Speakovať sa naučili na materskej - inšpirujte sa mamami, ktoré to zvládli!
„Jedného dňa, keď...“? Nie. Začnite dnes.
Zvládnuť pracovný pohovor v cudzom jazyku, nemať stres pred telefonátom šéfky z Nemecka či objednať si kávu v Londýne bez toho, aby ste sa cítili trápne? Patria aj u vás takéto aktivity na poličku snov s nápisom: „Jedného dňa, keď...“?
A čo tak začať s učením sa jazyka dnes, pokračovať zajtra... a potom už každý deň? Prečo? Pretože učiť sa cudzí jazyk vám doslova „obnoví“ mozog, dodá sebavedomie a otvorí vám dvere novým poznatkom a kultúram. Týmito dverami do nových svetov môžete prejsť aj v týchto časoch – pokojne aj s dieťaťom na rukách.
Brian Tracy: Ako dosiahnuť VŠETKO, čo chcete?
Drobná zmena, OBROVSKÉ VÝSLEDKY
Hneď na úvod treba zdôrazniť dva veľmi dôležité pojmy (s cudzím jazykom takmer nesúvisiace, ale zato kľúčové). Sú to NÁVYK a MOTIVÁCIA. Jazyk totiž nie je ako teória relativity. Nedá sa ho „len“ namemorovať. Predstavte si vaše malé dieťa. Nekomunikujete s ním 1 hodinu týždenne, ale veselo na neho rozprávate od rána do večera.
Dieťa sa jazyk neučí, ono je doň doslova „ponorené“. Áno, aj my by sme si určite viac užili materinský lockdown niekde v Južnej Kalifornii, ale povedzme, že nateraz to nie je tak úplne možné. Obklopiť sa jazykom musíme nejako inak a ideálne je vytvoriť si v tejto činnosti návyk. Ak sa jazykom obklopíte denne a natrvalo, výsledky celkom určite o nejaký čas prídu. Ak sa do neho ponoríte tak, že vás pohltí a začne baviť, neprestanete s tým.
A to je ten stav, ktorý chceme dosiahnuť. Prečo? Pretože už neriešite, že musíte vyplniť cvičenie v žltej učebnici Headway, ale tešíte sa na váš kontakt s jazykom.
James Clear (ext. zdroj James Clear), autor knihy Atómové návyky, hovorí: „Zmeny, ktoré sa na prvý pohľad zdajú bezvýznamné, sa nazbierajú a pretavia do pozoruhodných výsledkov, ak ste ochotní dodržiavať ich dlhodobo.“ Prakticky poňaté, ak si oddnes dáte záväzok, že cez deň budete dojčiť vaše „mimčo“ iba pri BBC správach v angličtine, bude o rok vaša slovná zásoba úplne niekde inde. Nehovoriac o tom, že to môže zachrániť váš IQ kvocient, ktorý je na materskej vážne ohrozený...
Ak sa jazykom obklopíte denne a natrvalo, výsledky celkom určite o nejaký čas prídu.
ÚSPECH je odmena za drinu...
Druhým pojmom je motivácia. Trochu komplikovanejšia na vysvetlenie, ale na štartovnej čiare za čímkoľvek rovnako dôležitá. V kníhkupectvách k nej nájdete haldy literatúry a študenti psychológie ju neznášajú, pretože je to jeden z najkomplikovanejších predmetov.
Pre vás je dôležité ujasniť si motív. To je ten kopanec do zadku, ktorý vás nenechá driemať aj vtedy, keď ste už vyčerpané a nespomínate si, prečo ste s takým šialeným nápadom, ako učenie sa cudzieho jazyka, vôbec začali.
Motív môže byť to, že máte švagra Angličana alebo to, že chcete byť na poradách za chrumkavú a múdru. Pre niekoho to môže byť žiarivé C1 v životopise; pre iného to, že dokáže vysvetliť cudzincovi cestu do krčmy.
Treba si to ujasniť, niekde zapísať, zakrúžkovať, zvýrazniť a neustále opakovať. Pretože len naozajstná motivácia vás dovedie až do cieľa s názvom Fluent English. No a keď už máte pomenovaný hlavný cieľ, je potrebné si ho rozmeniť na menšie čiastky.
Na cudzí jazyk sa ľudia pozerajú ako na niečo obrovské a komplexné. Ale začať treba s malými časťami – pravidelne a jednoducho. Veď ako hovorí známy motivačný spíker Brian Tracy (ext. zdroj Brian Tracy): „Ako sa dá zjesť obrovský slon? Kúsok po kúsku.“
Toto si prečítajte: Čo je kľúčom k šťastnému životu podľa skúsených koučov?
Na školách nám angličtinu rozkúskovali nesprávne
„Na strednej škole som anglickému jazyku nerozumela a mojou jedinou motiváciou boli známky,“ hovorí mamička Lujza. „Na vysokej škole som išla robiť v lete do Londýna au-pair a po dvoch mesiacoch som zažila moment, keď som jej doslova v momente začala rozumieť.
