Poradňa detského psychológa

1,435 otázok

Na otazky odpovedá psychologicka.

ARCHÍV: Poradňa uzamknutá 

Poznámka: Poradne odborníkov nemôžu v plnom rozsahu nahradiť osobnú návštevu lekára či priamu intervenciu odborníka.

  • kreslenie

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Dobrý deň !
    Môj syn bude mať v decembri 6r. Odmieta kresliť doma aj v škôlke.Nevieme zistiť či vôbec vie nakresliť napr. postavu, neskúsi to a odpovie, že nevie. Vlani nakreslil v škôlke "postavu". Ak aj niečo nakreslí tak sú to krúžky, štvorčeky, čísla....Ako ho prinútiť ku kresleniu, keďže sa blíži zápis do školy a kreslenie ho vôbec nebaví. Najviac ho bavia čísla, hudba.
    Iné problémy s ním nie sú, napriek tomu, že chodíme na logopédiu.

    Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová

    Začnite s ním takmer denne cvičiť. Rozhýbanie kĺbov na rukách je pre rozvoj jemnej motoriky alebo grafomotiriky, ktorá je dôležitá pri kreslení a písaní, veľmi podstatné. Pohyb sa týka všetkých kĺbov na oboch rukách. Začína sa od ramenného, potom sa prejde k lakťu, zápästiu a prstom. Najmä kräživé pohyby na všetky možné strany, striedanie krúživách pohybov, od veľkých pohybov celou rokou po maličké pohyby prstov...
    Kresliť by mal hlavne na veľké papiere a veľkými pohybmi, na celú tú veľkú plochu. Postupne by sa mal papier zmenšovať - môžete mu napríklad po mesiaci kreslenia na veľký formát dať na výber, či chce veľký alebo menší papier...
    Môžete spolu kresliť nejaké plagáty na výzdobu izby alebo celého bytu - on môže robiť veľké pohyby a kresby, vy môžete robiť drobné detaily alebo orámovanie... Fantázii sa medze nekladú.
    Podrobnejšie by vám vedeli poradiť v centrách pedagogicko - psychologického poradenstva a prevencie.

Podobné otázky

  • rec

    , Autor: isis

    Dobry den. Mam doma 3,5 rocnu dceru, ktora uz okolo roka vedela povedat vela slov. Teraz je uplne ukecana, chodi do skolky a co s tyka viet, gramatiky a najma poctu slov nie je problem. Nevie ale spravne vyslovovat niektore hlasky. Napr.pism. s, ako tak sa naucila pism. l a pod. Ked rozprava da sa jej samozrejme uplne rozumiet. Moja otazka smeruje k tym hlaskam, ci sa to postupne upravi samo a mala sa nauci vyslovovat s tak ako sa ma, alebo treba ist k logopedovi. Na dokreslenie hlasku s vyslovuje tak ze ma jazyk medzi zubkami. DAkujem pekne

    Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová

    Výslovnosť u detí vyzrieva zhruba do šiesteho roku. Berie sa to tak, že dieťa v šiestom roku, prípadne pri nástupe do školy (prípadne zápise do školy), by malo už mať reč celkom čistú - výslovnosť, gramatiku.
    Ak by ste sa chceli poradiť s logopédom, chybu neurobíte, no zvyčajne sa takéto jednohláskové "chybičky" upravia bez potreby vonkajšieho zásahu. Ak by sa vám zdalo, že sa práca s jazýčkom nijako nehýbe, že dcérka stále strká jazyk medzi zúbky (napríklad aj o rok), vyhľadajte/ konzultujte s logopédom.

  • kurzy pre deti

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Dobry den.
    Mam 3,5 rocnu dceru a chcem s spytat ci je vhodne alebo potrebne uz od tohto veku prihlasovat deti do roznych jazykovych, tanecnych a inych kurzov? mam pocit ze vsetci v mojom okoli prihlasili deti na anglictinu, nemcinu a pod. Doma ich laduju citanim pismenok a pod. Mne sa to zda dost skoro. Sama som povodne pedagog a nechcem napr. zlym didaktickym postupom pri uceni urobit chyby, ktore sa neskor v skolkom veku mozu prejavit ako dost negativne. Taktiez sa mi nezda ci zatazovat stresom z ucenia uz taketo male deticky. Ja viem ze mamicky oponuju ze je to hravou formou. Ale je to uz cielavedome vzdelavanie a na to maju tieto deti este cas. Na druhej stane nechcem aby moja mala v niecom zaostavala. Poradite mi co je najvhodnejsie?

    Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová

    V tomto veku je najvhodnejšie podporovať deti v tom, čo rady robia, teda ak majú veľký záujem o kreslenie alebo angličtinu a súhlasia s krúžkom, tanečnou školou a podobne, je fajn dieťa podporiť a zapísať ho. Dieťa by rozhodne nemalo byť preťažované, každý deň absolvovať nejaké krúžky, kurzy atď. Malo by mať dostatok času na voľnú hru, pohyb vonku na čerstvom vzduchu, hry s deťmi na ihrisku alebo inde, pestovanie rodinných vzťahov atď.
    Riaďte sa svojím inštinktom a tým, čo vám dcéra dáva najavo, o čo má záujem.

