Zdravotné cvičenie = šanca na otehotnenie?

Zdravotné cvičenie = šanca na otehotnenie?

7.4.2017 v kategórii Snažilky, autor Redakcia, foto: istockphoto.com

Vyskúšali ste už všetko – dlhodobú liečbu, úpravu stravy i výživové doplnky, ale bocian stále neprilieta...

Možno je čas urobiť pre svoju plodnosť ešte niečo viac – začať cvičiť. Medzi pohybové aktivity s najvýraznejším pozitívnym vplyvom v tomto smere patrí cvičenie podľa Ludmily Mojžíšovej. 

Kto je Ludmila Mojžíšová

Pôsobila ako zdravotná sestra a asistentka na Fakulte telesnej výchovy a športu UK v Čechách. Zaoberala sa odstraňovaním funkčných porúch pohybového ústrojenstva. Množstvo skúseností ju viedlo k vytvoreniu vlastnej metódy, ktorá pozostávala z kombinácie viacerých cvičení.

Pozitívne výsledky nenechali na seba dlho čakať. Odstránenie funkčných porúch pohybového systému u mnohých športovcov malo aj „vedľajšie“ účinky, napr. zmiernenie bolestí hlavy, u žien menštruačných bolestí.

A keď stále viac žien vďaka cvičeniu otehotnelo, bol to pre ňu impulz, aby sa začala naplno venovať tejto oblasti. Pre overenie svojej metodiky začala spolupracovať so známym českým gynekológom prof. E. Čechom.

Úspešnosť metódy prerástla hranice ČR a prežila aj svoju zakladateľku. V r. 1991 uznal minister zdravotníctva ČR túto metódu ako prvú voľbu pri liečbe funkčnej ženskej sterility

Aj na Slovensku sú ženy, ktoré otehotneli (aj) vplyvom tohto cvičenia. Mnohé sa s ním zoznámili na kurzoch, ktoré organizuje MIRACLE štúdio v Bratislave (www.studiomiracle.sk), pod vedením Mgr. Barbory Hanicovej. 

V čom je špecifické cvičenie podľa L. Mojžíšovej

Táto fyzioterapeutka sa dlhé roky venovala ženám, ktoré trpeli vertebrogénnymi ochoreniami (súvisiacimi s chrbticou). Zistila, že pravidelné cvičenie nielenže odstránilo ich bolesti, ale  navyše im pomohlo zbaviť sa migrény, začali mať pravidelnú, bezbolestnú menštruáciu a niektoré otehotneli, hoci predtým sa roky márne snažili o bábätko.

A tak spojila cviky proti bolesti chrbtice s cvikmi, ktoré pomáhajú ženám po gynekologických operáciach a problémoch a vznikol súbor 10 cvikov, ktorý začala využívať práve u žien a párov, ktoré mali problém otehotnieť.

Mojžíšová sa zaoberala hlavne tými, ktorí trpeli funkčnou sterilitou (t. j. žena je po gynekologickej stránke zdravá, ale dochádza u nej k zovretiu niektorých svalov v malej panve, ktoré súvisia s reprodukciou).

Spomínali ste, že v podstate ide „iba“ o 10 cvikov. Môžete ich priblížiť?

10 cvikov je základných, k nim sú pridané ďalšie prídavné. Posilňujú svalový korzet, spevňuje sa nimi celý chrbát, zadok, brucho a samozrejme celá oblasť panvy – panvové dno. Odstraňujú sa získané zlé stereotypy.

Čiže pravidelným cvičením sa dostávajú svaly do rovnováhy. Čo je ale dôležité, cvičenie obsahuje rotačné automobilizačné techniky, ktoré uvoľnia blokády a stuhnutú chrbticu, spazmy vo svaloch malej panvy, dochádza k prekrveniu a okysličeniu v oblasti panvy. U mužov pomáha cvičenie taktiež, zlepšuje hodnoty spermiogramu. 

S akým zámerom prichádzajú ženy na toto cvičenie?

Na cvičenia, ktoré trvajú 10 týždňov, chodia ženy a na indiviuálne cvičenia chodia často páry, resp. na prvé lekcie príde žena sama a potom sa pridá aj muž.

Keby sme to rátali štatisticky, v skupinke 10 žien máme zväčša 4 – 5 žien, ktoré majú problém otehotnieť už dlhšiu dobu ako rok, 2 – 3 ženy chcú v krátkej dobe otehotnieť, dozvedeli sa o cvičení a prihlásia sa, lebo sa chcú cítiť lepšie a zdravšie. Ostatné ženy sú v klimaktériu, po pôrode a chcú si posilniť svaly panvového dna, alebo majú bolestivú menštruáciu.

Stáva sa, že musíte niektoré ženy z vážnych zdravotných dôvodov odmietnuť?

Nepoznám diagnózy, pri ktorých by bolo toto cvičenie nevhodné. No pokiaľ žena zistí, že otehotnela, prvý trimester by cvičenie mala vynechať, pretože veľmi prekrvuje malú panvu, čo nie je vhodné počas tehotenstva.

