Dobry den pani doktorka. Pisala som Vam asi pred dvomi rokmi o mojej dcerke, ktoru Ste vtedy ohodnotili ako nadpriemerne inteligentnu, teraz ma 4,5 roka, nemam cas sa jej venovat tolko ako kedysi, pretoze mame 14 mesacneho synceka. Iba v kratkosti spomeniem, ze vtedy mala vyse 2 rokov, rozoznavala vsetky odtiene farieb, tvary, pociatala do 20 aj po anglicky, rozpravala uplne cisto v dlhych suvetiach. Teraz sa vyvijame tak, ze pozna vsetky pismena abecedy - velke, zacina rozoznavat aj male, zatial sa jej nejako nedaju spojit slabiky aby precitala slovo, nevie ako na to, ale jednoduche napriklad mama to je v pohode. Ked pise, napise iba spoluhlasky, napriklad martinko napise mrtnk. Vie bez problemov vyslabikovat akekolvek slovo. Vie odcitavat a scitavat do 20, pocitat vie do 100, precita aj vsetky cisla do 100, v skolke je vidiet, ze vacsina deti je daleko daleko za nou, ona uz rozprava ako nejaka profesorka, tym detickam nie je ani rozumiet, co hovoria. Stale ju zaujima ako idu dni, tyzdne, mesiace, ale je to este pre nu tazke pochopit uplne ako to chapeme my dospeli, tak ma velky nastenny kalendar, kde ma mesiace a jednotlive dni, ktore si vyskrtava a vie, aky je den, kolkateho je, kolko dni este pojde do skolky, kedy je vikekend. Znacime si tam aj nejake narodeniny, meniny, prazdniny a dolezite udalosti a ona je rada, ze to ma pod palcom a nic ju neprekvapi. Vsetko si zapamata, staci jej raz povedat a ona si to pamata aj o rok, o dva. Chodi na gymnastiku, trenuje ju reprezentacna trenerka, ktora si vybrala spomedzi 50 dievcat 5, nema problem ist na tyzden na chatu alebo na lyzovacku bez nas rodicov, cez ulicu mame kadernictvo, ide tam v pohode sama, da sa ostrihat, zaplati a ide domov. Vie aj nakupit, ked syncek zaspi v kare a ja cakam pred obchodom. Je na nu spolahnutie, az sa mi niekedy zda, akoby som na nu mala velke naroky oproti ostatnym detom. Ale ja ju beriem ako rovnocennu bytost. Syncek bude asi tiez trochu viac culyi. Ma 14 mesiacov, v kuse nieco blaboce, vysvetluje, len mu zatial nikto nerozumie, napodobnuje vsetky zvieratka, vsetkemu rozumie, povie asi 50 slov. Uvidime. No a k veci. Dcerka je augustova. Mam dilemu, co so skolou. Vzdy som chcela, aby sla do skoly o rok neskor, ved jej nic neutecie, je drobnucka, ma iba 14 kg a 100 cm, tiez by sme si o rok predlzili bezstarostny zivot, lebo to uz su vazne povinnosti. Je vsak velmi neposedna. Nevydrzi ani pri rozpravke ci uz citat alebo v telke, ale to asi preto, ze ju to jednoducho nebavi, stale skace, poskakuje, cupita, aj ked si kresli, stoji pri tom a pocupkava, vyzera ako by sa jej chcelo cikat. Ale zaujimave je, ze minule som sa pozabudla a pozerala som dokument o klinickej smrti a to sedela ako prikovana a velmi ju to zaujalo. Mam pocit, ze ju naozaj tie rozpravky velmi nebavia, co nie je podla mna, dobre. Vie mi pri vsetkom pomoct, skoro vobec sa nehrava, musim jej neustale davat nejake ulohy, aby dala chvilu pokoj, je narocnejsia ako jej mladsi brat. V skolke ju maju za slusne dievcatko, ktore vzdy vsetko splni, pomaha druhym, vzdy sa mozu na nu spolahnut a stale ju chvalia. Ked si ucitelka odskoci, dava pravomoci nasej dcerke. ALe je tu aj druha strana, ked su teraz medzi nou a detmi v skolke take rozdiely, tak aby sa tam nenudila velmi, aby ju to nejako nebrzdilo. Na buduci rok by som chcela ist do pedagogicko psychologickej poradne, ale oni hovorili, ze do skoly pre nadane deti radi odporucia sice nadane dieta ale s nejakym problemom alebo poruchou a dieta cisto nadane, radsej vidia umiestnené v normálnej skole. Co si o tom myslite vy? Da sa na tieto testy v poradni spolahnut? Nerada by som urobila nejaku chybu. Je to rozhodnutie na cely zivot, preto sa o to zaujimam uz teraz. Dakujem za odpoved a zostavam s pozdravom.

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Vždy je to trochu lotéria - myslím rozhodnutie, kedy do školy a do akej. Veľmi totiž záleží od školy a od konkrétnych učiteľov, ktoré budú dieťa učiť.
Keď ale čítam vaše riadky, poradila by som sa na vašom mieste priamo s riaditeľkou školy pre nadané deti, lebo oní tam majú predsalen najviac informácií o tom, aké deti majú, či sú to len deti nadané a s nejakou poruchou alebo aj deti celkom "normálne" a nadané zároveň. A prípadne sa môžete porozprávať aj s riaditeľkou bežnej školy, o ktorej uvažujete ako o jednej z možností a na základe toho si urobte obraz.
Podľa môjho názoru má škola pre nadané deti najmä tú výhodu, že ak sa dieťa celkom "nezmestí" do bežnej predstavy školáka, zvyčajne z toho nerobia problém a hľadajú spôsoby, ako s dieťaťom pracovať. (To v niektorých prípadoch platí aj o učiteľkách v bežnej škole, no zvyčajne to nie je samozrejmosť.)
A testy by vám možno urobili aj v škole pre nadané deti, zvyčajne tam majú svojich odborníkov tiež (prípadne sa s nimi o tom poraďte, verím, že vás správne usmernia).
A držím vám palce - nech sa vám dobre vodí a nech výnimočnosť vašich detí vám je zdrojom radostí, a nie starostí.