  • Nepokojne dieta

    , Autor: danka-g

    Dobry den. Prosim vas o radu. Mam 19 mesacneho synceka, ktory je velmi bystry, vsimavy, nic mu neujde. Je vsak velmi nepokojny. A to hlavne doma, malokedy sa s niecim dlhodobo zahra. len lieta od jednej hracky k druhej a vsetko rozhadzuje. velmi ma to trapi, pretoze je pre mna niekedy velmi tazke ho nieco naucit. vezicku z kociek nepostavil este ani raz, neobsedi mi ani na kolenach, ked citame knihu, nedovoli mi viest svoje rucicky, napr.ked ho chcem naucit nieco kreslit.vonku je celkom iny, pokojnejsi: lieta si hore-dole, zbiera listocky, kamienky, hlada slimaky, mravceky...
    Este nerozprava len zakladne slova, ale rozumie skoro vsetko. vie si napr.bez problemov popratat svoje hracky.
    a este sa chcem opytat na mnozstvo spanku u takto malych deti. vstavame okolo 8.00, poobede nechce spat. nakoniec zaspi okolo 14.00-14.30 na 1.5 hod a vecer okolo 20.30-21.00 .Staci mu to?
    dakujem vam velmi pekne za rady.

    Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová

    Mnohé deti v tomto veku sú najviac zamerané na pohyb a to je to hlavné, čo potrebujú. Úlohou rodičov je dieťaťu zabezpečiť dostatok pohybu, lebo aj pohybom sa dieťa učí a rozvíja svoje schopnosti. Aj tie, ktoré s tým zdanlivo nesúvisia. Napríklad zbieraním drobných vecí si dieťa cvičí uchopovanie, manipuláciu s malými predmetmi a rozvíja si jemnú motoriku.
    Samozrejme, že je vhodné rozvíjať ich aj inak - kreslením, maľovaním, strihaním atď. No vždy by malo byť najmä v tomto malom veku dôležité, aby dieťa cítilo radosť z danej činnosti, malo chuť to robiť. Napríklad kreslenie a maľovanie netreba s deťmi cvičiť tak, že mu vedieme ruku, ale treba dať dieťaťu priestor na voľnú tvorbu. Dieťa si tým aj tak cvičí jemnú motoriku a postupne sa jeho výtvory začnú uberať želaným smerom. V tomto veku by si dieťa malo dopriať hlavne čmáranie, maľovanie prstami (netoxickými farbami) na veľké formáty papiera, pričom zapojí do činnosti hlavne veľké kĺby - rameno, lakeť. Až neskôr s rozvojom motoriky malých kĺbov začne viac využívať ceruzky, štetce a podobne.

    Dostatok spánku zistíte jednoducho - dieťa je odpočinuté, živé, aktívne. V tomto veku by 12-14 hodín spánku malo byť dostatočné množstvo.

  • dieta sa sprava inac ako ine deti

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Pani doktorka,chcem sa s vami poradit o tomto-nas chlapcek bude mat dva a pol roka-podla nasho pozorovania sa chova inak ako ostane deti-ak je v spolocnosti viacerych deti,tak sa nezapaja do ich cinnosti-neprida sa-ak oni,povedzme tancuju,tak on beha ako divi a nechce sa dat nasmerovat-tvari sa akoby nas nevnimal,ale my vieme,ze ma postreh aj reaguje na veci okolo,ale malokedy,ked ho my o to poziadame-tiez malo rozprava-nechce sadat na nocnik.Ma take fazovite obdobia zaujmu-teraz prave kreslenie-z hraciek ma rad auta-stavebnice ignoruje.Inak je bystry a vesely,len nechce robit to co ostatni.Mame sa bat?

    Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová

    Nemusí to znamenať nič mimoriadne, no takto na diaľku to treba brať ako orientačné vyjadrenie. Deti v tomto veku ešte nemusia chcieť spolupracovať s ostatnými deťmi, ešte sa to len začnú učiť cca v troch rokoch, teda v škôlkárskom veku. Takže aj to môže byť dôvod, prečo je akoby nezávislý od toho, čo robia iné deti okolo neho. Počkajte, ako sa bude situácia meniť, keď bude v škôlke, či bude schopný sa postupne zaradiť, nadväzovať vzťahy, učiť sa sociálne pravidlá...

  • Predškolák

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Môj syn má 5 rokov, chcem sa spýtať, či ho mám pripravovať do školy, či mu mám dávať písať písmena, čísla, alebo čiarky, pretože kreslí len autá, omalovánky sa mu moc nechcú malovať. Takže neviem ako s ním pocvičiť to kreslenie. Ďakujem za odpoveď.

    Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová

    Kreslenie je dôležité, lebo od toho sa odvíja písanie. Najmä kruhy, oblúky, vlnovky...
    Treba ale začínať od veľkých papierov (ako je pol baliaceho alebo aj celý), kde dieťa môže robiť pohyby celou rukou a hýbe najmä ramenným kĺbom. Neskôr je fajn postupne zmenšovať veľkosť papiera, aby sa precvičoval lakťový kĺb, potom zápästie a drobné kĺbiky prstov. Aj pred písaním je dobré pár minút cvičiť všetky kĺby od ramenného až po maličké - krúženie dopredu, dozadu, jedna ruka dopredu, druhá dozadu (ak to ide), navliekanie veľkých korálok, strihanie...