Ako často je potrebné cvičiť, za akých podmienok? 

Ak sa rozhodne žena cvičiť u nás, na cvičenie by mala chodiť pravidelne. V skupinke je to raz týždenne, doma by mala cvičiť takmer každý deň. Lekcia u nás je na to, aby sa cviky naučila správne, aby ju mohla fyzioterapeutka opraviť, usmerniť. Vhodné je cvičiť 6-krát týždenne, pravidelne 4 až 6 mesiacov. 

Prečítajte si: Gravid joga je skvelou pomocníčkou v období tehotenstva!

Ktoré iné cvičenia, príp. masáže, terapie..., je dobré pridať?

Odporúčam rôzne druhy relaxačných masáží. Človek aspoň na chvíľu vypne a je to aj celkom príjemná odmena po každodennom cvičení. Taktiež sú výborné aj čajové detoxikačné kúry, či úprava stravovania.

Má cvičenie podľa Mojžíšovej výrazný vplyv aj na psychiku žien a mužov, ktorí ho absolvujú?

Myslím si, že každé cvičenie ma pozitívny vplyv na človeka. No u ľudí, ktorí k nám chodia, pociťujeme, s akou veľkou dôverou sa na nás obracajú...

Je fakt, že nie každý pár, ktorý sa rozhodne pre toto cvičenie, otehotnie, ale badáme, že sa cítia lepšie, na cvičenie sa tešia. Snažíme sa, aby vládla domácka atmosféra, aby nemali pocit, že prišli cvičiť do nejakého zdravotníckeho zariadenia.

Aby cvičili pre seba, pre svoje zdravie, aby nemysleli na to, že cvičia iba kvôli otehotneniu... Počas cvičenia si často dáme pauzu na čaj, kedy máme čas sa aj porozprávať.

Čo je pre vás pri organizovaní týchto kurzov satisfakciou?

Fakt je, že cvičenie podľa Mojžíšovej nie je zázrak. Ale pravdou je, že veľmi často prežívame úžasný pocit zadosťučinenia a radosti, ak po pár týždňoch cvičenia volá žienka z kurzu, že sa „musí“ prehlásiť na tehotenské cvičenie.

Pamätám si na pár, ktorý k nám chodil cvičiť, no na  posledné dve lekcie už prišiel iba manžel, pretože jeho žena otehotnela.

Prečítajte si: Ashtanga joga a tehotenstvo

Skúsenosti mamičiek, ktoré cvičili Mojžíšovej cviky

Barbora, 2-ročná dcéra Ninka

„S partnerom sme sa o bábätko snažili 2,5 roka, no hoci sme obaja zdraví, nedarilo sa. Neskôr som sa dostala na kurz. Po niekoľkých mesiacoch cvičenia som si uvedomila, že ma menej bolí chrbát.

V detstve som si narazila kostrč a okrem toho som mala sedavé zamestnanie, takže ma neraz bolievala chrbtica. Cvičenie mi pomáhalo psychicky sa uvoľniť. Výsledok na seba nenechal dlho čakať. Na tehotenskom teste sa objavili dve čiarky... Podľa Mojžíšovej som cvičila asi rok.

Po otehotnení som na radu gynekológa prvé 3 mesiace necvičila, neskôr zasa začala. Ku koncu som opäť prestala kvôli rizikovému tehotenstvu. Cvičenie nebolo ťažké, veľmi uvoľňujúce, no niektoré nezvyčajné polohy mi spočiatku dali zabrať.

No kým do posilňovne som predtým chodievala len z donútenia, sem som chodila bez problémov a brala som to ako relax.“

Lili, 16-mesačná dcéra Miriam 

„V apríli 2010 som porodila našu princezničku Miriam. Tehotenstvo bolo bez ťažkostí, hoci ma často pobolievala chrbtica a preto som navštevovala kurzy jógy a Pilates pre tehotné. Po nie úplne bezproblémovom pôrode sa bolesti znásobili a nasledovalo dlhé obdobie zotavovania sa.

Od pôrodu som trpela oslabeným panvovým dnom, bolesťami kĺbov a chrbtice. Po 8 mesiacoch od pôrodu som začala s cvičením podľa Mojžíšovej. Stretla som mladé ženy s odhodlaním otehotnieť, pracujúce dámy s bolesťami chrbtice či bývalú tanečnicu s diagnózou hypermobilita, ktorou čiastočne trpím aj ja.

Ako jediná novopečená mama som mala najslabšiu kondíciu a obávala som sa, či budem cviky zvládať. Fyzioterapeutka však pristupovala individuálne ku každej z nás. Okrem povinnej zostavy zaradila aj jednoduché naťahovacie a balančné cviky s fitloptou, powerballom, pri ktorých sme si oddýchli i nasmiali sa.

So zvyšujúcou sa kondíciou sa bolesti chrbtice zmenšovali a správnym posilňovaním panvového dna, brušných a sedacích svalov sa skoro úplne vytratili aj ostatné popôrodné problémy. Všetkým toto cvičenie vrelo odporúčam!“

Prečítajte si: Kegelove cviky

Komentáre