Moj skoro 17mesacny syn,stale kojeny,je na mna velmi naviazany.Zijem v zahranici a tak je so mnou skoro stale sam,otec chodi domov az vecer.Napriek tomu,ze chodime medzi ludi,som to len ja,kto sa mu venuje aktivne cely den,ani svokra uz nevladze,takze ak aj pridem k nej na navstevu,beham za nim vlastne stale len ja..Myslim,ze z toho prameni jeho velka naviazanost na mna.Aj ze kojim stale.Momentalne sme doma,na Slovensku,ale aj tu je rovnaky,nechce sa odo mna odlepit,napriek tomu,ze doma je aj sestra a mama,ktore mi planovali pomahat v jeho opatere,ale ani za svet nechce s nimi byt.V praxi to vyzera tak,ze nemozem nic spravit,ist k zubarovi,ist si kupit nieco na seba..To ale myslim,ze casom prejde,nakolko sme doma len dva tyzdne,tak myslim,ze casom si zvykne na nich.Chcem sa spytat,kde robim chyby,pretoze urcite ich robim,inac nie je mozne,ze maly je nervozny tak ako je.Nechce poriadne jest,vyzaduje si kojenie prakticky stale a prve normalne jedlo zje okolo piatej poobede,niekedy aj neskor,o osmej.Dovtedy je sice strasne nervozny,ja to pripisujem tomu,ze je hladny,ale ani za svet nechce jest,nech mu predkladam,co chcem,maximalne si da jednu dve lyzicky a potom chce byt nakojeny.Takto to je s nim cely cas,co zijem vonku,ale tam predsa len poobede to dozenie to jedenie a je schopny zjest aj 5 davok jedal za poobedie,to znamena,akoby jedol ranajky desiatu obed olovrant veceru,len to zje za poobedie a doobeda chce byt len kojeny ,aj to len rano a pred spankom obedovym.Tu viac menej vkuse potrebuje mat prso v ustach.Cim to je,ze by nove prostredie?Ma 17mesiacov,ale v noci sa stale budi casto na kojenie,aj ked momentalne je to uz len asi 2-3krat,to ma vobec nezatazuje.Ale horsie je to cez den,nakolko jednak je na mne velmi zavisly a potom neje poriadne a je z toho nervozny-z hladu-predpokladam,pretoze ked je najedeny,je to usmievave dieta.Som z toho dost nestastna,jednak potrebuje radu ako ukoncit bez traumy kojenie,pretoze by som mala aj nastupit do prace od maja,kedy sa vratim do Talianska a dalej by mal nastupit do skolky,pretoze je velmi aktivny a neda sa pri nom prakticky nic ine robit,len venovat sa jemu,nemozem upratat,varit dlhsie ako pol hodinku-to je maximum co vydrzi sediet,ked mu zapnem rozpravku,aby som mohla navarit alebo umyt riad..Vynucuje si pozornost,beha po bzte,mame tam schody zabezpecene zabradlim,aby tam nemohol chodit,tak tym myka trasie,dokym nespadne alebo to nevztrhne a neotvori,place,je nervozny,clovek sa mu musi stale venovat.Ked som na navsteve u zamych s malymi detmi podobneho veku,pekne sa hraju so stavebnicou samy,mama vari aj dve hodiny,upratuje,pripadne dieta pozera televiyor aj hodinu,ale v kazdom pripade sa samo hra.Moj maly sa po kratkom case zacne nudit a dava to patricne nerovzne najavo,az dokym sa neoblecieme a nejdeme von,tam sa zas ukludni,potrebuje velmi vela stimulov a to uz od malicka,este ked bol uplne malicky a len lezal,bolo ho treba vodit po obchodoch,kde pozeral na veci atd,pretoze velmi rychlo sa zacal nudit.V praxi to znamena,ze sme cely den vonku,chodime domov len spat,pretoze mame maly byt a on sa tam nudi a s hrackami-ma ich vela-sa nehra,napriek tomu,ze sa mu snazim kupovat hracky tvorive,skladacky,kocky,fixky,hovoriaci psik,rozne drevene jednoduche skladacky,auticka...od vymzslu sveta.Je to mozne,ze dieta moze byt taketo aktivne,ze jeden je z toho uplne vystaveny,najma ak som sama na neho a na moje potreby vobec neostava cas.Maly sa budi okolo 9 rano a chodi spavat aj o 1 v noci,niekedy skor,niekedy aj ovela neskor.Cez den spi tak hodinu dve a to maximalne do 16tej,keby som ho zobudila neskor,tak je zas celu noc hore.Dalsia moja otazka,vidavam deti podobneho veku ako moj syn,ako kracaju pekne za rodicmi,pripadne sa drzia maminej alebo otcovej ruky a ti ich vedu.To tiez len pozeram,ako je to mozne.Jednak moj syn ma nenasleduje,behal by najradsej opacnym smerom a vsade inde len nie smerom za mnou a ze by som ho viedla za ruku,to tiez mozem len snivat,nenecha sa viest,nechce.Je to normalne?Pride to neskor vekom?Kedy asI?Prosim vas o odpovede aj ohladom kojenia.Myslite,ze najlepsie je prestat tak,ze si dat predpisat tabletky na zastavenie tvorby mlieka s tym,ye ked by chcel cuckat,tak by dostal,len ked by nic netieklo,tak snad by zacal postupne jest poriadne ako ine deti-ranajky ,desiatu,obed,olovrant,veceru?Ako prestat tak,aby z toho nebola prnho trauma?Ja som z tych matiek,ktore sa nedokazu pozerat ako ich dieta place,trha mi to srdce,neviem,ci by som vedela odolat jeho zalostnemu placu ked by chcel byt nakojeny,z toho dovodu ma napadla ta myslienka s liekmi na zastavenie tvorby mlieka.Je to dobry napad?Dakujem Vam vopred za odpovede

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Vaša otázka je naozaj veľmi komplexná, tak sa pokúsim odpovedať aspoň na väčšinu oblastí, ktorých sa týka.
Najbezbolestnejší spôsob ako prestať dieťa kojiť je počkať, kým samo prestane chcieť. To však môže trvať "celú večnosť" (sú vraj ale matky, pre ktoré je prirodzené kojiť dieťa aj do piatich či šiestich rokov). Ak chcete prestať, sú určite mnohé varianty, buď obmedzovať počet kojení za 24 hodín postupne napríklad po troch dňoch alebo po týždni vždy o jedno kojenie. Alebo jednorázovo - v jeden deň ukončiť kojenie úplne a prsník nahradiť cumlíkom na upokojovanie a fľašou na pitie, čo chce samozrejme dosť pevné rozhodnutie a pevné nervy, pretože to nie je koniec kojenia len pre dieťa, ale aj pre matku.
Možno ešte pred odstavením dieťaťa by ste mohli zmeniť režim jedenia - ráno mlieko z prsníka a ostatné jedlá už len "normálne" a večer mlieko z prsníka. Prípadne prejsť na mlieko z fľaše a bežné detské jedlá.
A možno riešením bude, keď sa konečne vyberiete k zubárovi alebo na nákup vecí pre seba alebo sa len prejsť či stretnúť so známymi bez neho. Tento krok totiž vyžaduje aj vašu pripravenosť posunúť sa ďalej a opustiť kojenie a dieťa to vníma a môže ho to podporiť v jeho napredovaní. Takže skúste začať so sebou. Nájdite si niekoho, kto vás v tom podporí a podrží. Držím vám palce.