Mala som pocit, že sa mi zrazu v hlave niečo spojilo, preplo a ja som už nevidela angličtinu cez gramatiku a poučky, ale ako nástroj, ktorý dokážem používať.“ Takýto „aha moment“ dokáže zažiť každý, kto nezanevrel na jazyk pre nedostatok času či talentu.
Dôkazom toho, že všetci máme iba 24 hodín a talent na jazyky neexistuje, sú polygloti. Sú to ľudia, ktorí ovládajú viac ako 6 jazykov (väčšinou je to však okolo 12). Zaujímavé je, že väčšina z nich na škole v jazykoch neexcelovala. Na hodinách cudzieho jazyka trpeli až do chvíle, kým si nevynašli vlastný systém. Taký, ktorému sa venovali denne (návyk), a vydržal im celé roky (motivácia). Je tam ešte jeden – nie zrovna maličký – háčik.
Na Slovensku pôsobiaca polyglotka Lýdia Machová, ktorá hovorí 9 jazykmi, tvrdí, že do správneho kokteilu učenia sa jazyka treba primiešať ešte veľa zábavy a systém. Svoj štýl učenia nazvala Jazykový mentoring a pomohla mnohým, ktorý sa vo svete drvenia slovíčok a minulých časov trápia.
Mimochodom, keď čítam o nej a o Košičanovi Vladimírovi Škultétym (ovláda 20 cudzích jazykov) cítim sa vo svojej celoživotnej snahe naučiť sa angličtinu akosi trápne. Naši slovenskí polygloti však tvrdia, že učenie sa cudzích jazykov nie je dané iba „Božím vyvolencom“. Po aplikovaní niektorých pravidiel je dostupné každému.
Nech je to už tak či onak; príležitosť a priestor na učenie sa jazyka počas „kariérnej pauzy“ a prebaľovaní plienok tu jednoznačne je. Treba ju využiť tak, aby ste po jej skončení neobanovali, že ste ju prehajdákali na Netflixe.
Ženy, ktoré to dokázali!
Predstavím vám ženy, ktoré si zlepšili formu v jazykoch samy – doma pri deťoch. Sú to ženy z mäsa a kostí, ktoré za sebou nemajú haldu opatrovateliek. Verím, že vás inšpirujú a ich tipy a triky vám pomôžu.
Mária Spodniaková (34 rokov, 3 deti)
Vždy sa chcela naučiť taliančinu. Pred materskou dovolenkou chodila na jazykovú školu, ale po narodení dcérky nechcela odbiehať od malého bábätka. Rozhodnutie učiť sa taliančinu doma padlo po narodení tretieho bábätka. Tušila, že lepšie to už jednoducho nebude. „Zo začiatku bolo náročné vydržať a nevzdávať sa, keď som nič nerozumela,“ hovorí Majka.
„Po mesiaci som začala už niečo rozumieť. Čítaním a zapisovaním slovíčok som si obohacovala slovnú zásobu. Neskôr som sa odvážila rozprávať a dokázala som rozprávať aj s native speakerkom cez italki.com s jednoduchými vetami.“
Pri učení jazyka odporúča dať si menšie plány, dodržiavať ich a venovať sa jazyku aspoň 20 minút denne (čo je vždy viac ako hodina týždenne v jazykovej škole). Nedá dopustiť na vytrvalosť a taktiež radí zapojiť do učenia aj malé deti. Taliančina sa pre ňu stala psychohygienou, ktorá je na materskej veľmi potrebná. Mamičkám odkazuje, že treba robiť to, čo ich baví a napĺňa. Vtedy si dokážu nájsť čas aj vtedy, keď je to náročné.
Máriin tip na učenie sa:
Daily Italian with Elena, aplikácia Anki na slovíčka, pozeranie seriálov a filmov cez Netflix, počúvanie podcastov, audioknihy, talianske rádiá online, aplikácia Učíme sa talianske slová, www.tv2000.it
BOZP a oči na zadku: Po materskej prehodnocujem svoj životopis
Stela Kučerová (33 rokov, 2 deti)
Povedala si doslova „Kedy, keď nie teraz...“ a začala doma oprašovať svoju angličtinu. Tvrdí, že len vy sama najlepšie viete, čo vás baví a podľa toho si treba vybrať ako, čo a pri deťoch hlavne, kedy sa budete učiť (keďže dni doma sú navlas rovnaké, ale aj každý úplne iný). Nájsť si 15 – 20 minút dokáže naozaj každý.
„Ak chodíte na prechádzky uspávať dieťa, vezmite si slúchadlá a počúvajte – čas vám prejde rýchlejšie a rozumne ho využijete. Ak oddychujete pri televízii, zapnite si seriál či film v pôvodnom znení – s titulkami v cudzom jazyku. Sú to maličkosti, ale postupne uvidíte pokrok,“ hovorí Stela.
