýchto prípadoch sa najprv zisťuje, či je príčinou pocikávania nejaká telesná odchýlka alebo porucha. Ak sú všetky výsledky negatívne, potom sa môže jednať naozaj "len" o to, že sa chlapec nevie/nie je schopný zobudiť na signály z mechúra, že mu treba cikať a v tom prípade ho treba pravidelne v noci zobudiť a nechať ho vycikať.
Je ešte možné, aby ste chodili do terapie, no tá býva u týchto ťažkostí dlhšia. Niekedy je vhodná aj rodinná psychoterapia.
• Znovu sa pocikava
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobry den, nas Damien ma 28 mesiacov a uz 2 mesiace sa krasne pita cikat aj kakat. Aj pocas spanku ostavala plienka sucha,zobudil sa na to, ze mu treba cikat a pekne sa vypital. Pred Vianocami to zacalo, ked sa zo 3 dni znovu obcas pocikal. Od vtedy sa stala sem tam nehoda, co pred tym ale nebolo. Medzi sviatkami som zacala na 2 tyzdne robit a starali sa o neho stary rodicia a tatino a coraz castejsie pocikaval gate. Teraz robim len cez vikendy a pocikavanie sa zhorsilo. Minuly tyzden sa este obcas vypital, inak som sa ho musela pitat ci mu treba alebo ustriehnut spravny cas na cikanie. POsledne tri dni sa nepita uz vôbec pocikava sa niekolko krat denne. Ked idem von davame mu znovu plienku a dnes sme dali aj cez den doma. Co mame robit? Davat mu plienku, alebo vie, ze tam môze cikat. MNa to stale velmi rozculi a snazim sa mu vyvsvetlit, ze nikto z jeho kamaratov sa uz nepocikava a odlozila som oblubenu hracku, ze ju dostane az ked sa bude znovu pitat.
Je to z toho, ze som zacala robit, chcela som zacat robit na plny uväzopk od marca a dat ho do skôlky, lenze tam deti s plienkami nechcu.
Poradte mi , ako sa mam zachovat, ako reagovat a ci to same prestane?
Dakujem.
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Vaše rozčuľovanie situáciu nezmení k lepšiemu. Pocikávanie môže mať psychický no aj telesný dôvod. Prechladnutie alebo nejaké také ťažkosti, ktoré nemusia byť sprevádzané ďalšími príznakmi - dajte vyšetriť pre istotu moč.
Váš nástup do práce alebo prípadné napätie okolo toho vo vašej rodine môže mať vplyv aj na dieťa.
Pocikávanie ale môže byť aj prejav toho, že syn ešte nie je pripravený na odlúčenie od vás a "plače do gatí".
Plienky mu dávajte, aj kvôli zime a zvýšenej možnosti prechladnutia, keď je mokrý. A rozhodne ho netrestajte a nekarhajte, radšej sa rozprávajte o vašej novej situácii - o vašej práci, o tom, čo vás na nej baví, že vám je za ním smutno, keď ste preč a že prácu máte aj rada a všelijaké podobné veci - samozrejme, primerane jeho veku.
• Je lenivy pytat sa?Dobry den,
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobry den,
Mame doma takmer 3,5 rocneho syna a zhruba od 2 rokov sa snazime ucit aby sa pytal (skusali sme aj od 18 mesiacov ale nejako mu to neslo tak sme ho nenutili), mal obdobia kedy sa mu darilo a pytal sa krasne,ale zrazu prislo obdobie kedy mu vobec nevadilo ze mu cvrklo alebo sa pocikal/pokakal, tak sme nato isli motivacne a za kazde vypytanie sa si mohol vybrat nalepku a sam si ju mohol nalepit na papier ktory bol na ladnicke, vtedy to fungovalo ale potom zase zacal od znova .... a takto sa to stale strieda, kakat sa vypyta sam, ale cikat sa mu nejako nechce. Teraz zacal chodit do skolky a pocikava sa a vobec mu nevadi ze je mokry, bude v tych slipoch dovtedy pokial nato neprideme my alebo pani ucitelky. Kazdy den maju v skolke "nehody" . Kym bol doma, tak som s nim chodila stale cikat, pred jedenim, spinkanim, pred tym ako sme isli von, vtedy sa mu malokedy podarilo pocikat, ale pokial by som ho nedavala tak by sa nepytal sam. Je lenivy pytat sa, alebo mame za tym hladat nieco ine?
Prosim pomozte mi/nam lebo uz sme bezmocni a nevieme ako dalej,
Dakujem
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Do troch rokov približne by dieťa malo zvládnuť byť bez plienok. Každé je ale iné, niektoré sa pýtajú skoro, iné len cikať, ďalšie len kakať atď.
Zhruba do piatich rokov, ak dieťa zvláda aspoň časť sebaobsluhy, sa neodporúča robiť okolo pokakania alebo pocikania nejaký rozruch a chodiť po lekároch či psychológoch. Samozrejme, ak dieťa nejaví známky nejakého ochorenia, ktoré by s tým mohlo súvisieť.
Je teda možné, že váš syn potrebuje ešte nejaký čas, aby bol úplne sebestačný v tejto veci. Možno by ste sa mohli porozprávať s učiteľkami v škôlke, či by mu mohli venovať v tejto veci trochu viac pozornosti a dohliadnuť, aby ičiel v určitých intervaloch cikať.
Rozhodne nie je vhodné dieťa za pocikávanie nejako trestať, hrešiť, nevhodne to komentovať. Narobí to viac zla a nepomôže mu to ani s cikaním, ani v rozvoji sebavedomia, ktoré bude potrebovať celý život.