Dobrý deň,
Chcela by som sa poradiť...
Máme doma 2 dievčatka, jednu 3,5 ročnú a jednu 4 mesačnú s ktorou som doma na materskej dovolenke.
Staršia dcérka chodí do škôlky, nastúpila v septembri, kedy boli lepšie a horšie dní... Potom prišli nejaké zdravotné problémy, tak bola 4 mesiace doma. Vtedy sme ešte nemali druhú dcérku, manžel však bol vtedy vážne chorý a dlhú dobu strávil v nemocnici.
V januári sa nám narodila druhá dcéra, staršia neprejavovala žiadne žiarlivostne scény, správala sa aj správa ku sestre pekne.
V januári nastúpila opäť do školky, všetko bolo v poriadku, potom sa škôlky zatvorili a dcéra bola zasa doma.
A tu sa začína náš problém... Dcéra odmieta chodiť do škôlky, robí hrozne scény, plače, kričí, dupe....
Nepomáha utišovanie, objatie, motivačné darčeky (výlet, nosenie na konikoch, pripadne sladkosť).
V škôlke sa jej podľa slov pani učiteľky nič zlé nestalo.
Vraj ju spolužiak pri hre buchol do chrbta, nič viac.
Tiež povedala, že cca po 20min sa v škôlke upokojí a zapája sa do aktivít.
Keď po ňu prídeme je usmiata a sama povie, že už plakať nebude... A ráno je to vždy to isté a máme pocit, že sa to stupňuje.
Dcéra v škôlke má jednu obľúbenu pani učiteľku a druhú moc nie.
Neviem či ju mám odhlásiť, alebo požiadať o zmenu triedy....
Občas aj doma spustí scénu napríklad, keď sa nechce umyť....
Neviem čo sa v nej odohráva a ako jej pomôcť

Odpovedá: Hrčková & Kundrát
Dobrý deň,
podľa Vášho popisu, rozumiem, že dcéra do škôlky chodí a aj ju tam dostanete, iba ráno je to s ňou ťažké, pretože veľmi jasne dáva najavo nevôľu. Počas škôlky máte referenciu, že je spokojná a aj ju ako spokojnú zo škôlky vyberáte.
Tak ako ste popisovali situáciu z posledného roku, stalo sa toho veľa (chorý manžel, narodenie sestry a protipandemické opatrenia), čiže si dcéra nestihla zažiť pravidelnosť a po každom výkyve je prirodzené, že sa ťažšie vracia do rutiny, ktorú si Vaša dcéra ešte ani nestihla vypestovať. Navrhovala by som Vám poskytnúť dcére pravidelný rituál, ktorý by jej umocňoval pocit bezpečia a istoty. Napr. večerné masáže; pravidelné hry, kde sa venujete iba jej. Nemusí ísť o dlhé aktivity. Možno jedna aktivita do pol hodiny raz za týždeň a kratučké "rituáliky" pred spaním. Skúste porozmýšľať v čom máte s dcérou podobné záľuby, aby ste si spoločný čas užili. Ak by ste mali záujem a kapacitu o odbornejší prístup, mohla by Vám pomôcť filiálna terapia (rozvoj rodičovských zručností).
Na otázku či máte dcéru odhlásiť zo škôlky sú možné rôzne odpovede. Chcete aby tam chodila? Chcete ju mať doma? Obe možnosti sú v poriadku, ide o to, čo potrebujete a čo vyhovuje Vám a Vašej rodinnej situácii. Ak si zvolíte škôlku, dcéru rešpektujte v jej pocitoch (nechuť ísť do škôlky) a zároveň škôlku môžete dať ako pravidlo (počas týždňa sa chodí do škôlky). Ráno skúste čo najviac ignorovať dupanie a kričanie a iba opakujte, že je čas ísť do škôlky (Napr. „Vidím, že sa ti nechce ísť do škôlky, teraz je však čas ísť, po škôlke prídeš domov“).
Ak by problematické správanie pretrvávalo dlhšie obdobie (3 mesiace až pol roka) môžete vyskúšať terapiu hrou.
Mgr. Marta Lazíková Merešová