Dôležité je podľa nej nájsť si systém a podporu – či už v kamarátke, manželovi, súrodencovi. Budete sa povzbudzovať, podporovať, môžete spolu komunikovať v cudzom jazyku. Je matematička a z pragmatického hľadiska dnes už driluje aj maďarčinu a taliančinu – to, aby jej nezlenivel mozog.
Stelin tip na učenie sa:
Podcast addict, Duolingo, Netflix, ororo.tv, English grammar, Anki, LearnMatch
Zuzana Petruľáková (33 rokov, 3 deti)
K samoštúdiu angličtiny ju dohnal pocit, že by mala súčasnú úroveň angličtiny posunúť o level vyššie. Aj táto mamina potvrdila, že niet lepšej príležitosti ako na materskej. Vedela totiž, že keď začne práca, školské povinnosti a krúžky, lepšie to už nebude.
Najskôr vyskúšala osobné hodiny 1-krát týždenne (prostredníctvom Skypu), ale na výrazný progres to nestačilo. „Aha moment“ nastal, keď si uvedomila, že ak sa chce skutočne zlepšiť, to ONA musí za proces učenia prebrať zodpovednosť. „V škole i na jazykovke túto „zodpovednosť“ dávame do rúk učiteľa,“ hovorí Zuzka. „Lenže vy sama najlepšie viete, na čom potrebujete pracovať. Či sú to slovíčka, rozprávanie, gramatika, písanie... a taktiež, ktoré témy vás zaujímajú.“
Pridala sa do Akadémie samoukov z Jazykového mentoringu Lýdie Machovej, kde sa jej angličtina jednoznačne dostala do formy. „Úplne najjednoduchšia vec je začať sa daným jazykom obklopovať. Napríklad začať počúvať podcasty, pozrieť si starý seriál v origináli, či začítať sa do knižky. Samozrejme, závisí to od vašej úrovne jazyka, ale pomáha siahnuť po známych a obľúbených zdrojoch. Napríklad ja som isté obdobie fičala na Harry Potterovi. Slovenskú verziu prvých dielov som za mladých čias prečítala aj 4-krát, a tak bolo pre mňa čítanie relatívne jednoduché,“ hovorí mamina, ktorá odporúča staviť na vytrvalosť a odvahu v učení. Vďaka angličtine dnes čerpá inšpirácie pre svoj blog www.spokojnamamina.sk a taktiež sa venuje koučingu.
Zuzanin tip na učenie sa:
Podcast Motherly (www.mother.ly)
Lucia Kovačiková (32 rokov, 2 deti)
Cudzie jazyky sú pre ňu láskou od základnej školy. Vyštudovala angličtinu a nemčinu. Na materskej si chcela nájsť nové hobby; no aj napriek tomu, že investovala do korálok a stroja, nakoniec skončila pri španielčine. „Nakoniec som si uvedomila, že mňa baví vlastne vedieť, čo hovorí Španiel, ktorý bude potrebovať poradiť, ako sa dostane na letisko,“ spomína Lucka. „A že využitie jazyka nemusí prísť s výsledkom hneď – ale je to tak v poriadku.“ Táto vzdelaná lingvistka radí venovať menej času facebooku a vyzdvihuje dôležitosť tzv. „hluchých miest“.
„Vždy, keď upratujem, mám slúchadlá na ušiach so zaujímavým podcastom v cudzom jazyku. Za 20 minút si niečo vypočujem a mám aj umytú kúpeľňu. Ak si spomeniem, snažím sa povedať v španielčine, čo momentálne robím. Napríklad splachujem záchod – ako sa to povie? Musím odpísať kamarátke na mail. Ako to poviem v španielčine? Snažím sa prepájať jazyk so svojím bežným životom. A v neposlednom rade – ak riešim nejakú tému, napríklad si chcem zacvičiť alebo ako sa starať o škrečka, ktorého sme kúpili, tak okrem slovenských článkov si prebehnem aj jeden španielsky. Rada si tiež zacvičím na youtube so španielskou fitneskou.“
Lucia sa začala španielčinu učiť na materskej dovolenke pred troma rokmi ako samouk. Dnes rozumie španielskym podcastom na 70 %. Dokázala osloviť španielskeho vydavateľa detskej knižky a španielsky sa dohovorí plynulo. Ak si myslíte, že nemáte čas, treba hľadať možnosti, ako ho zefektívniť – a to nielen v oblasti jazyka, ale celkovo vo svojom živote.
Jej rada znie jednoducho: „Mamičky prekonajte únavu, neporovnávajte sa s ostatnými, zredukujte čas na sociálnych sieťach a na najbližší sviatok požiadajte o bezdrôtové slúchadlá.“
Luciine tipy na učenie sa doma:
Jazykový mentoring, Radio Slovensko International, slovník Lingea a čítačka