Moj 21 mesacny syncek, ktory je bol uz cca od 19 mesiacov bez plienok (aj v noci!!), zrazu odmieta chodit na nocnik. Problem je v tom, ze nechce vykonat potrebu ani do plienky, strasne place a zadrziava stolicu aj moc, kym len vladze. Podla toho, co hovori, ma strach, ze sa mu nocnik prevrati. Skusila som podlozku na WC, iny nocnik, objat, pevne drzat, zaujat niecim,.. nic nepomaha, jednoducho si odmieta sadnut... Cikanie sme ako-tak vyriesili, postojacky do lavorika, (do nocnika alebo WC este netrafime), nepaci sa mu to, ale ked uz velmi potrebuje, ide.. S kakanim vsak mame obrovsky problem. Predtym kakal pravidelne kazde rano, teraz raz za dva - tri dni a pritom vidiet, ze to stale potlaca. Sucasne sa zacal bat aj inych veci, ktore mu neprekazali.. Zvuk lietadla, motorovej pily... Vyhyba sa kontaktu s "cudzimi" ludmi - predtym im kyval, aj sa porozpraval.. Tri dni sa nechcel vo vanicke posadit - pred tym by tam bol aj cely den.. Prosim, poradte, ako mu pomoct, som s fantaziou v koncoch.
Vdaka, Svetlana

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Dieťa sa neustále mení. Menia sa jeho schopnosti, mení sa jeho vzťah k ľuďom, v čase sa vyvíja jeho dôvera, strach aj veci, ktorých sa bojí. Sú to často len prechodné fázy, ktoré ako prišli, tak aj odchádzajú.
Existujú stoličky, ktoré majú na sedadle otvor a pod ktoré sa dá vložiť nočník - dieťa bezpečne sedí a robí do nočníka, čo treba. No z prichádzajúcou jarou a teplejšími dňami sa možno budete zabávať cikaním na kmeň stromu či do kríka, večer pred kúpaním môžete cikať do vane (potom ju osprchovať a okúpať sa tak, ako zvyknete).
Môžete sa pokúsiť nechať ho sedieť na nočníku a posadiť sa za neho na zem tak, aby ste mu svojím telom vytvorili akési kresielko, aby sa nemusel báť, že spadne. Môžete sa skúsiť hrať sa na klaunov v cirkuse (mimo vyprázdňovania, len v rámci hry), ktorí si sadajú na nočníky či nízke stoličky a prekopŕcnu sa, zvalia sa zo stoličky na či nočníka na zem a potom vymýšľajú, ako odtiaľ nespadnúť - môžete mu najprv porozprávať, že raz v cirkuse ste videli, že klauni robili to a to a môžete mu to potom predvádzať (jasné, že by ho to malo zaujímať, ak sa bude tváriť, že ste spadli z višne, nechajte to tak a vymyslite príbeh o medvedíkovi alebo jeho obľúbenom zvieratku, ktoré odkiaľsi spadlo, ale potom vymyslelo, ako na to a zavolalo svojho kamaráta alebo svoju mamičku, ktorá sa posadila za neho a bolo vystarané.)