Dobry den,
chcela by som sa Vas opytat na spravanie mojho takmer 19-mesacneho syna. Od malicka berie vsetko do ust. Vsetko ochutnava. Zbiera zo zeme spinky, je papier, miktrotenove sacky a najma ohryza plysakov a chlpate deky. Vyhryzne poriadny kus chlpov a potom to zuzle v ustach. Preco to robi? Myslela som si, ze ho to casom prejde, ale stale som sa nedockala. Samozrejme sa mu v tom snazim zabranit odlozenim danej veci alebo odnesenim dietata do inej miestnosti, ale musim nanho davat velky pozor, aby stale nieco nejedle nepapal. Je to normalne? Je to moje prve dieta a neviem posudit, ci sa jedna o nieco vazne, alebo nie. Dieta je v pohode, nema ziadne vacsie stresy.
Vopred dakujem za odpoved!

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Nuž, je to normálne. Ústa sú pre dieťa od narodenia najdôležitejším poznávacím "orgánom". Cez svoje ústa spoznáva svet. Je to badateľné od prvých chvíľ po narodení (a ešte aj pred narodením, kedy ešte v tele matky cumle svoj palec, chutná plodovú vodu), kedy hľadá najmä prsník, no žužle si aj prsty, vie si napchať do pusy pästičku a keď vie chytiť niečo do ruky, zvyčajne prvá cesta vedie do úst. Pokračuje to takto pomerne dlhý čas a postupne sa to okolo druhého roku vytráca a dieťa začne uprednostňovať iné poznávacie spôsoby.
Samozrejme je potrebné dohliadať na dieťa, aby nezjedlo niečo, čo nemá alebo aby do úst nevkladalo predmety, ktoré sú nebezpečné.