Poradňa detského psychológa

1,435 otázok

Na otazky odpovedá psychologicka.

ARCHÍV: Poradňa uzamknutá 

Poznámka: Poradne odborníkov nemôžu v plnom rozsahu nahradiť osobnú návštevu lekára či priamu intervenciu odborníka.

  • Hracky

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Dobry den, chcela by som sa opytat ci moze vela hraciek zle vplyvat na dieta. Nas maly syncek ma 4 mesiace. Dostal velke mnozstvo roznych hraciek od nasej znamej a ja som rozmyslala ci to nebude mat zly vplyv na neho ze ma az take mnozstvo hraciek, ze ci by som mu ich nemala davat postupne. Nechcem aby sme ho vychovali tak, ze si nebude vazit ze nieco ma...neviem ci som to spravne napisala, ale prosim Vas skuste mi poradit. Dakujem

    Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová

    Pre dieťa môže byť veľké množstvo hračiek aj nevhodné, pretože príliš veľa podnetov môže oslabiť záujem skúmať ich a spôsobuje tiež preťaženie dieťaťa. Je fajn, ak mu ich budete obmieňať alebo mu občas nejakú vymeníte, prípadne tie, čo ho nezaujmú, odložíte a ponúknete mu ich neskôr.

Podobné otázky

  • 2-rocne dieta

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Dobry den,

    chcem sa opytat ohl. mojej 2-rocnej dcery.
    Uz 10 dni chodi do MS, v triede je medzi 2,5-4-rocnymi detmi. Ucitelka zhodnotila, ze ma oneskoreny vyvin. Chcem sa opytat na Vas nazor.
    Dcerka je velmi vnimava. chodi od 12 m., hruba motorika perfektna, preliezky, hojdacky, smykalky, odrazadlo.. bez problemov. Ukazuje prstom, zdiela pozornost, krmi babiky, stavia kocky, puzzle velmi nemusi, prezera knizky, carbe farbickou (uchop je este slabsi), vklada predmety, upratuje.... vsetko komentuje svojou recou, aktivne ovlada asi 10 slov (mama, tata, haha - havo, kaka - katka, ajoj, nam...). Napodobnuje cinnosti perfektne, slova menej. Aktivne a s uspechom oducame od plienok. Dcera sa v skolke bez problemov aklimatizovala, spapa tam viac ako doma, spi 2,5 hod., medzi deti sa tesi. Ucitelkam vadi, ze sa nevie skoordinovat na dvore, tj. hrat sa na jednom mieste, ale beha z preliezky na preliezky, tiez im vadilo, ze za mnou neplace (v cudz. prostredi, ak ma vela podnetov = hracky, deti - nema problem).
    Zda sa Vam jej vyvoj na 24 mesiacov skutocne oneskoreny? Mame uz teraz vyhladat logopeda, ak rec napreduje pomalsie? Dakujem!

    Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová

    Nuž neviem, ale čakať od dvojročného dieťaťa, že sa bude hrať na jednom mieste, to je trochu naivné... To, čo deti v tomto aj vyššom veku potrebujú najviac, je pohyb, pohyb a pohyb. Preto aj chodia von na dvor, aby sa vybehali, vyskákali, vypreliezali...
    Ale k vašej otázke: myslím, že podľa vášho popisu sa vaše dieťa vyvíja normálne. Ak chcete mať úplnu istotu, poraďte sa o tom s vašou detskou lekárkou/lekárom, ktorá vaše dieťa pozná od narodenia, pozná iné deti, vie povedať, či to je v norme - aj rečový vývin. O reči sa môžete porozprávať s logopédom/logopedičkou, ale tiež skôr len pre istotu.

  • je je hyperaktivita ?

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Dobrý deň. Moja dcéra mala teraz 2 roky ale už od roka je taká pomrvená a robí veci ktoré by nemala. Aj ked ju napomeniem ona to robí znova, keď sa vyvadím začne plakať. Neviem čo mám s ňou robiť, lebo robí veci ktoré sú pre ňu nebezpečné a nedá si to stále vysvetliť. Napr. postavila sa do okna a chcela skočiť na balkón, alebo sa vyškriabala na šmýkačku a chcela skočiť dole, nedávno 3x po sebe vyskočila z postieľky a zakaždým si ublížila a plakala no napriek tomu to spravila 3x a to asi behom 30 minút. Chcem sa opýtať či to je normálne, veď dieťa v dvoch rokoch si už musí uvedomovať že si ublíži. Alebo robí aj také veci že si dá dole plienku a vykaká sa na zem, do postielky, do skrine a potom so svojou stolicou natierala izbu a hračky, toto spravila tiež 3x. Prosím poraďte mi čo mám s ňou robiť , lebo ja už neviem čo ďalej. ďakujem

    Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová

    Najhlavnejšie je dávať na ňu pozor, keďže viete, že je takáto, že nevie odhadnúť nebezpečenstvo, že si nedáva na seba dostatočnú pozor sama, prípadne že má rôzne iné tvorivé nápady. Nemala by byť bez dozoru, ani chvíľu.
    A možno potrebuje len trochu viac času, aby si veci uvedomila - píšete, že tri razy skočila z postieľky, tri razy kakala, kam nemala...a až potom s tým prestala. To je predsa dobrá správa, že prestala "už po troch razoch". Naozaj sú deti, ktoré skúšajú veci dovtedy, kým si vážnejšie neublížia. No zároveň chápem, že máte o ňu strach, obávate sa, aby si neublížila, nezranila sa.

  • dlhy den

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Dobry, vecer,
    mam syna vo veku 1,9mesiacov. Ked je vonku pekne, tak sme stale vonku, obzerame chrobaciky, mravce, vozime sa na motorke, behame, skratka je nam fajn. Horsie je to s uprsanym dnom, ked musime byt doma. Myslim si /ako kazda matka dufa/, ze je sikovny /pozna vsetky casti ludskeho tela a ich ukaze, pozna chrobaky hmyz, napodobni vsetky zvierata aj ZOO, zaujima ho skorpion, pozna velke a male veci, kocky koleca vklada do srpavnych tvarov./ Rozprava zakladne slova.Ked chcem, aby rozpraval a on nema naladu nerozprava, radsej si najde sposob ako mi to ukaze:napr: pozerali sme knizku, kde bolo hasicske auto ako taha rozbite auto--tak hukal a tahal ma za tricko atd...vzdy si najde sposob ako mi to povie, lebo vie, ze ja ho pochopim a nechce rozpravat, ale povie mama tato, bež, nono, dost,,, Ako ho mam zaujat doma, co mam s nim este robit, ked prsi, lebo ak ho nezaujmem, tak len mrnci, je mrzuty, zly, potom hadze kracky o zem a telka ho nebavi. Minule som uz s nim malovala, plastelina, pozerame knizky, obrazky, kreslime, vkladame stavebnice, lego ho nebavi..vsetko len na 2minuty a dost.Ako ho zaujat a rozvijat trpezlivost, aby nebil psa, nehadzal hracky o zem, nezuril,nehadzal sa o zem ako mam reagovat a spravne zakrocit. Ked sa okolo neho vrtim cely den, tak vecer doslpva padam a som zuriva, vycerpana. Som na neho sama a to mysim doslovne!!!! Dakujem

    Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová

    Ak máte možnosť, využite upršané dni na návštevu materského centra, plavárne, niekde sú aj cvičenia alebo tance pre matky s batoľatami... Niekedy je fajn vymyslieť nejaké pohybové aktivity aj doma, nejakú primeranú prekážkovú dráhu, hádzanie penovej loptičky a jej chytanie do sitka, stavanie bunkra z matracov... Inokedy deti zabaví vnútorný stan, v ktorom sa vedia vyblázniť - chodia dnu a von, zatvárajú a otvárajú vchody, dá sa k nim pridať aj tunel, ktorým sa dá loziť...

    A dôležitá vec tiež je, aby ste hľadali spôsoby, ako by ste si aj vy mohli vydýchnuť - dať ho na hodinku kamarátke s rovnako starým dieťaťom, potom si zobrať inokedy na hodinku aj jej dieťa alebo požiadať niekedy o pomoc starých rodičov, súrodencov (môžu prísť na návštevu alebo vy a mať trochu iný deň ako zvyčajne.

  • Kedy a či navštíviť psychológa?

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Dobrý deň p.Ing.,Mgr.,
    som rada,že opäť funguje Vaša poradňa, nakoľko ste mi už niekoľkokrát dobre poradili a usmernili vo výchove :-)
    Vopred sa ospravedňujem, nakoľko Vám položím asi viacero otázok.
    Mám 4r syna. Od malička sa "javí" ako nadpriemerne inteligentný (neviem,či sa táto "diagnóza" týka jeho,ale lepší termín ma nenapadá). Rozprávať začall skôr,ako chodil, 15m poznal farby,značky všetkcý aút, 2r. poznal abecedu a písmená,počítal do 20, 3. vedel čítať, vedel počítať anglicky,nemecky, ako 4r.píše, číta na úrovni prváka-druháka, pozná asi 60 štátov sveta s hlav.mestami,počíta viac ako do sto,číta 3 cif.čísla,zvldáda slušne jednoduché počty (+, -) do 20.
    S manželom sa zamýšľame, kam na ZŠ po škôlke a zvažujeme možnosť školy pre "nadané" deti v Prievidzi.Takže moja otázka znie, či zvažovať túto možnosť,alebo radšej dieťa enchaj chodiť do "bežbej školy" a ak áno,kedy je vhodné ísť s ním na psychol.testy.
    Čo sa týka jeho sociálnych vzťahov, je to "vlk-samotár"..Nástup do školky preplakal pol roka, aj po roku tam nechodí rád,o školke nerád rozpráva, na otázku o kamarátoch vždy povie to isté jedno-max.2 mená spolužiakov. *Povie,že do škôlky chodiť nechce a nechodí tam rád, pritom ostatné deti ho asi majú radi,lebo keď sa stertneme, zdravia ho,rodičia mi hovoria, že o ňom rozprávajú doma a pod.,on nerozprávao nikom.
    2.otázka sa týka jeho výchovy:
    Je veľmi tvrdohlavý. Dokáže sa sa mnou o nezmyselnej banalite vyjednávať nekonečné minúty, až častokrát stratím nervy,čo ma následne mrzí, skončí to krikom,alebo jednou po zadku.
    Banalitou myslím napr.ak niečo rozleje, chcem,aby to utrel. Keď narozhadzuje hračky, chcem,aby si upratal.On dokáže vyjednávať, až včera som,nakoľko ma odignoroval, nahádzala hračky do vreca a išla "akože" vyhodiť...starkej potom povedal,že keby sa narodil jej, mal by lepšiu maminu.
    Pritom je na nás dosť fixovaný,nerád chodí od nás,max.kustarkej,aj to po prehováraní.
    Prepáčte sa rozsiahlu otázku,ale chystám sa Vám napísať už dávno,tak sa mi toho nazbieralo viac :-)
    Veľmi pekne vopred ďakujem za Váš čas a odpoveď.
    Pekný deň.
    Martina

    Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová

    Myslím, že sa môžete informovať buď priamo na škole pre intelektovo nadané deti alebo v centre pedagogicko - psychologického poradenstva a prevencie, ako je to s predčasným zaškolením, kedy treba ísť na testy a určenie školskej zrelosti. (Školská zrelosť totiž zahŕňa aj sociálnu úroveň dieťaťa, schopnosť dieťaťa byť bez matky, rešpektovať inú autoritu atď.)

    Čo sa týka vyjednávania, niekedy je fajn Dať dieťaťu na výber: upraceš si hračky sám alebo ich upraceme spolu? Alebo je vhodné spýtať sa, či teda hračky uprace alebo nie a ak odpovie nie, uplatníme dôsledok (napr. ich upraceme my a odložíme ich na ten deň do skrine, aby k nim dieťa nemalo voľný prístup). Pointa pri uplatňovaní dôsledkov ale je, že nemajú byť uplatňované v hneve, ale skôr s postojom, že nás mrzí, že musíme urobiť také niečo nepopulárne a dať hračky do skrine, hoci sa dieťa s nimi tak rado hrá, ale pravidlá sú tiež dôležité. A dôsledok by mal vždy súvisieť s daným priestupkom alebo by malo byť dopredu známe, aké dôsledky nasledujú po akom porušení, teda dieťa by malo vedieť, aké sú pravidlá a aké sú dôsledky, čo teda riskuje porušením pravidla.

  • ako zabaviť 4 mesačné dieťa?

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Dobrý deň, mám synčeka kt. bude mať o týždeň 4 mesiace(jeho gestačný vek je však o 3 týždne nižší pre predčasný pôrod a ťažkú hypotrofiu). Na poradni rizikových detí pred mesiacom bol záver že psychomotorický vývoj je v poriadku.
    Malý je od 3 mesiaca odmieta ležať. pokúša sa sedieť(v čom ho veľmi nechceme podporovať,aby si neničil chrbticu)ale strašne vyvádza ak nesedí,alebo nie je v vzpriamenej polohe-na rukách(čo sa však tiež nedá stále).na brušku sa mu tiež nepáči. chvíľku ho zabaví hrazdička s hračkami a kresielko v kt. sa tiež hrá na hrazdičke. myslím,že sa nudí.
    aký typ hračky by bol pre ňho vhodný? neradi by sme ho zahŕňali množstvom vecí, kt. by ho nebavili.taktiež si neustále vyžaduje prítomnosť buď mňa, babky alebo tatina, a "rozpráva", vydrží aj pol hodinu. to samozrejme robíme radi,ale predsa je potrebná aj starostlivosť o domácnosť a pod. ako zabaviť tak malé dieťa aby vydržal aspom hodinku sa sám hrať?nikdy som sa s tým ešte nestretla, stále si potrebuje obzerať nové veci, chodiť z izby do izby,rozprávať a pod.tiež ma znepokojuje že funguje iba v dvoch polohách-plač a hnev, smeje sa len výnimočne...obávame sa hyperaktivity(aj pre jeho predpôrodnú hypotrofiu). cez deň nespí skoro vôbec,max. 15minút, sme už dosť vyčerpaní...ďakujem.

    Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová

    Pre mnohé deti je najlepšou "hračkou" nejaký človek, najlepšie mama alebo niekto blízky. Iné hračky sú viac menej len vecou toho, ako dieťa na ne zareaguje, či to bude niečo, čo ho zaujme alebo nie. Hračky potom viac prichádzajú do úvahy o niečo neskôr, keď dieťa hračku už udrží, trafí do pusy, potom trénuje púšťanie hračky z ruky atď. A neskôr sú to zase hračky - tvary, ktoré dieťa vkladá do rovnakých otvorov, kolieska, ktoré navlieka, tĺčiky, ktorými zatĺka paličky atď atď.
    Očakávať, že sa dieťa v tomto veku zahrá samo hodinu... na to asi môžete zabudnúť. Dieťa v tomto veku sa zahrá len chvíľku, ak ho niekto alebo niečo zaujme. Zvyčajne ale pri nejakom človeku vydrží oveľa dlhšie ako s hračkou.